George se nemusíte bát aneb něco málo o bankovních aplikacích
Ilustrační foto: Freepik

George se nemusíte bát aneb něco málo o bankovních aplikacích

6. 8. 2025

Používání mobilních aplikací pro správu osobních účtů je v současné době běžná záležitost. Člověk si může vše, co se týká jeho účtů, zařídit z mobilního telefonu. Tedy za předpokladu, že má přístup na internet a chytrý mobil s nainstalovanou bankovní aplikací.

Tedy to jsem si myslela až donedávna, než jsem se setkala s docela jinou realitou. Zavolala mi jedna známá, která je delší dobu nemocná a požádala mě, zda bych jí nedonesla složenku na poštu. Obávala se, že ji nestihne zaplatit do termínu. Zaplatit složenku na poště samozřejmě nebyl problém. Stavila jsem se u ní hned odpoledne a chvíli jsem se zdržela, protože mi uvařila kávu a evidentně si chtěla trochu popovídat. Nakonec došlo i na tu složenku. Už si stihla vybrat peníze z bankomatu, který má nedaleko svého bytu, ale na poštu nedorazila. Tu „její“ poštu ve vedlejší ulici zrušili a na poštu do centra města to má daleko. Všimla jsem si, že má na stole položený chytrý mobil, a tak jsem se opatrně zeptala, proč nepoužívá mobilní aplikaci své banky. To by prý ona nikdy nezvládla. Sice už zaslechla, že se na to používá nějaký George, ale o finance se v rodině dřív staral výhradně manžel.

V této chvíli nemělo smysl ji nějak přemlouvat. Nabídla jsem jí, že za ní tady na místě složenku zaplatím ze svého účtu a ona mi dá připravené peníze. Ovšem jen za předpokladu, že bude pečlivě sledovat, co všechno v bankovní aplikaci na mobilu dělám. Podařilo se nám celou záležitost vyřídit za pár minut. A ještě jsme ušetřily nemalý poplatek za složenku. Pak na chvíli nastalo trapné ticho. Odhaduji, že se moje známá v duchu trochu styděla. Nechtěla jsem tlačit na pilu, ale doporučila jsem jí, aby o používání mobilní bankovní aplikace alespoň přemýšlela.

Od té doby jsem něco podobného zažila ještě několikrát. Nejvíc mě ale dojala moje sestra. Chytrý telefon má a vím, že ho docela dobře ovládá, ale mou pomoc s instalací mobilního bankovnictví už několikrát rezolutně odmítla. I jejím hlavním argumentem bylo, že něco takového nepotřebuje. A navíc by to ani nezvládla. Když jsem k ní však naposledy dorazila na návštěvu, byla velmi rozrušená. Dopoledne u ní byl elektrikář, který připravoval nové elektrické připojení pro rychlovarnou desku. Všechno prý bylo OK až do chvíle, kdy skončil práci a začal něco ťukat na mobilu. Pak se jí zeptal, na jakou mailovou adresu jí má poslat fakturu za práci. Byl to prostě člověk z jiné generace! Fakturu včetně QR kódu pro snadné zaplacení naťukal na svém mobilu a vůbec ho nenapadlo, že by mohl existovat někdo, kdo bude mít problém s bezhotovostní platbou jeho faktury. Situace se samozřejmě vyřešila platbou v hotovosti, jen moje sestra měla nějakou tu chvíli pochroumané sebevědomí.

Možná, že i vy jste se někdy ocitli v podobné situaci. A třeba vás v tu chvíli napadlo, že byste si přece mohli to mobilní bankovnictví na svůj mobil nainstalovat a vyzkoušet. Pokud o zatím jen přemýšlíte, třeba vám pomohou následující informace.

Základní myšlenkou mobilního bankovnictví je možnost obsluhovat účet v bance prostřednictvím mobilního telefonu. Mobilní bankovnictví se u nás poprvé objevilo v roce 2011. První bankou, která mobilní bankovnictví pro chytré telefony začala nabízet, byla Fio banka. Stalo se tak v květnu 2011, kdy banka zprovoznila mobilní bankovnictví pro telefony značky Apple (iPhone), zařízení s Androidem přišla na řadu v srpnu téhož roku. Dnes prakticky všechny tuzemské banky nabízejí nějakou bankovní aplikaci. Aplikace jednotlivých bank se liší vzhledem, uspořádáním, druhem a množstvím funkcí, přehledností a možná i spolehlivostí. Ale podstata jejich základních funkcí je stejná.

Jaké jsou základní funkce mobilního bankovnictví?
- sledování zůstatku na účtu (Už konečně přistál na účtu můj důchod?)
- zadávání plateb (Dnes už musím zaplatit tu dovolenou!)
- potvrzování plateb na internetu (Tenhle e-shop vyžaduje platbu hned při objednání!)
- vyhledávání provedených plateb (Vždyť jsem tu platbu odeslala už koncem minulého měsíce!)
- sledování příjmů a výdajů (Tento měsíc jsem toho moc nenašetřila!)
- trvalé (opakované) platby (Musím zvýšit ten poplatek za televizi!)
- správa platebních karet (Na chvíli si musím změnit limit na kartě!)


Co dělat, pokud se rozhodnete pro používání konkrétní mobilní aplikace?
- přečíst si něco o této aplikaci na webových stránkách příslušné banky
- zjistit, zda váš chytrý telefon odpovídá požadavkům mobilní aplikace
- připravit si přístupové údaje ke svému účtu
- provést instalaci mobilní aplikace

Zdá se vám to příliš složité? Prakticky všechny banky nabízejí pomoc s instalací své mobilní aplikace při návštěvě pobočky. Při instalaci svého prvního mobilního bankovnictví jsem tuto návštěvu v bance absolvovala a byla jsem s jejím průběhem velmi spokojená. Mobilní bankovnictví jsem měla nainstalované, byla jsem poučena o možnostech přístupu do aplikace a navíc jsem dostala spoustu zajímavých a praktických informací.

Osobně jsem si v průběhu několika let vyzkoušela mobilní bankovní aplikace následujících pěti finančních ústavů: Air Bank, ČSOB, ČS, Fio banka a Raiffeisenbank. Mezi seniory bývá z historických důvodů preferována Česká spořitelna, která nabízí mobilní aplikaci s názvem George. Proto jsem pro lepší představu připravila pár konkrétních ukázek právě z této aplikace.

 

Přihlášení do bankovní aplikace České spořitelny George
Po kliknutí na ikonu George se objeví obrazovka, na které je třeba zadat příslušný šestimístný PIN. U dalších aplikací je to podobné, zadávají se různě dlouhé PINy nebo je vstup do aplikace umožněn na otisk prstu.

george1.png

Přehled účtů
Po vstupu do aplikace Gorge se zobrazí přehled vašich účtů u ČS včetně aktuálního zůstatku. Kliknutím na jeden z účtů se dostanete k dalším informacím o účtu.

 george-prehled-uctu.png

Seznam transakcí na účtu
V detailu vybraného účtu se vám zobrazí seznam uskutečněných transakcí, které jsou setříděné dle data. Pokud nehledáte nic konkrétního, tak je dobré občas ty nejnovější transakce zkontrolovat, zda odpovídají realitě. Osobně jsem tady nikdy žádný problém neobjevila, jen se vždycky divím, kde všude a kolik jsem utrácela. Kliknutím na konkrétní transakci se zobrazí podrobnější informace k transakci (detail transakce).

george-prehled-transakci.png

Detail transakce
Zahrnuje informace o provedené transakci. Ty si můžete ručně doplnit o informativní text (např. oprava studně na chatě) a dokonce si můžete k transakci dotáhnout i přílohu (v tomto případě by to mohla být faktura vystavená elektrikářem za opravu el. instalace pro čerpadlo ve studni). Zaleží na vás, zda budete tuto možnost využívat.

detail-transakce.png

Nová platba
Požadavek na novou platbu můžeme zadat buď ručně (číslo účtu, částka, symboly, termín platby) nebo můžeme použít další způsoby jako platbu na telefonní číslo, naskenování čísla účtu, složenky či QR kódu nebo použít některou z dříve uložených šablon. Další způsoby jsou proti ručnímu zadání rychlejší a částečně snižují riziko případných chyb při zadávání údajů. Osobně preferuji zadávání nových plateb naskenováním QR kódu. Všechny pořízené údaje k požadované platbě je dobré vždy zkontrolovat a pak teprve potvrdit provedení platby.

george-zadani-platby.png

Vyhledání provedené transakce
Chceme-li rychle vyhledat konkrétní transakci, můžeme dlouze listovat v seznamu provedených transakcí nebo použít funkci vyhledávání + zadání kritérií pro vyhledávání.

george-vyhled-tranakci.png

Zadání trvalé platby
Jde o platbu, kterou chceme provádět opakovaně – například k 28. dni každého kalendářní měsíce. Opět musíme zadat některým ze způsobů všechny potřebné údaje pro trvalou platbu (číslo účtu, částku, symboly apod.) + navíc den v měsíci, kdy má být tato platba prováděna. Trvalá platba se pak provádí automaticky každý měsíc k příslušnému dni, dokud není zadání změněno nebo zrušeno.

 

george-trv-platby1.png

george-trv-platby2.png

george-prehled-zadanych-trvalych.png

Přehled platebních karet
V aplikaci George je také k dispozici přehled platných platebních karet. Po kliknutí na konkrétní kartu si na ní můžete měnit limity, PIN či můžete kartu zablokovat/odblokovat. Zároveň je zde k dispozici možnost si přidat kartu do (elektronické) peněženky nebo si vytvořit virtuální kartu.

 george-sprava-karet.png

Odhlášení z George
Lze provést přes ikonu panáčka v pravém horním rohu. Pokud se sami neodhlásíte, aplikace po krátké době nečinnosti provede odhlášení sama.

A to je vše podstatné. Není to žádná věda. Pokud jste dočetli až sem, předpokládám, že už víte, proč se George nemusíte bát!

Na závěr bych chtěla zdůraznit jednu samozřejmou věc. Na svůj mobilní telefon by si každý měl dávat pozor. Neměl by ho povalovat nikde bez dozoru, a ani nechávat v zavřeném autě. Mobil by být dostatečně zabezpečený proti odcizení či zneužití. Ale to už je jiná kapitola.

 

banky internet technologie
Hodnocení:
(5 b. / 13 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Zdenka Jírová
Používám George již několik let a jsem spokojená. Dříve jsem používala tzv. Službu 24, která mi také dobře sloužila. Nejraději "úřaduji" doma z křesla, na poštu chodím v krajní možnosti a na štěstí skoro vůbec ne.
Blanka Lazarová
Vlaďko, velmi dobře zpracované rady. Ale taky je nutné si uvědomit informace, které zde zmiňuje pan Karel Maginot. Jsou to dvě strany jedné mince a je třeba s tím počítat a být velmi obezřetný. Pořád se dovídám od dcery nějaké novinky co vše je možné a často jsem velmi zaskočena, že mě to nenapadlo.
Daniela Lender Chaloupková
Vlaďko, po technické stránce je článek dokonalý, děkuji :-) Ale po zkušenostech s Českou spořitelnou již nikdy více .... Jsou i jiné banky, které mají také dobré a vychytané aplikace.
Jarmila Komberec Jakubcová
Nemám tuto aplikaci protože nemám účet v ČS. Např. Air banka má také dobrou aplikaci. Abych mohla platit z mobilu, tak používám otisk prstu a to stejné mám i u ČSOB. K bezhotovostní platbě mi slouží buď hodinky nebo mobil, ale mám i kartu.
Romana Koníčková
Jsem staromilec a mám ráda i hotovost. Z účtu ať se platí (bez zbytečných starostí) všechny zavedené pravidelné platby. Případné další záležitosti si ráda pořeším sama (popř. s Jiřím tj. syn) a peníze mám ráda. Peníze, opravdové - nejen cifry :-)
Karel Maginot
Všechny tady vás plně chápu. Je to fajn mít všechno po ruce v mobilu apod. Autorka článku je zřejmě v oblasti IT specialista a měla to jako profesi, podle toho co píše. Ale já všem těm, kteří tady „horují“ pro takové využití mobilu bych rád položil několik otázek: Víte jaký na mobilu používáte systém a antivirový program a jak ho aktualizujete? Máte výhradně svoje data nebo využíváte různé free wifiny doma i v zahraničí (hotel, Obchodní centra, obchody, letiště apod.)? Předpokládám, že platíte on line přes platební brány při nákupech v eshopech. Používáte k tomu raději elektronickou platební kartu (sami si na ní stanovíte použitelný zůstatek, takže nikdo v případě problémůvám nemůže stáhnout více plateb nebo dokonce celý zůstatek na účtě, slušné banky jí dávají zdarma) nebo to řešíte přímo mobilem buď z běžné platební karty nebo přímo z účtu? Máte v mobilu nainstalované různé aplikace co vám doporučili přátelé aniž třeba víte odkud pocházejí, včetně slevových pro obchody? Proč né, ale předpokládám, že v obchodech je používáte na jejich free wifině. A určitě přes mobil kontrolujete poštu, otvíráte různé přílohy (obrázky apod.), díváte se na různé stránky, máte vocápek a i FB., někdy zavoláte zpátky na neznámá čísla apod. A mnoho dalších otázek. A pokud nežijete od výplaty k výplatě (na účtě není žádný zůstatek) a na většinu otázek máte kladnou odpověď a nevíte jak máte mobil chráněný, tak já bych někdy docela špatně usínal. A to říkám jako už opravdu starý dědek, používající samozřejmě elektronické bankovnictví, s nepatrným vzděláním a zkušenostmi z IT. Jinak na okraj banka ručí za bezpečnost na síti do bodu, kdy data a komunikace s vámi opouští banku. Co se děje potom je už osobní záležitost každého klienta. Takže všemi 20 prsty pro tento druh bankovnictví, ale pozor. Pokud je nainstalováno na mobilu, vyžaduje to i trochu jiný způsob zacházení s mobilem. Ale to platí i v případě počítače.
Jana Kollinová
Aplikaci George používám ke své maximální spokojenosti několik let. Podobnou situaci se svojí 86letou sousedkou jsem zažila se svojí 86letou sousedkou minulý měsíc. Nabídla jsem se zaplatit jí složenku mobilem, ale rezolutně odmítla. Nevěřila, že to vůbec jde a "co když to nefunguje a já budu mít dluh." Nepřesvědčila jsem ji. Vladislovo, vaše podrobné a srozumitelné návody, ať aplikace AI nebo platební, jsem využila několikrát, děkuji.
Irena Mertová
S aplikací George jsem maximálně spokojená...
Jitka Caklová
Pro mě ne :-) V tomto smyslu jsem "pole neorané", nikoliv však ležící ladem. Po dvouměsíčním používání "chytrého" mobilu jsem si koupila novou tlačítkovou Nokii a s novou peněženkou se vrátila k platbám v hotovosti. Kartou platím pouze v lékárně. Na správu financí si vystačím s NTBem. Ne každá pohodlnost se mi v životě vyplácela.
Marie Měchurová
Vlaďko, George v mobilu je prima. Rychlé a bezpečné placení. Podala jsi to srozumitelně pro každého.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 32. týden

Posledním státem, kterému se budeme o prázdninách věnovat v našem kvízu, je Polsko. Co o něm znáte? Otestujte se...