Finty domácích prodejců. Znáte je?
Ilustrační foto: pixabay.com

Finty domácích prodejců. Znáte je?

25. 5. 2016
Mnoho obcí už sice zakázalo podomní prodej, stále je však řada firem, jejichž prodejci dokáží člověka zblbnout tak, že si je sám pozve domů. A ještě od nich koupí něco, co nechtěl. Nevěříte?
 
O takzvaných šmejdech, kteří dovedou lidem vnutit předražené zboží, už bylo napsáno a řečeno mnoho. Jenže lumpové hledají nové a nové metody a my často nestíháme rozklíčovat, že jde jen o novou formu starého podvodu. Časopis dTest, který se specializuje na popisování klamání spotřebitelů, nedávno upozornil na jednu takovou fintu, která se poměrně rozmáhá. Tak si to představte. Doma vám prodejce předvádí parní čistič, vysavač či jiný spotřebič. Přesvědčuje vás, že je mnohem lepší, než ty dostupné v obchodech či na internetu a samozřejmě vás nabádá, abyste ho vyzkoušeli.
 
Takže si situaci ukážeme na parním čističi. "Dobře, zkusím," řekne si zákazník. S prodejcem do něj nalejete vodu a odzkoušíte. Čistí skvěle a tak kývnete a koupíte. Sepíšete smlouvu o koupi. V ní je uvedeno, že do přístroje byla před zakoupením nalita voda, tudíž bylo zboží smíseno s jiným a od koupě nelze odstoupit. Připravíte se tak o právo uzavřenou smlouvu zrušit. Neuvěřitelné? Už několik lidí se nachytalo. 
 
Časopis dTest upozornil, že někteří prodejci mají přímo ve smlouvě uvedeno, že si zákazník manipulaci s čističem sám vyžádal, sám ho vyndal z obalu a sám do něj nalil i vodu. Tím podle prodejců  koupě spadá mezi ty, na které se možnost vrátit zboží do čtrnácti dnů nevztahuje.
Jasně, na některé zboží se opravdu nevztahuje. Je logické, že když rozmícháme barvu, nemůžeme ji pak vrátit s tím, že se nám nelíbí její odstín. Nemůžeme ani rozbalit zubní kartáček, umýt si s ním zuby a říct, že nám nevyhovuje. Ovšem parní čistič a jiné spotřebiče do této kategorie výjimek rozhodně nespadají. 
 
Tady je zkušenost šestašedesátileté Hany z Opavy. "Kamarádka dala můj telefon kolegovi svého syna, který se zabývá podomním prodejem," vypráví. "Pořád telefonoval, že má skvělé zboží, že za to nic nedám, když mi je předvede a že ještě dostanu dárek. A že když ho nepozvu domů, kolega, tedy syn mé kamarádky, bude ve firmě špatně hodnocen, že ho prý připravím o nějaké body či co. Tak jsem souhlasila." 
 
Její další vyprávění je spíše k smíchu. Mladý muž jí dal jako dárek tyčový mixér a s ním smlouvu, podle které kupuje parní čistič za třicet tisíc. "Měla jsem chuť ho vzít tím tyčovým mixérem po hlavě," říká Hana. "Nakonec jsem ho vypoklonkovala z bytu. Byl naštvaný a pořád argumentoval tím, že když jsem se nezapojila, hodně jsem ublížila synovi kamarádky. Tak to je mi líto, ale přece nejsem blázen, abych kupovala přístroj za třicet tisíc."
Jan Votočka, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje na další způsoby, jakými podomní prodejci v poslední době často matou lidi. "Velmi časté je oznámení o výhře. Až když přijdete na předváděcí akci nebo si obchodníka pozvete domů, zjistíte, že takzvaná výhra, tedy nějaká odměna, je podmíněna tím, že uzavřete nevýhodnou kupní smlouvu. Lidé se přitom často nechají přemluvit k nákupu a podpisu smlouvy, protože podlehnou představě, že něco dostanou takzvaně zadarmo," vysvětluje. 
 
Další metoda je podle něj podobné té, se kterou se setkala už zmíněná paní Hana. "Prodejci se snaží v lidech vyvolat důvěru tím, že mají kontakt od nějakého známého a že ten dostane odměnu, pokud si oni něco koupí. Takže v nich vyvolají pocit, že by neměli selhat a připravit někoho o odměnu, o výhru. Například tvrdí: Máme na vás kontakt od vašeho dobrého známého, ten si zboží už koupil a nyní má šanci dostat na něj zpětně výraznou slevu, když si zboží necháte nazávazně předvést i vy. A tak lidé kývnou a pozvou si je domů, protože připravit přítele o slevu by přece mohlo pokazit dobré vztahy," upozorňuje Jan Votočka. 
 
A ještě jedna metoda, o které možná nevíte, v čem je její význam. Všimli jste si, že prodejci na předváděcí akce často zvou manželské páry? Předcházejí tak tomu, že žena nebo muž zboží koupí sami a když přijde domů, partner se rozčílí, nechce ho, odhalí jeho předraženost a nastane kolotoč s žádáním navrácení peněz. Tedy nepříjemnosti pro prodejce. Ale když při podpisu smlouvy a koupi byli oba partneři, oběma je pak trapné přiznat, že udělali chybu. Třeba jim dojde, že vlastně koupili něco, co nechtěl ani jeden z nich, ale už je pozdě . A protože se nechtějí hádat, mávnou rukou nad tím, jak společně naletěli. 
 
Setkali jste se také někdy s tím, že se vám někdo snažil vnutit předražené zboží a nalákat vás na podivné slevy a výhody? Jaký máte názor na podomní prodej? Je k něčemu nebo je lepší nakupovat v kamenných obchodech či přes internet? 
 
 
 
 
 
 
Hodnocení:
(5 b. / 1 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage
PRODUKT TÝDNE

Pořiďte svému mazlíkovi kvalitní krmivo. Konzervy Brit Mono Protein jsou vhodné pro psy s citlivým zažíváním, alergiemi a potravinovou intolerancí. Více zde.

produkt týdne.jpg

 

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

TÉMATA
AKTUÁLNÍ ANKETA

Co vám v současné době nejvíce chybí (odpovědět můžete na tři z níže uvedených možností, které považujete za nejdůležitější)

Kontakt s rodinou

11%

Kontakt s přáteli

11%

Více pohybu

10%

Dobrá nálada

9%

Léky

7%

Potraviny

8%

Pozitivní zprávy

11%

Nějaká naděje

9%

Větší podpora ze strany státu

7%

Větší podpora ze strany města/obce

7%

Roušky

9%