O nádraží
Ilustrační foto: Pixabay

O nádraží

15. 6. 2025

Ocitám se na něm kdykoli, když jsem v úzkých. Chce se mi totiž nastoupit do vlaku, který jede někam hodně daleko. Nejlépe až na konec světa. Ale co je to, kde je to - ten konec světa?

Sám před sebou člověk stejně nikam neuteče. Od všeho a od všech se dá občas, byť třeba jen na chvíli, odpočinout, jen ne od sebe samého. A ten, kdo se nemá rád, musí toho protivu všude s sebou brát. I do vlaku na konec světa, kdyby tam náhodou nějaký přeci jenom jel. Proč se tedy tahat tak daleko? A vůbec, kde by na to jeden vzal prostředky, sílu, energii a čas se takhle štrachat po zeměkouli a stejně se nakonec vrátit do výchozího bodu, protože, jak známo od cca 15. století, je kulatá. Tušili to už řečtí filosofové v 6. st. př. n. l., ale pan Jirásek Alois si klidně napsal ještě ve století devatenáctém knihu "Z Čech až na konec světa," takže, kdo ví, jak to nakonec s tím koncem je. No - je třeba si to se sebou raději vypořádat tady a nejlépe teď hned. Vynadat si do hlupáků a pošetilců, a nádraží a vlaky ponechat romantice cestování za poznáním, za dobrodružstvím, za milými lidmi, za krásami všeho druhu. Alespoň pro ty, co je nepoužívají skoro denně při dobývání chleba vezdejšího, ale i ti se jistě dokáží čas od času takto přepnout.

Miluji vlaky, miluji nádraží. Když to vyslovím nebo napíši, stává se ze mě na chvíli malá holčička, ke které přijíždí se skřípěním, vrzáním a funěním obrovská parní lokomotiva, z té vykukuje umouněný, ale usměvavý topič, za ním tendr s uhlím, koleje se ztrácejí pod oblaky páry, my s maminkou uskakujeme a za chvíli nastupujeme, abychom po setmění, v zimním období, užasle pozorovaly z okna sršící jiskry zpod vlaku, který uhání v matných obrysech tušenou krajinou, doprovázen slavnostním ohňostrojem, kouřovými efekty a občasným zahoukáním. 

Poznala jsem postupně desítky nádraží. Všechna pro mě mají své kouzlo, ale přímo srdeční záležitostí jsou konkrétně čtyři.

Do mých pěti let, než jsme se přestěhovali na sever Moravy, mě fascinovalo jedno pidinádražíčko ve středních Čechách. Bylo v lese a pokaždé u něj stála obrovská červená muchomůrka s menšími muchomůrkami kolem sebe. Nevěřite? Byl to stůl se sedátky. Všechno pěkně bíle puntíkované. 

Nejčastěji jsem se, jako hodně malá, ocitala na nádraží v Úvalech, kam jsme s maminkou chodily pěšky z Tuklat, kde jsme tehdy, i s hodně zaměstnaným tatínkem, bydleli. Pamatuji si na malou cukrárničku poblíž, kde jsem si mohla dávat tehdy oblíbenou a populární rakvičku se šlehačkou nebo stejně oblíbený žloutkový věneček. Ta symbolika má zřejmě vést odmala k nadhledu na život, abychom si ho vychutnali, dokud je čas. Od tamtud jsme jezdívaly na větší nákupy do Prahy.

To je vlastně taky srdcovka, tzv. "hlavák," takže mám minimálně pět nádraží v nejužším výběru, protože díky tomuto mi bylo dopřáno poznat Prahu ve všech ročních obdobích. Nejvíce vzpomínám na tu vánoční a na Matějské poutě, na rozkvetlé sady po Petřínem, na zrcadlové bludiště, na ZOO, ... ale to bych se moc rozepsala mimo téma.

Další mé oblíbené nádraží se nachází v Kolíně, okresním městě mého rodného Českého Brodu. Cestou při putování na prázdniny, ze vzdáleného severovýchodu, z nejmladšího města republiky, nám tam vždy nadbývala hodinka času a já si pravidelně dávala "ruské vejce" v nádražní restauraci. Měli je tam nasázené a nazdobené v chlaďáku za sklem, na bílých porcelánových talířcích se zeleným okrajem a s písmenky ČSD. Nikde jinde mi tak nechutnalo, jako tam. S příchutí blížícího se pobytu u babiček. Pak následoval přípoj do Nymburka.

Nu, a to je mé nejoblíbenější nádraží na světě. Není na něm nic zvláštního, snad jen typické truhlíky s muškáty a petunkami, a kdysi každoročně nově natřená zábradlíčka a lavičky - na žluto a na červeno. To nádraží má pro mě prostě svůj nezaměnitelný půvab, ať už tam vystupuji, nastupuji nebo jen projíždím odjinud. Hlavně proto, že "Nymburk" jsem přes rok psávala jedné z babiček (té druhé Mladou Boleslav, ale tam jsme  pak cestovali autobusem) na dopisní obálku jako okresní město jejího bydliště - vesnice, vlastně už městysu Loučeň. Půvaby a historii města Nymburku, rozkládajícího se na obou březích řeky Labe, jsem až s věkem postupně stále více poznávala. Hrdě o sobě prohlašuji, tady ve Slezsku, že jsem holka z Polabí :-). Z nymburského nádraží jsme o prázdninách jezdívali i na výlety do Prahy, celoživotního magnetu a nevyčerpatelného zdroje k poznávání a zážitkům. Prostě nádraží v Nymburce bylo a symbolicky zůstalo pro mě klíčem odemykajícím prázdniny, bohužel i zamykajícím, symbolem toho nejkrásnějšího, co mi bylo dovoleno v dětsví a v ranném mládí poznat a zažít.

Miluji vlaky, miluji nádraží, všechny a všechna.

Měla jsem se dát k ajznboňákům, že mě to nikdy nenapadlo ... :-)

 

 

 

Můj příběh nádraží vlaky
Autor: Iva Bendová
Hodnocení:
(5.1 b. / 15 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Věra Ježková
Ivo, pěkný článek. Taky mám celý život ráda vlaky a nádraží. Kolínské znám dobře. Třeba se v příštím životě na nějakém potkáme coby ajznboňačky. :-)
Mirek Hahn
Muškáty... a zábradlíčka... Jako bych tam byl :-) Také mám rád nádraží.
Iva Bendová
Moc mě těší i další reakce, ty asociace a reminiscence, také to tak mám, že se mi začnou otvírat zadní zásuvky při sdílení vzpomínek.
Iva Bendová
00:16 Zdeni, tak to naše rodná hrouda spolu pěstovala řepu cukrovku ;-) Ta pole si nejvíce pamatuji.
Jana Šenbergerová
Ani by mě nenapadlo, že článek o nádraží může vynést na hladinu vzpomínek doslova myšlenkovou tsunami. Vynesl ji z hlubin paměti a tak ji rozvířil, že už druhý den nejsem schopná dát je dohromady ke smysluplné reakci na něj.
Zdenka Jírová
Ivo, zjistila jsem z tvého článku, že jsme rodačky, jsem z Kouřimi. Tam je také malé nádražíčko, jen je dost daleko od města. To prý proto, že sedláci nechtěli uvolnit svou půdu ve prospěch železnice, když se stavěla.
Zdenka Jírová
Vždy jsem měla raději cesty vlakem než autobusem. Hlavně asi proto, že jsem autobus od malička nesnášela, byla jsem takové" blinkací dítě" a to mi vydrželo až do pozdního věku. Cesta vlakem má své přednosti i v současnosti, kdy silnice jsou uvězněny do pruhů a valů, takže z auta ani z autobusu nic jiného nevidíte. To vlak jede krajinou, která se stále mění. Proto byl asi kdysi- a už i nyní- vymyšlen Oriet Expres, aby se cestující mohli " kochat krajinou".
Zuzana Pivcová
Odjakživa jsem měla ráda nádraží a vlaky, v dětství to byl u nás vlastně až na výjimky jediný dopravní prostředek, kdežto tady na jihu je to naopak a bude ještě hůř. Přesto do Prahy nejezdím víkendovým autobusem, nýbrž autobusem pouze do Tábora a pak už vlakem. Vaše vzpomínky velmi korespondují s mými, potěšily mě.
Iva Bendová
Děkuji za reakce, moji milí. Honzo - "Nelahozeves" jsem měla jako heslo k @ než mi Seznam napsal, že je napadené a mám ho změnit, kdo by to byl řekl, do takového jazykolamu :-) Už jsem to možná někde jednou psala.
Jana Kollinová
Možná mě už vzpomínky klamou, ale parní lokomotivou jsem v roce 1958 vyrazila vstříc svému osudu z Teplic do Ústí nad Labem za studiem, ale v mých vzpomínkách je dopravní prostředek jen mostem k dalším dobrodružstvím, kterými mě život prosmýkl.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 26. týden

Začalo léto, lidé odjždějí na chaty, chalupy, na dovolenou k moři. Ve vědomostním kvízu si připomeneme některé přímořské oblíbené destinace. Tento týden to bude Chorvatsko.