Můj tip na dovolenou:
Čechy krásné, Čechy mé...

14. 6. 2015

Už léta jezdíme po vlastech českých, moravských a slovenských, toto poznávání občas prošpikujeme Chorvatskem, neboť má nejsametovější moře na světě a ponořit se do něho znamená nenapodobitelné a nekonečné blaho. Řízek s bramborovým salátem je proti tomu slabý odvar.

Ale nechci se rozplývat nad Chorvatskem, neboť kdo okusil, má stejně blažené pocity, jako já. Tak zpátky domů. neboť tady jsme nasbírali tolik krásných zážitků, že bych na to potřebovala mnoho stránek papíru. Jezdíme pokaždé do jiného kraje, podle současného rozdělení. Začínali jsme u nás na západě, bylo to nejblíž, neboť spát jsme  mohli na chalupě. Začala bych Svojšínem, neboť tam po komunistickém devastování památek začal doslova vykvétat svojšínský zámek. Postupně se vynořoval z ruin. Každou nově opravenou zeď jsme pozorovali s dojetím. Zařídil to pan starosta a spol., který také nemůže vidět, jak naše kulturní památky chátrají. I další obce dávají do pořádku své památky a je to moc dobře. Je třeba vážit si díla našich předků.

Nezmínit se o Domažlické pouti sv. Vavřince, kam je lepší jet v sobotu, by byl hřích. Nádherné dlouhé náměstí s arkádami, množstvím stánků se starými řemesly. V podloubí jsou ukryté krámečky, jak ze starých časů. A těch dudáků!  Na Plzeňsku stojí zámek Kozel, k němu patřící jízdárna a nádherné zahrady. Zámek je přízemní, vhodný pro vozíčkáře. Krásný. Také vodní hrad Švihov stojí za zhlédnutí. Krásné borové lesy po celém kraji, voňavá přiroda.

Šumavské hvozdy se svými smrky, jež připomínají plesovou sezónu, v šatech z větví až po paty. Slovo ztepilé jim padne, jak šaty na míru. A těch borůvek!

Trochu romantiky na řece Vydře, jež si barvu vody přináší z blat. Na obrovských kamenech si užijete mnoho legrace. Při přeskakování z kamene na kámen si občas pořádně naberete do bot. A někdy se zmáčíte i víc. Shora vás pozorují špičky starých  smrků, proti modré obloze vypadají ještě vyšší.

V jižních Čechách jste coby dup. A vítají vás šťavnaté louky se slzičkami panny Marie, kominíčky a kohoutky, a nádherné lesy a háje. Remízky s břízami, a když se dobře díváte, uvidíte mezi stromy tančit víly. A není tam za keřem Hejkal?  Jsme milovníci hradů, nebo co z nich zůstalo po plenění Husitů, a zámků. A těch je v naší republice požehnaně. Vybrala jsem za jižní Čechy Hlubokou. Stojí majestátně ve svých zahradách, vědoma si své dokonalosti. Ale v hladině Orlické přehrady se shlížející Orlík, jenž kdysi dohlížel na celé hluboké údolí a  lesy plné zvěře, o čemž svědčí paroží na chodbách zámku, nebo hrad Zvíkov, z něhož vyzařuje tehdejší sláva naší země, přirostou k srdci.

Jen malý skok a jsme na Vysočině. Telčský zámek je příjemné zhlédnout. A hned po něm náměstí. Celé je lemují krajková podloubí, a je to taková krása, že se tají dech. Měli jsme štěstí, neboť nad Telčí doslova stály balóny, krásné, obrovské, barevné. A na náměstí hráli bolívijští indiáni na panovu flétnu a celou scenérii pozlacovalo zapadající slunce, což celou atmosféru ještě ztajuplnilo.

Jižní Morava v nás zanechala obrovský dojem. Krásné ubytování mezi vodní nádrží Nové mlýny  a Pálavskými vrchy. Zvládli jsme Mikulovské slavnosti, Břeclavské Farmářské trhy a ve Vlčnově Jízdu králů. Zámek Lednice se zahradami, parky a stavbami. A mnoho dalšího. Nasáli jsme celkovou atmosféru a po kouskách udloubáváme a mlsáme ze zážitků.

Jeseníky, kde jsme se setkali s milými a vstřícnými lidmi a rádi na ně vzpomínáme. Krásná krajina a v okolí mnoho zámků. Nakousli jsme i kousek Ostravského kraje, ale ten jsme si nechali až na příště, zaslouží si více času.  Ale v olomouckém kraji jsme navštívili zámek Velké Losiny, kousek jsme si zajeli a prohlédli si pohádkový Bouzov. Nezapomenutelné. Potřebovala bych celý den, abych si ho užila. Ovšem třešnička na dortu byla Olomouc. Musí se vidět na vlastní oči, neboť sebelepší popis, psaný dle pocitů a srdce, by to nemohl vystihnout. Kráčíte dějinami času. Bez dechu.

Východní Čechy jsme projížděli paprskovitě, je tam neuvěřitelné množství zámků a náměstí a náměstíčka jsou přenádherná. Vůbec nevím, co bych měla vyzdvihnout, abych neublížila tomu ostatnímu. Ale jezdili jsme se i koupat na dvě hodinky na krásné koupaliště. Bydlili jsme ve vesničce Bílý Kůň, tedy uprostřed všeho dění, a podle plánu vyráželi na tu či onu stranu. Nezapomenutelné.

Jizerské Hory jsme absolvovali s naší kamarádkou, jejím vnoučkem a naší vnučkou. Bydlili jsme v Albrechticích, neboť byla možnost polopenze a majitel opravdu dobře vařil. Navíc měli na zahradě bazén, kam děti po celodenním výletu každý večer chodily řádit, zatímco my jsme klesli ucaprtaní na cokoliv a užívali ticha. Program jsme volili pro děti, něco historie, a pak ZOO, bobovou dráhu, také brouzdání v horském potoku, kde naše bolavé a unavené nohy splaskly, pookřály, nasály energii a jaly se pokračovat v cestě mnohem rychleji,  terén neterén. Cesty mezi skálami jak v pohádce, šermířský program s dějem na Hrubé Skále a mnoho dalšího.

Střední Čechy jsme projeli vždy se zastávkami kolem plánované trasy, abychom nevynechali něco krásného, třeba Konopiště nebo Český Šternberk. Ať jsme jeli z Plzně přes Prahu dál k východu či na sever, kličkovali jsme mezi středočeskými hrady a zámky. Krásná krajina, stále je co k vidění.

Navštívili jsme téměř všechny "pohádkové" hrady a zámky. Blatnou na trase Plzeň- Písek, Žleby, Karlštejn, Křivoklát, již zmíněný Bouzov, Pernštejn, Lednici, Červený Hrádek, Krumlov, Jindřichův Hradec, Hlubokou a další. Na Slovensku zámek Bojnice, Oravský hrad, Spišský hrad a další.

Severní Čechy jsme také procestovali křížem krážem a navštívili mnoho krásných zámků a viděli opravdu krásnou přírodu s vyvřelými kopečky. Při Labi se naskytne krásný pohled na řeku a protější břeh a v Ústí nad Labem na vysoké skále vidíme hrad Střekov, dávný správce širokého okolí.Zapůsobil na mě také zámek v Duchcově, zejména překvapení, které samozřejmě neprozradím.

Mnoho zážitků jsem napsala, o mnoho víc jsem nenapsala. Ovšem kamkoliv jedeme, máme pečlivě naplánovaný itinerář, mapy, všechny materiály, týkající se daného kraje. Nic nás nemůže zaskočit, všechno lze najít na internetu nebo vytelefonovat. Tak krásné cestování přeji.

Můj tip na dovolenou - velká letní soutěž o pobyt v Česku. Napište do rubriky Moje cestování, kde jste byli, co se vám na dovolené či výletě líbilo, jak jste byli spokojeni se službami – ubytováním, stravováním, průvodci, delegáty cestovních kanceláří. Popište, co bylo na navštíveném místě nejzajímavější, co stojí za to vidět, ale i to, co se vám nelíbilo a co byste nedoporučovali. Článek nadepište Můj tip na dovolenou. Všechny příspěvky budou 30. září slosovány a vítěz vyhraje třídenní pobyt v některém z českých penzionů. Více informací zde.