Čeští vědci hlásí objev
ve výzkumu rakoviny

Čeští vědci hlásí objev
ve výzkumu rakoviny

13. 3. 2015

Čeští vědci objevili jeden z mechanismů, proč chemoterapie nemusí účinkovat na pacienty s rakovinou střev a konečníku stejně. Příčinou může být rozdílná schopnost opravy DNA, která brání organismus proti cizorodým prvkům včetně léků.

"Výzkum přispěl k tomu, že se v budoucnu bude moci tato nemoc léčit individuálněji a pacienti nebudou muset dostávat zbytečně vysoké dávky cytostatik nebo záření," řekl molekulární epidemiolog Pavel Vodička z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.

Vědci studovali dynamiku opravy DNA v krevních buňkách stovky pacientů s nádory tlustého střeva a konečníku v době diagnózy, po ukončení terapie (šest měsíců) a po dalších šesti měsících. "U pacientů dobře odpovídajících na léčbu se parametry opravy DNA po úvodním poklesu vrací na úroveň odpovídající kontrolním (zdravým) osobám," uvedl Vodička.

Ukázalo se, že nádorové buňky díky ztrátě své specializace mohou snadněji přežívat a jejich zabití, například cytostatiky, je vzhledem k jejich schopnosti obrany daleko složitější, než u běžných buněk. Vědci se zabývali také tím, jestli míra poškození buněk může pomoci v předpovědi, jak bude pacient reagovat na standardní chemoterapii.

Díky výsledkům výzkumu by se při individuálnější léčbě dalo předejít toxickým účinkům cytostatik i tomu, že se pacient stane vůči léčbě odolnější. Pavel Vodička spolu s italským vědcem Alessiem Naccaratim vedl výzkum financovaný českou Grantovou agenturou ve spolupráci s Thomayerovou nemocnicí v Praze a Státním zdravotním ústavem.

Rakovina tlustého střeva patří mezi nejčetnější diagnózy rakoviny v Česku. Úmrtnost je vysoká, protože je často diagnostikována ve vyšších stadiích rozvoje onemocnění. Ročně je zjištěno onemocnění u zhruba 8000 lidí, 4000 na něj zemře. Velký význam tak má preventivní vyšetření.

Riziko onemocnění zřejmě zvyšují špatné stravovací návyky, například denní konzumace "červeného" masa, úprava potravin smažením, pečením a grilováním, vyšší podíl živočišných tuků ve stravě, kouření a zvýšená konzumace alkoholu. Zvyšují je i nadbytečné kilogramy. Naopak ochranný vliv má fyzická aktivita, pravidelný příjem rybího masa a tuku, příprava pokrmů vařením a dostatečný příjem kalcia a vitamínu D v potravě.

rakovina

Na Zelený čtvrtek začíná na státních hradech a zámcích turistická sezona. Tak si vyzkoušíme vaše znalosti na téma "České hrady a zámky."

AKTUÁLNÍ ANKETA

Provedli jste nějaké úpravy svého bytu či domu na stáří? (sprchový kout místo vany, bezpečnostní madla, bezbariérové prahy apod.)

Ano, úpravy bytu jsem (jsme provedli)