S Všudybylkou za dobrodružstvím
Parní lokomotiva Všudybylka. Všechny fotografie: Daniela Lender Chaloupková

S Všudybylkou za dobrodružstvím

13. 7. 2025

První červencovou neděli se mi po několika letech naskytla příležitost absolvovat výlet vláčkem s parní lokomotivou. S nadšením jsem to přivítala.

Naposledy to bylo cca před 15 lety, naštěstí tehdy ještě jindřichohradeckou úzkokolejkou, která je již několik let mimo provoz. Informace pro nezasvěcené – důvodem je několikaletá nedořešená insolvence. Dobrou zprávou může být, že před několika dny Krajský soud v Českých Budějovicích konečně povolil prodej majetku Jindřichohradeckých místních drah (včetně úzkokolejky) brněnské společnosti Gepard Express. Ta se již v loňském roce pokusila provoz dráhy obnovit.

Každopádně jde o jedinečný zážitek. Historický parní vlak s lokomotivou Všudybylkou (354.195) tentokrát vyrážel z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec do železniční stanice Počátky - Žirovnice v obci Stojčín na pomezí Vysočiny a jižních Čech, a zpět.

Nádražní budova ve Stojčíně, zastávka Počátky - Žirovnice

Nejprve bylo nutné načerpat vodu na zpáteční cestu. Součástí soupravy byl i otevřený vyhlídkový vůz Dakar (hned za lokomotivou) a bufetový vůz s nabídkou tekutin a drobného občerstvení. Ve Stojčíně, odkud jsme vyráželi my, byly hladovým a žíznivým cestujícím k dispozici stánky žirovnických hasičů.

Museli jsme počkat na rychlík od Českých Budějovic. 

Pan průvodčí přehodil výhybky, a teď už jen čeká, až Všudybylka najede na správnou kolej.

Všichni se "nacpali" do předních vagonů, tak jsme měli kupé téměř sami pro sebe :-))

Máme zelenou, a jedemééééé .... 

Čoudíme jak zamlada ...

Téměř celá trasa byla vroubena turisty a nadšenci, kteří mávali, fotografovali, natáčeli ...

První zastávka v Popelíně

Dorazili jsme do Jindřichova Hradce, Všudybylka musela znovu doplnit tekutiny

Úzkorozchodná místní dráha Jindřichův Hradec - Nová Bystřice používala od svého otevření v říjnu 1897 traťový úsek bývalé Českomoravské transverzální dráhy z Veselí n./Lužnicí do Jihlavy, dlouhý 2,663 km. Společný úsek řešili projektanti čtyřkolejnou kolejovou splítkou, přičemž úzkorozchodná kolej byla vložena do koleje normálně rozchodné. Původně použité kolejnice soustavy XI. jsou později nahrazeny jinými různými typy. Z důvodů nutné přeměny kolejových nájezdů soustavy A na jednotný typ T, lepší údržby a ušetření jednoho kolejového pásu, byla tato splítka rekonstruována v r. 1985 na tříkolejnou.

V Jindřichově Hradci, kde jsme vystupovali, byl připraven i doprovodný program. Více foto v galerii. 

Nostalgickou jízdu jsem si tedy náležitě užila, rovněž tak zpáteční cestu do Stojčína plzeňským rychlíkem. Vlakem jsem totiž naposledy jela „někdy minulou válku“ ;-). Tak už jen poslední zamávání a snad zase "někdy příííštěěééé ... " :-))

 

 

 

 

 

cestování železnice
Hodnocení:
(4.9 b. / 14 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie

Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 28. týden

K nejnavštěvovanějím zemím patří v letních měsících Řecko. Už jste tam byli? To pak bude pro vás vědomostní kvíz tohoto týdne hračkou...