Indická a čínská hebrejská stopa
Ilustrační fotografie: Pixabay

Indická a čínská hebrejská stopa

12. 9. 2025

Jak se asi žije s věčným cejchem? Není to jednoduché, když vás pronásledují a šikanují. Nebo na vás svádějí pohromy, za které vůbec nemůžete. Židům se to stávalo, a tak často utíkali. Vznikaly diaspory. V různých zemích se jim dařilo různě. Lépe, hůř i špatně. Odedávna.

Vždycky byli odlišní a někde jim ještě přidali. Aby byli rozeznatelní na první pohled. Povinné čepice a klobouky, kaftany nebo třeba jen žluté stužky do vlasů. V některých krajích zas byly nařízeny jiné barvy nebo grafické symboly na nášivkách.. Až to jednou dospělo k oněm žlutým hvězdám...

Přesto nikdy neztratili svůj specifický humor. Američtí Židé milují vtipy o čínských Židech. Vypráví se, jak jeden rabi v Číně potkal na první pohled úplně jasného Číňana. A ten mu s radostí řekl, že je taky Žid. Američan kroutil hlavou, jak je tohle možné. A onen šikmook na to opáčil: - Taky je mi to divný, protože voni teda jako Žid vůbec nevypadaj!

První Židé přišli do Číny už velmi dávno - na přelomu druhého a třetího století našeho letopočtu. Utíkali z Persie. Důkazem jsou dvě porcelánové hrobové sošky, které se vší pravděpodobností zobrazují židovské obchodníky. Postavy totiž mají dlouhé špičaté čepice a kaftan přepásaný splétaným páskem. Přesně tak se ve zmíněné době oblékali Hebrejci v Persii.

Bay

Z webu jewishmag.com - Soška podomního obchodníka semitského vzhledu z období dynastie Tang (618-906)

Přes veškeré pronásledování se židovská komunita v Číně udržela. Jejich důkladná izolace vykonala své. Svědčí o tom zápisky z cest jednoho rabiho, který počátkem 19. století navštívil židovskou komunitu v indickém Kočinu. Tam mu vyprávěli, že jejich příbuzný se v Číně se Židy setkal. Do svého uzavřeného města ho sice jako cizince nepustili, ale když zjistili, že je „jejich“, přinesli mu za bránu jídlo. Jenže šlo o maso vařené v mléce. Kočinský Žid ho samozřejmě odmítl a ptal se, jak je možné, že něco takového jedí, když je to zakázáno. Odpověděli, že Mojžíš zakázal vařit beránka v mléce jeho matky. A tohle maso že je ze zvířete, které určitě nepocházelo z matky, o jejíž mléko šlo. Obě zvířata důkladně prozkoumali, takže si tím jsou naprosto jisti. Žid z Kočinu ale trval na tom, že podle Talmudu to takhle nejde, že se přece nesmí jíst mléko s masem. Čínští Židé mu odpověděli otázkou: Kdo je větší? Mojžíš, nebo talmudisté? 

Bay  

 

Bay

 Židovský starosta města Kaifeng v roce 1919 (z webu worldchinese.com)

Potomci staré židovské komunity žijí dodnes ve městě Kaifeng v provincii Che-nan. Vypadají jako Číňané, ale pořád se trochu odlišují. Dříve nosili modrou kippu, jedli nekvašený chléb, vyhýbali se vepřovému masu, podstupovali obřízku a dodržovali šabat. Po staletí se živili jako obchodníci s hedvábím nebo bankéři. Přes veškerou izolaci občas docházelo ke smíšeným sňatkům s místními Chany. Židé pak přijali i jejich jazyk a postupně přicházeli o své tradice. Říkalo se jim „muslimové s modrou čepicí“, protože nejedli vepřové a nosili ony modré jarmulky. Po nástupu komunismu se zbylý židovský komunitní život a zvyky začaly vytrácet. 

Bay

O indickém Kočinu už byla řeč. Kočinští Židé se dostali na Malabarské pobřeží jihozápadní Indie díky obchodu s kořením. Přicházeli už od desátého století z různých koutů světa. Z území dnešního Jemenu, Španělska, Portugalska, Holandska a Blízkého východu. Zmiňuje je i Marco Polo. Sami Kočinští se mezi sebou dělili na tzv. Bílé Židy a Černé Židy - Meshuchrarim. Ti druzí přišli do Indie se židovskými rodinami jako otroci a později byli osvobozeni. Jejich kořeny byly severoafrické. Oni a jejich potomci se zabývali řemesly a maloobchodem. Podle legendy přišli první Židé do Indie už za krále Šalamouna.  Ve svých záznamech to zmiňuje sefardský cestovatel Benjamin z Tudely. S místní, už dávno usedlou komunitou, se setkal v roce 1167.  Indičtí Židé se po staletí oblékali jako Malabarci a mluvili místním jazykem. Pak po roce 1492 přišli noví uprchlíci. Paradesi - sefardští Židé z Iberského/Pyrenejského poloostrova. A zase s sebou přivezli  africké otroky a služebnictvo stejné víry...

Bay

Rodina Jhriradových, původem z Bene Israel, Karáčí 1944

Takže tzv. Bílí Židé byli původem evropští. Sefardští i Aškenázští. Později se v koloniální době „poangličtili“ a přijali západní způsob života. Povětšinou ale se zachováním základních židovských tradic. 

Komunita Bene Israel žila v Indii po staletí v naprosté izolaci. "Objevena" byla před necelými třemi sty lety. Podle vlastní tradice patřili jejich předkové k deseti ztraceným  kmenům izraelským. Prý už kdysi dávno ztroskotala jejich loď u indických břehů. Pak se po staletí živili jako zemědělci a lisovači sezamového, podzemnicového a kokosového oleje. Někteří se v průběhu let vypracovali, zbohatli a odešli do měst. Staré tradice si zachovávají dodnes.

Bay

Žena z Bene Israel strouhající kokos. Ķónkanské pobřeží,  jihozápadní Indie

Baghdádští Židé jsou nejmladší a nejvlivnější místní skupinou. První osadníci přišli do Indie na počátku devatenáctého století a usídlili se v Bombaji a v Kalkatě. Byli to hlavně kupci, kteří obchodovali mezi Basrou, Bagdádem, Perským zálivem a Zanzibarem. Zajížděli dokonce až k malajským a siamským břehům a prý i do Číny. Vozili benátské sklo, zrcadla, plátkové zlato, měď, ale i potraviny, indigo, santalové dřevo a slonovinu. Baghdádští nikdy nepřijali zvyky a indický způsob života. Drželi pospolu a nemísili se s dalšími komunitami. Mluvili arabsky a zachovávali si tradiční zvyky, se kterými do Indie přišli.

 Bay

Významný židovský (Baghdadi) obchodník a filantrop David Sassoon (1792-1864) se třemi ze svých mnoha synů (Wikipedia)

Už léta čerpám a vařím z Knihy o židovské kuchyni Claudie Rodenové. Když jsem si  ji kupovala, bylo to hlavně kvůli sefardským receptům, na kterých vyrostla moje španělská kmotra. Nestihla mi je předat, bobužel zemřela velmi mladá. 

Netušila jsem, že ještě větším objevem budou recepty indické. V podstatě židovská jídla s indickým kořením nebo indická kuchyně na židovský způsob. A tak na oslavy a setkání přátel už nevařím jen rafinovaná sefardská jídla nebo zemitý aškenázský šoulet. Často také indickou polévku z červené čočky s mátou, česnekem a citrónem, kuře s mátou v mrkvi "kočinských", chittarnee - sladkokyselé kuře v cibulové omáčce "baghdádských" nebo macalcal - kuře v kokosu od Bene Israel, co má podle autorky doslova smyslnou omáčku. A fakt má!

Je to tak. Nikdy nevíte, co nového můžete objevit v dalekých dálavách, i když zůstanete doma...

Bay

 

Zdroj a ilustrační fotografie: Kniha o židovské kuchyni, Claudia Rodenová, překlad  V. Fuksa, BB/ art s.r.o., 2005)

 

 

 

historie kultura Náboženství Židé
Hodnocení:
(5 b. / 8 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jarmila Komberec Jakubcová
Moje rodina patří k východní chasidské větvi. Bohužel většina příbuzných skončila ve vyhlazovacích táborech Treblinka a dalších na území dnešní Ukrajiny. Děkuji paní Šárko za článek.
Daniela Lender Chaloupková
Šárko, děkuji za další skvělý článek. O židovských komunitách v orientálních zemích jsem neměla vůbec tušení. Jak píše Jarka J. (8:55), i mne dějiny židovského národa velice zajímají, zejména jejich osudy před, během a po II. světové válce. Je to po tisíciletí pronásledovaný národ, a přesto stále tak silný a odolný. Měla jsem židovskou přítelkyni, která před lety tragicky zahynula, a stále na ni s láskou vzpomínám. Tvé znalosti a široký rozhled jsou hodny obdivu :-))
Šárka Bayerová
Ad 10:18 - díky. Diaspory jsou zajímavé moc. Jak jste psala, Falašové... Viděla jsem o nich skvělý dokument. Hodně smutný je I příběh Jemenitů. Moje kmotra byla španělská Sefardka z komunity vyhnané ve středověku. Narodila se v Ostravě, její otec pracoval u Rottschilda...
Jarmila Komberec Jakubcová
Článek je zajímavý a mapuje místa, kde žijí Židé v diasporách. I u nás nás Židů žije dost v různých částech republiky. Moji předci pocházejí z oblasti Mukačeva - Západní Ukrajiny.
Jan Zelenka
Zajímavé. O židovských a biblických dějinách jsem už psal ve svém předovýchodním cestopise. Článek rozšířil můj zájmový obzor. Díky.
Šárka Bayerová
Ad 7:40 -Ano, jsou tam i Jemenité, také uprchlí Židé z Maroka, atd. I z Evropy. O téměř uprchlých Zidech z Ruska a Ukrajiny ani nemluvím. Asi proto, že jsem psala o Indii a Číně... :-) Ad 6:56 - paní Škopánová, já už se narajzovala dost...:-) Ten závěr článku je jen takový "vzkaz" těm, kteří takové štěstí neměli...
Jarka Jendrisková
Děkuji vám za článek, opět mě obohatil. Dějiny židovského národa a jejich rituály mě vždy fascinovaly, návštěva Izraele před 10 lety byl můj splněný sen. Mám ráda i jejich současnou filmovou a seriálovou tvorbu. Doporučuji.
Jarmila Komberec Jakubcová
Až skončí válka v Izraeli tak se tam zajeďte podívat, uvidíte tam i Židy z Etiopie /falaši/, kteří byli leteckým postem evakuováni do Izraele.
Olga Škopánová
A co teprve když se vydáte do světa, to je k nezaplacení. Jak se říká lepší jednou vidět než stokrát slyšet potažmo číst.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 37. týden

Určitě také znáte spoustu lidových lísní, ve terých se objevují názvy českých vesniček, měst, ale i řek či rybníků. Vědomostní kvíz tohoto týdne se podívá právě na místa, o kterých se zpívá v lidovkách.