Doprava chybí, potřeby zůstávají: Senioři na venkově jsou často odkázáni na alternativní dopravu
Ilustrační foto: Freepik

Doprava chybí, potřeby zůstávají: Senioři na venkově jsou často odkázáni na alternativní dopravu

24. 7. 2025

„Autobusy tu jezdí málo, zvlášť o prázdninách, a zastávky jsou daleko. Mám špatné koleno a nikdo z rodiny nechce, abych chodila někam daleko. Naštěstí jsou hodní a často mě vozí,“ říká osmdesátiletá Eliška Maryšková, která žije v obci nedaleko Kaplic v Jižních Čechách.

Aktuální statistiky neziskového výzkumného ústavu Institut 2050 ukazují, že více než polovina obyvatel Česka musí ujít 1 až 2 kilometry k nejbližší zastávce veřejné dopravy, přičemž podobná vzdálenost často dělí lidi i od nejbližšího obchodu s potravinami. Mezi skupiny, které jsou dopravní chudobou postiženy nejvíce, patří venkovské obyvatelstvo, především senioři, jak potvrzuje zpráva Evropské komise Demografická krajina území EU: výzvy a příležitosti v regionech s různorodým stárnutím.

„Problém s nedostatečnou dostupností veřejné dopravy v menších obcích a vesnicích registrujeme. V těchto obcích nefunguje MHD a autobusy tam dojíždí jen v určitou omezenou dobu. Nedostatek spojů seniory omezuje v dojíždění k lékaři nebo na poštu, a to jak do vedlejších obcí, tak i v rámci své vlastní obce, která má třeba jen několik málo tisíc obyvatel,“ vysvětluje Eliška Olšáková ze Sdružení místních samospráv ČR. Veřejnou dopravu v malých městech a obcích obvykle zajišťují jednotlivé kraje. Kateřina Suchánková z Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje upozorňuje, že hlavní překážkou rozšiřování dopravních spojů jsou finanční náklady: „Nejvýznamnějším problémem je finanční ztrátovost na těchto málo vytížených spojích,“ přibližuje a doplňuje, že dostávají připomínky hlavně k úpravám tras i jízdních řádů.

Nedostatek dopravy znamená i větší riziko osamění

Místní samosprávy se v reakci na nedostatek dopravního spojení nesoustředí na rozšiřování autobusových linek, ale hledají i alternativní způsoby dopravy, které by vyhovovaly zejména seniorům. „Spousta menších měst po celé republice zřídila seniortaxi, které jsou buď úplně zdarma, nebo seniory stojí symbolický poplatek, služba je však stejně z většiny financována z městského rozpočtu,“ dodává Olšáková. Obce si navíc mohou požádat o finanční podporu z Integrovaného regionálního operačního programu Ministerstva pro místní rozvoj (MMR ČR) na určité druhy dopravy. „Jedná se o udržitelné formy dopravy a terénní sociální služby, často zaměřené právě na seniory. Jde například o dovoz stravy, dopravu k lékaři, na úřady nebo nákupy,“ popisuje Roman Chrenčík z MMR ČR. Někde se využívají i méně běžné možnosti, například sanitní převoz seniorů do sousedních měst kvůli lékařskému vyšetření.

K řešení problémů s dopravní dostupností mohou přispět i samotné rodiny, které seniorům nabídnou pomoc ve formě vhodných pomůcek, například elektrických vozíků. „Vozíky seniorům pomáhají v samostatnosti, kdy si mohou zajet nejen k lékaři, ale také na nákup nebo za přáteli, aniž by museli žádat o pomoc své blízké. Mohou je obsluhovat bez řidičského průkazu, a některé modely mají například i držák na francouzské hole a úložný prostor. Zejména v menších městech a na venkově pozorujeme trend většího zájmu o tyto vozíky,“ říká Jiří Samek za značku inSPORTline. Nedostatek samostatnosti a sociální izolace patří mezi hlavní problémy spojené s dopravní chudobou u starších lidí, protože závislost na pomoci druhých může vést k psychickým potížím a nakonec i k vyšším nákladům na zdravotní péči. „Právě izolace a osamělost jsou rizikovým faktorem pro rozvoj depresivních příznaků, zhoršují prognózu nástupu klinických projevů neurodegenerativních onemocnění a výrazně zvyšují rizikovost přechodu do syndromu demence. Paradoxně tak omezení veřejné dopravy z finančních důvodů může být někdy v celkových nákladech spojených s péči o starší osoby se syndromem demence dražší,“ upozorňuje Tomáš Nikolai, vedoucí Katedry psychologie na Filozofické fakultě UK.

Každý třetí Čech může být v roce 2060 senior

Trend stárnutí české populace pokračuje a podíl seniorů neustále narůstá. Terezie Štyglerová, vedoucí oddělení demografické statistiky Českého statistického úřadu, uvádí, že počet seniorů překonal počet dětí do 15 let už v roce 2006. „Další nepřetržité posilování seniorské populace předpovídá i střední varianta projekce až do roku 2060. Při naplnění těchto předpokladů se postupně vyšplhá z dnešních 20,7 % až k 30,7 % na počátku 60. let, což by odpovídalo 3,25 milionu seniorů, tedy skoro o jeden milion více než je jejich aktuální počet. Do konce století by pak podíl v populaci mohl vzrůst až na 34,1 %,“ vysvětluje Štyglerová. Nejmenší podíl seniorů je pak podle Štyglerové v Praze a Středočeském kraji, naopak nejrychleji jejich podíl narůstá v Karlovarském, Ústeckém a Moravskoslezském kraji – oblastech, odkud se lidé častěji stěhují jinam.

 

S využitím zdrojů:

https://csu.gov.cz/podminky_pro_vyuzivani_a_dalsi_zverejnovani_statistickych_udaju_csu
https://csu.gov.cz/podminky_pro_vyuzivani_a_dalsi_zverejnovani_statistickych_udaju_csu

 

 

 

doprava společnost vesnice životní styl
Autor: Redakce
Hodnocení:
(5.2 b. / 5 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Milan Pepo
Mě ten problém připoměl situaci před více než padesáti lety. Spojení do města bylo častější než dnes, ale ne vždy to šlo. Představte si, že děláte ve stáji na dvě směny. Přijít z ranní, vysprchovat se, zajet si do města a po návratu zpět do montérek... Měli jsme v té příhraniční obci sice konzum Jednoty, ale ne vše tam bylo. Auto měl jen někdo, takže občas byly problémy zajistit něco mimo. Léky, udělat klíče, nechat ve městě opravit boty... atd. No a my měli řidiče autobusu pana Beníška. Byl z vedlejší vesnice a na té lince snad jezdil od dosídlení po válce. Když jel ,,desítku" čekali na zastávce ti starší. Dali mu papírky s požadavky, nákupní tašky a pan Beníšek , když měl ve městě pauzu, než se vracel se ,,školákem" tak vše vyřídil. Na zpáteční cestě vše předal. A to už na něj čekala tu jitrnice, tu bábovka, nebo pytlík vajec. :-) Ono je to o lidech. Jedu do města tak sousedce vyzvednu léky. Vrátím knihy do knihovny, koupím nějaký přípravek na pečení. A zase naopak. Nemám problém (když není čas) někoho požádat ať mi z města přiveze to či ono.
Hana Řezáčová
S přibývajícími léty může být i dokonalá doprava málo ... Maminka jezdila dlouho bez problémů sama tramvají ( kdyby bydlela na vesnici, nebyl by problém autobus ani vlak ), postupem času už jsem ji musela vozit všude autem, ale šlo jí zastavit před vchodem, např. na poliklinice, odjet zaparkovat a dojít za ní do čekárny ... Později i to bylo málo - muselo se taxíkem, který mohl vjet kamkoli do areálu až k výtahu a já mohla mamince pomoct dostat se do ordinace ... No, jak se říká - stáří není pro sraby :-)
Ingrid Hřebíčková
Naštěstí u nás funguje spoj do Příbrami, využívají jej nejen senioři, děti do školy, pracující do zaměstnání. Jen bohužel o víkendu nic nejezdí, to my dvě trpíme. Naštěstí nás kamarádka bere autem, kdy chceme.
Jitka Caklová
Když obec dopravnímu podniku nepřispěje nemalou částku na dopravu, autobus tam nejezdí. Když vidím jezdit téměř prázdné linkové autobusy, říkám si, tohle by si soukromník nemohl dovolit. Lidé by si měli pomáhat a nemusí se jednat ani o rodinu.
Daniela Lender Chaloupková
Tento problém se mne osobně sice netýká, ale vím, že pro mnoho seniorů, zejména s pohybovými potížemi, je velice těžce řešitelný. Ne každý má auto nebo rodinu, která by mu s dopravou pomohla. Na druhou stranu vím, protože hodně využívám autobusovou dopravu, že hodně spojů jezdí i přes malé vesničky, z nichž však nikdo nejezdí. A to i přes poměrně dobré časové pokrytí.
Naděžda Špásová
Stárnutí je jediná spravedlnost na světě. My jsme s mužem oba důchodci, ale naštěstí nejsme závislí na cizí pomoci. Bydlíme ve městě, doprava pro nás není problém a navíc máme auto.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 30. týden

S kvízem jsme "cestovali" v uplynulých týdnech po Chorvatsku a Řecku, nyní se podíváme do další oblíbené turistické destinace - Itálie.