Finty domácích prodejců. Znáte je?
Ilustrační foto: pixabay.com

Finty domácích prodejců. Znáte je?

25. 5. 2016
Mnoho obcí už sice zakázalo podomní prodej, stále je však řada firem, jejichž prodejci dokáží člověka zblbnout tak, že si je sám pozve domů. A ještě od nich koupí něco, co nechtěl. Nevěříte?
 
O takzvaných šmejdech, kteří dovedou lidem vnutit předražené zboží, už bylo napsáno a řečeno mnoho. Jenže lumpové hledají nové a nové metody a my často nestíháme rozklíčovat, že jde jen o novou formu starého podvodu. Časopis dTest, který se specializuje na popisování klamání spotřebitelů, nedávno upozornil na jednu takovou fintu, která se poměrně rozmáhá. Tak si to představte. Doma vám prodejce předvádí parní čistič, vysavač či jiný spotřebič. Přesvědčuje vás, že je mnohem lepší, než ty dostupné v obchodech či na internetu a samozřejmě vás nabádá, abyste ho vyzkoušeli.
 
Takže si situaci ukážeme na parním čističi. "Dobře, zkusím," řekne si zákazník. S prodejcem do něj nalejete vodu a odzkoušíte. Čistí skvěle a tak kývnete a koupíte. Sepíšete smlouvu o koupi. V ní je uvedeno, že do přístroje byla před zakoupením nalita voda, tudíž bylo zboží smíseno s jiným a od koupě nelze odstoupit. Připravíte se tak o právo uzavřenou smlouvu zrušit. Neuvěřitelné? Už několik lidí se nachytalo. 
 
Časopis dTest upozornil, že někteří prodejci mají přímo ve smlouvě uvedeno, že si zákazník manipulaci s čističem sám vyžádal, sám ho vyndal z obalu a sám do něj nalil i vodu. Tím podle prodejců  koupě spadá mezi ty, na které se možnost vrátit zboží do čtrnácti dnů nevztahuje.
Jasně, na některé zboží se opravdu nevztahuje. Je logické, že když rozmícháme barvu, nemůžeme ji pak vrátit s tím, že se nám nelíbí její odstín. Nemůžeme ani rozbalit zubní kartáček, umýt si s ním zuby a říct, že nám nevyhovuje. Ovšem parní čistič a jiné spotřebiče do této kategorie výjimek rozhodně nespadají. 
 
Tady je zkušenost šestašedesátileté Hany z Opavy. "Kamarádka dala můj telefon kolegovi svého syna, který se zabývá podomním prodejem," vypráví. "Pořád telefonoval, že má skvělé zboží, že za to nic nedám, když mi je předvede a že ještě dostanu dárek. A že když ho nepozvu domů, kolega, tedy syn mé kamarádky, bude ve firmě špatně hodnocen, že ho prý připravím o nějaké body či co. Tak jsem souhlasila." 
 
Její další vyprávění je spíše k smíchu. Mladý muž jí dal jako dárek tyčový mixér a s ním smlouvu, podle které kupuje parní čistič za třicet tisíc. "Měla jsem chuť ho vzít tím tyčovým mixérem po hlavě," říká Hana. "Nakonec jsem ho vypoklonkovala z bytu. Byl naštvaný a pořád argumentoval tím, že když jsem se nezapojila, hodně jsem ublížila synovi kamarádky. Tak to je mi líto, ale přece nejsem blázen, abych kupovala přístroj za třicet tisíc."
Jan Votočka, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje na další způsoby, jakými podomní prodejci v poslední době často matou lidi. "Velmi časté je oznámení o výhře. Až když přijdete na předváděcí akci nebo si obchodníka pozvete domů, zjistíte, že takzvaná výhra, tedy nějaká odměna, je podmíněna tím, že uzavřete nevýhodnou kupní smlouvu. Lidé se přitom často nechají přemluvit k nákupu a podpisu smlouvy, protože podlehnou představě, že něco dostanou takzvaně zadarmo," vysvětluje. 
 
Další metoda je podle něj podobné té, se kterou se setkala už zmíněná paní Hana. "Prodejci se snaží v lidech vyvolat důvěru tím, že mají kontakt od nějakého známého a že ten dostane odměnu, pokud si oni něco koupí. Takže v nich vyvolají pocit, že by neměli selhat a připravit někoho o odměnu, o výhru. Například tvrdí: Máme na vás kontakt od vašeho dobrého známého, ten si zboží už koupil a nyní má šanci dostat na něj zpětně výraznou slevu, když si zboží necháte nazávazně předvést i vy. A tak lidé kývnou a pozvou si je domů, protože připravit přítele o slevu by přece mohlo pokazit dobré vztahy," upozorňuje Jan Votočka. 
 
A ještě jedna metoda, o které možná nevíte, v čem je její význam. Všimli jste si, že prodejci na předváděcí akce často zvou manželské páry? Předcházejí tak tomu, že žena nebo muž zboží koupí sami a když přijde domů, partner se rozčílí, nechce ho, odhalí jeho předraženost a nastane kolotoč s žádáním navrácení peněz. Tedy nepříjemnosti pro prodejce. Ale když při podpisu smlouvy a koupi byli oba partneři, oběma je pak trapné přiznat, že udělali chybu. Třeba jim dojde, že vlastně koupili něco, co nechtěl ani jeden z nich, ale už je pozdě . A protože se nechtějí hádat, mávnou rukou nad tím, jak společně naletěli. 
 
Setkali jste se také někdy s tím, že se vám někdo snažil vnutit předražené zboží a nalákat vás na podivné slevy a výhody? Jaký máte názor na podomní prodej? Je k něčemu nebo je lepší nakupovat v kamenných obchodech či přes internet? 
 
 
 
 
 
 
Hodnocení:
(5 b. / 1 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Květoslava HOUDKOVÁ
Pane Čepelko - potřebný mail jsem Vám napsala přímo, ještě dodatek: Muž na fotce článku zřejmě není skutečný prodejce - ale já fotky mnohých mám a k nim i příslušné články a komentáře.
Květoslava HOUDKOVÁ
Libuško Křap. - blahopřeji! = správně jste odolala telef. nabídce a vše si ověřila. Já mám 2 operátory - u obou mám tyto "nabídkové hovory" zablokovány. Přesto ale občas něco ke mně zabloudí a k tomu mám 2 řešení: Buď řeknu, že si event. zájem sjednám v sídle, nebo prodejně (to platí zejm. pro nabídky operátora.) Nebo zájem nemám=osobu hned pošlu do pr .... .
ivana kosťunová
Přečetla jsem si a konstatovala, že vaše jednání s neodbytnými pojišťováky by mohlo sloužit jako vzor pro ostatní. Není to nový způsob, to funguje už dlouho. Pojišťovák si prohlédne vaše smlouvy, sdělí vám, že jsou předražené a oni vám jsou schopni stejná rizika pojistit za mnohem méně. Důvěřivý člověk v domění , že ušetří, si nechá smlouvy změnit, a skutečně platí méně, ale také má pojišťěno méně rizik. Vy v tak krátké době nemáte vůbec šanci si vše prostudovat a řádně zhodnotit. Proto bych vám chtěla poradit- pokud máte známou pojišťovačku, se kterou máte dlouhodobě dobrou zkušenost, vůbec se s těmi , co shánějí klienty po telefonu, nebavte.
Libuše Křapová
Já jsem dnes měla velmi zajímavý telefon. Napsala jsem o své zkušenosti článeček, mám ho na profilu, pokud někdo chce :-) Ještě jsem se s tímhle nesetkala, ani o tom neslyšela.
Oldřich Čepelka
Ti šmejdi mě tak inspirovali, že jsem do Mé prózy připravil smyšlenou povídku. Bude úsměvná, abychom ty šmejdy pořád nebrali tak vážně. (Vím, že to celé vážné je!) - A tady se mi líbí ta připojená fotka. Myslíte, že je to tvář dokonalého podvodníka?
Alena Várošová
Když vás prodejci neokradou,tak zadarmo vám dnes nikdo nic nedá.Ani do telefonu se s takovými lidmi nebavím i kdybych měla vyhrát letadlo.
Alena Tollarová
Jednou jsem naštvala kamarádku, když jsem se odmítla stát článkem řetězu. Už ani nevím o prodej čeho šlo. Ale bohužel, po asi 20 letech, co se o tomto neustále píše a mluví a logicky by snad neměl už být nikdo, kdo by o těchto praktikách neslyšel, tak na to úplně nepochopitelně lidi stále slyší.
Dagmar Bartušková
Když se s podomním obchodem roztrhl pytel, i já jsem na leták, týkající se novinky - vysavače se šamponovačem, zareagovala kladně, a dotyčnou prodejkyni "čističku koberců" do bytu vpustila. V letáku stálo - k ukázce vysavače vyčistění koberce zdarma. Předem jsem věděla, že nic nekoupim, bylo to spíš ze zvědavosti, jestli mi ten menší koberec opravdu vyčistí. Stalo se. Pak začala být vlezlá. S díky jsem ji vyprovodila s tím, že se musím ještě domluvit s "drahou polovičkou", a pak dám vědět. U toho už navždy zůstalo. A dnes? Podomní prodej NE!
Zuzana Pivcová
U mě mají podomní i telefoničtí prodejci smůlu, protože mě takovéhle nabízené přístroje a další předměty do domácnosti absolutně nezajímají a své osobní věci si koupím sama.
Hana Čadová
Nikoho cizího do bytu nepouštím ani telefonicky se s prodejcem nebavím. Minulý týden jsem prý vyhrála dárek do domácnosti. Je divné, že vyhrávám 2x do měsíce!
Hana Šimková
Pokud jsem žila v Praze, tak mě prodejci pronásledovali neustále. Byli snad na každém rohu. Teď mně také pronásledují telefonicky a dokonce dnes naposled se mi snažili vnutit barvy do tiskárny.