Luboš Kohoutek
našel kometu století

Luboš Kohoutek
našel kometu století

29. 1. 2015

Ve vesmíru objevil Luboš Kohoutek, který 29. ledna slaví osmdesátiny, několik komet a desítky planetek, kterým dával často česká jména. A objevení Kohoutkovy komety v březnu 1973 z něj udělalo světovou mediální hvězdu a inspirovalo i umělce a hudebníky.

Objev Kohoutkovy komety, kterou astronom spatřil v emigraci v Německu, způsobil senzaci, protože se mu podařil s dostatečně velkým předstihem, aby mohla být pozorována světovou veřejností. Kometa byla médii prohlášena za "kometu století" a informace, které poskytla vědě, byly jedinečné.

Kohoutek pocházel ze Zábřehu na Moravě a v necelých šestnácti letech se stal historicky nejmladším členem Československé astronomické společnosti. Po maturitě vystudoval Přírodovědeckou fakultu Masarykovy univerzity (tehdy UJEP) a astronomii na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. V roce 1958 nastoupil do Astronomického ústavu AV. Podílel se na vydání Katalogu galaktických planetárních mlhovin, nejcitovanějšího díla československé astronomie 20. století.

Ke konci kariéry se soustředil na sledování mlhovin, například na pyrenejské observatoři Calar Alto či na Evropské jižní observatoři ESO v La Silla v Chile. Těsně po odchodu do penze v roce 2001 vydal nový, dvojdílný katalog planetárních mlhovin pro jižní i severní oblohu, kde popsal více než 1500 objektů. V roce 2004 obdržel Kohoutek cenu Česká hlava za mimořádný vědecký výkon českého občana v zahraničí.

astronomie objevitelé