Foto

Politiku v seriálech přebíjel
Dietl mezilidskými vztahy

29. 6. 2015

Ač někteří jeho dílo kritizují pro větší či menší poplatnost době, mnoho jeho seriálů stále patří k evergreenům televizních obrazovek. Spisovatel a scenárista Jaroslav Dietl, který zemřel před třiceti lety 29. června 1985, byl bezesporu nedostižný vypravěč silných lidských příběhů. Kromě seriálů, z nichž nejznámějšími jsou Nemocnice na kraji města, Byli jednou dva písaři či Žena za pultem, psal i scénáře k televizním inscenacím a filmům či k soutěžním a zábavným pořadů.

„Dietl uměl vytvořit postavy, které byly divákovi blízké, měly obyčejné lidské vlastnosti včetně těch záporných, civilní projev. A samozřejmě uměl výborně vyprávět příběhy se všemi jejich peripetiemi a zvraty,“ říká o televizním tvůrci programový ředitel Primy Roman Mrázek. Úspěchu podle něj pomohlo také obsazování tehdejších špičkových herců.  

Vrcholem byla Nemocnice

Pro televizi psal tento velmi pracovitý scenárista skoro 30 let a podílel se už i na jejím prvním televizním seriálu Rodina Bláhova z roku 1959. Následoval populární seriál i film Tři chlapi v chalupě či opět komediální Eliška a její rod (s Jiřím Hubačem). Poté přišel muzikálový seriál Píseň pro Rudolfa III., který také odrážel atmosféru doby, včetně okupace Československa v roce 1968. Poslední díl, příznačně nazvaný Dinosaurus, se už nesměl vysílat a seriál skončil v trezoru.

Kvůli této muzikálové féerii, z níž pochází i slavná píseň a hymna listopadové revoluce Modlitba pro Martu, musel Dietl načas odejít z pražské televize do Ostravy. Psal ale dál. Následoval životopisný seriál o Alexandru Dumasovi starším či příběhy "písařů" Bouvarda (Jiří Sovák) a Pécuchet (Miroslav Horníček). Ze 70. let pochází i Dietlovy seriály, o nichž někteří hovoří jako o poplatných tehdejšímu normalizačnímu režimu. Například Inženýrská odysea, Plechová kavalerie, Nejmladší z rodu Hamrů, Muž na radnici či hojně diskutovaná Žena za pultem.

V roce 1977 se točil i Dietlův nejslavnější seriál Nemocnice na kraji města, který se vysílal i za hranicemi Československa. Oblibu diváků si získal díky vykreslení mezilidských vztahů v nejrůznějších životních situacích či díky vtipným glosám doktora Štrosmajera. I v něm se objevil častý motiv Dietlových seriálů – konflikt výjimečného a tvrdohlavého hrdiny, jemuž hází klacky pod nohy intrikán a patolízal. Nemocnice se dočkala dvou pokračování (v letech 2003 a 2008), která ale kvalit Dietlova scénáře podle kritiků nedosáhla.

Funkcionář i hodný kapitalista

Jaroslav Dietl se narodil 22. května 1929 v chorvatském Záhřebu, dětství už ale prožil v Čechách. Roku 1955 absolvoval na pražské FAMU obor filmová dramaturgie a stal se dramaturgem a scenáristou mladičké Československé televize. Od začátku 60. let až do smrti byl dramaturgem a scenáristou Filmového studia Barrandov. Z jeho pera vyšly například i komedie Causa Králík či Křtiny a několik divadelních her.

V televizi stál Dietl počátkem 70. let též u zrodu cyklu Bakaláři, pro nějž napsal desítky povídek. Málokdo asi nezná třeba jeho povídku Kbelík, v níž Josef Bláha "odjede na služební cestu" (k milence do protějšího domu), ale když jde večer vysypat odpadky, vrátí se s košem v pyžamu omylem domů. Dietl je autorem i detektivního seriál Malý pitaval z velkého města (1982), který rovněž televize pravidelně nasazují do vysílání i dnes. Zajímavostí je jeho seriál Rozpaky kuchaře Svatopluka (1984), v němž měli diváci možnost v určitých fázích ovlivnit pokračování děje (rozsvěcováním či zhasínáním žárovek).

Posledním Dietlovým seriálem, který se začal točit ještě za jeho života, byla rodinná sága Synové a dcery Jakuba Skláře. I zde Dietl politiku přebil mezilidskými vztahy a psychologií postav (funkcionář pod pantoflem, převlékač kabátů, ale i hodní kapitalisté či sympatický živnostník) a ani tady nechyběl vtipný glosátor (hostinský v podání Jiřího Krampola).

Jaroslav Dietl zemřel v 56 letech na infarkt při tenisovém zápase. Byla u toho i jeho manželka, televizní hlasatelka Magdalena, kterou si vzal v roce 1974 poté, co se oba rozvedli. Měli spolu dvě děti, ona měla dvě z předchozího manželství.

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Vladka Steinová
P.Dietl-vynikající vypravěč,mistr pera. Jeho seriály měly vysokou sledovanost . Co to je okřídlený výraz- poplatnost době? Psalo se a točilo o době,která byla a kterou nemůžeme škrtnout a zrušit, ani kdybychom chtěli. Prostě byla.O dnešní době se nyní také natáčí, respek.dnešní hektická a vykloubená doba se promítá ve filmových dílkách někdy chatrné kvality, často nemá film, či seriál ani hlavu ani patu, postrádá logiku a preferuje násilí v každé podobě. Dobré filmy, či seriály z dnešní doby spočítáme na prstech jedné ruky.O těchto "dílech" se také jednou bude hovořit jako o filmových dílech poplatných době? J.Dietl napsal skvělé scénáře,které byly skvěle zfilmovány. Velké díky za ně !!!
Zdenka Jírová
Dietl byl dobrým vypravěčem, jeho děje byly svižné, zbytečně neprodlužované, což je hlavním nedostatkem dnešních seriálů.Byly natočeny v době, jaká byla a nemůžeme mu mít za zlé, že se tehdejší politika musela odrazit i v jeho dílech. Jinak by mu nic nevydali a neschválili a my bychom byli velmi ochuzeni o dobrou zábavu i dnes. Tak ty politické momenty v jeho seriálech přejděme taktním mlčením.
Jiřina Votavová
Seriály pana Dietla jsem také sledovala. Dnešní seriály s mnoha tisíci dílů již ne. Nebaví mě, co autor nebo autorka ze dne na den vymyslí a natočí.
Květoslava HOUDKOVÁ
U Jaroslava Dietla se i ta politika docela snesla - zapadala do děje a ani nijak neprovokovala. A hlavně: Seriál měl jen 13 dílů - lidé si mohli zapamatovat od začátku, osudy jasné = bez slátanin a slepenců!!
Elena Valeriánová
Byl to mistr svého řemesla. Myslím, že našincům takovéto seriály více pasují (viz Policie Modrava) než ty cizokrajné telenovely a nebo kriminálky, kde jsou jen světelné efekty a přeblýskávání. Mistrně vše vyřeší z mikroskopické kapičky krve unylá blondýna na jehlách a v sexi kostýmku.