Předváděcí akce jsou jako drogy
Ilustrační foto: ingimage.com

Předváděcí akce jsou jako drogy

1. 6. 2016
Jak je to možné, že se lidé stále nechávají přemluvit k nákupům předraženého zboží od takzvaných šmejdů, tedy prodejců s nulovou morálkou? Vždyť o jejich neslušných metodách prodeje byly natočeny filmy, napsány stovky článků a prevencí proti nim se zabývá řada společností. Tuto otázku se snažily zodpovědět ve svém průzkumu olomoucké psycholožky.
 
Romana Mazalová a Marie Vingárková z Univerzity Palackého v Olomouci zkrátka zkusily zmapovat, proč jsou lidé takto nepoučitelní a proč tedy předváděcí akce stále fungují. A také měly tento cíl: Pokusit se zjistit, zda jsou lidé vyššího věku více náchylní naletět při takových akcích podvodníkům. Zda v tom věk hraje roli a jakou. Odpověď: Za mnohé si lidé mohou sami svou důvěřivostí a neochotou nechat se poučit. Zároveň v těch malérech, kdy někdo koupí za třicet tisíc úplně obyčejný vysavač v hodnotě tří tisíc, hraje roli ještě něco jiného. 
 
"Velkou roli v rozhodování seniorů během nákupu hrají hluboké neuronální struktury," vysvětlila Romana Mazalová. A dodala: "Dnešní senioři vyrůstali v době, kdy byl nedostatek většiny věcí. Zboží se mnohdy muselo ve frontách doslova vybojovat, mnohé věci se kupovaly do zásoby, když právě byly. Prodejci nyní zneužívají těchto mozkových struktur seniorů, které byly formovány v době jejich produktivního věku."
 
Výsledky výzkumů naznačují, že takzvaní šmejdi, tedy organizátoři předváděcích akcí, na nichž lidem nevybíravými metodami nutí předražené zboží, jsou natolik vzdělaní a sofistikovaní, že využívají takových vědeckých poznatků? Není to přehnané? Není. Metody, jak někomu prodat nějaké zboží, jsou přece vždy založeny na psychologických výzkumech. Mnozí obchodníci procházejí kurzy a školeními, ve kterým jim právě lidé, kteří se vyznají v lidské duši, vysvětlují, jak se chovat. Kdy na zákazníka zatlačit, kdy ustoupit, kdy pobavit. A to vše s jediným cílem: Prodat.
 
Výzkum olomouckých psycholožek však potvrdil další aspekty, o kterých se v souvislosti s metodami prodejců často mluví. Hlavním důvodem, proč senioři přijímají pozvání na akce spojené s prodejem zboží je to, že tak chtějí zahnat pocit osamělosti. Prostě to berou jako příležitost se někam zadarmo dostat. Na výlet, do restaurace a podobně. Čtyřicet tři procenta seniorů oslovených v tomto průzkumu uvedlo, že jeli kvůli výletu. Šestnáct procent proto, že doufali, že se tak ocitnou ve společnosti svých vrstevníků. Deset procent proto, že se tak chtěli dozvědět něco nového, podívat se na nové předváděné zboží, seznámit se s moderními technologiemi. Pouhé půl procento oslovených však řeklo, že na akci jelo s tím, že si něco koupí. Realita je pak taková, že přes sedmdesát procent jich zároveň přiznalo, že si nakonec něco koupilo. A teď, podržme se, u více než osmdesáti procent z nich to bylo zboží za tisíce až desetitisíce korun.
 
Více než šedesát procent lidí uvedlo, že toho nákupu litují, i když zakoupené výrobky používají a považují je za užitečné. 
Psycholožky si kladly otázku: Je vůbec možné, aby někdo něco koupil, nákupu litoval, ale zároveň tvrdil, že je užitečný? Vždyť to je přece velký rozpor. "Pravděpodobně dochází k působení obranných mechanismů osobnosti, kdy pocit zklamání sebe sama z toho, že jsem se nechal oklamat a že rozhodnutí bylo draze zaplaceno, je vykoupen alespoň takzvanými sladkými citrony, tedy dojmem, že jsme si zakoupili věc kvalitní a moderní," vysvětluje Romana Mazalová.
 
A další, poněkud šílená věc, kterou průzkum ukázal. Senioři uváděli, že s předváděcí akcí často nejsou spokojeni a mají pocit, že je prodejci zneužívají. Přesto jedním dechem dodávali, že příště pojedou znovu.
 
O čem to svědčí? No tohle je přece stará známá závislost, ať už jde o drogy, alkohol, kouření, hrací automaty či co. Víme, že nám to škodí, že nám to dělá špatně, ale přesto to děláme znovu, dál, pořád. "Z tohoto úhlu pohledu můžeme předváděcí akce vnímat jako určitý druh drogy, které se senioři neumí lehce zbavit," uzavřely svou zkušenost autorky výzkumu.
 
 
Hodnocení:
(5 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Zdena Proboštová
Na předváděcí akce nechodím, nic nepotřebuju, v podstatě všechno co k životu potřebuju mám. Ale stalo se mi, že zazvonil telefon, pracovnice si ověřila mou totožnost a oznámila mi, že jsem někde odpovídala na nějaké otázky a byla jsem vylosovaná a vyhrála jsem 1000,- Kč. Nevím co mě to napadlo, požádala jsem ji, ať chvilku počká, že ji nadiktuju číslo účtu, na který mi mohou výhru poslat. Ne takhle ne, musím si ji jít vyzvednout na předváděcí akci a diktovala termíny a časy pro mě určené. Tak jsem ji poděkovala, že nic nepotřebuju a ať si moje číslo vyhodí ze seznamu. Už jsem to takhle udělala letos třikrát. A ani mě nepřemlouvali, jestli si to předávají, nebo je to pořád stejná agentura, nevím.
Květoslava HOUDKOVÁ
Moje zkušenost z mnoha "výletů"/akcí se Šmejdy je tato: Osvěty - varování - je opravdu dostatek. Bohužel to není "zajímavé čtení" pro seniory = aby se POUČILI V PŘEDSTIHU, než se akce zúčastní = jeli připraveni! Spíše je zajímá kdejaký DRB (např. jaké poprsí má zpěvačka ap.) -a tak Šmejdi stále vítězí. A senioři pak už jen "zásobují" stížnostmi tisk, TV atd. Střední generaci také čeká seniorství - věřím, že už rozumnější!
Dagmar Bartušková
Paní Jarmila to dokonale vystihla!
ivana kosťunová
Kořeny té závislosti jsou určitě v tom, že dříve se zboží získávalo obtížně, a teď najednou se mladí příjemní lidé ucházejí o vaši přízeň, snaží se vlichotit, dávají vám pocit že vy jste ti vážení, žádaní. Dnes už se snad na to nikdo nachytat nedá, ale docela chápu ty, kteří takovéhle psychologické masáži podlehli. Podobně se chovají třeba pojišťovny, pošlou vám osobní dopis, kde vás nazvou VIP klientem a nabídnou zaručeně jen vám výhodný produkt. Že je v podstatě nevýhodný také zjistíte, až když se s tím nedá nic dělat.
ivana kosťunová
Kořeny té závislosti jsou určitě v tom, že dříve se zboží získávalo obtížně, a teď najednou se mladí příjemní lidé ucházejí o vaši přízeň, snaží se vlichotit, dávají vám pocit že vy jste ti vážení, žádaní. Dnes už se snad na to nikdo nachytat nedá, ale docela chápu ty, kteří takovéhle psychologické masáži podlehli.
Květoslava HOUDKOVÁ
Paní Romanu Mazalovou osobně znám - je vystudovaná právnička, maminka 2 dětí - milá, příjemná - ale i pevná, kurážná. Občas si s ní píšu - teď mám opět důvod, se jí ozvat - bude-li někdy někde v Praze (je zvána) - určitě se uvidíme.
Alena Várošová
Se šmejdy se to řeší stále dokola a zase se objeví nějaký chyták ZDARMA na který se starší lidi a hlavně senoiři chytí.Jarmila to za nás napsala skvěle.
Vladka Steinová
Dobrý den, je zde další výzkum podpořený percentuálním vyjádřením.Staří lidé jsou a budou důvěřiví, to je nikdo neodnaučí, nic nezáleží na tom, že praktiky akcí jsou klamavé a agresivní! Šmejdi drtí stát, stát se snaží rozdrtit je, třeba v podobě milionových pokut a v omezení akcí, ale stejně se vše za čas vrátí zpět. Snad jen se bránit a to lze např. ve Sdružení obrany spotřebitelů. A hlavně- na pochybné akce nejezdit!
Jarmila Komberec Jakubcová
Protože jsem nikdy na žádné takové prodejní akci nebyla těžko mohu posoudit co lidi k návštěvě prodejních akcí vede. Z chatu na íčku jsem poznala, že někteří se snaží využít situace k výletům, dárkům a podobným výhodám.Kdyby tito lidé na akce nejezdili tak by ani nebyli šmejdi. Kdo na jedné straně šmejdy kritizuje a pak sám na akce s nimi jezdí mi hlava nebere.Pokud dnes někdo se nechá tzv. napálit může si za to sám. Tolik osvěty, která byla vynaložena sdělovacími prostředky, TV, internetem a stále to nestačí?