Správné jídlo pro vyšší věk. Existuje?
Ilustrační foto: ingimage.com

Správné jídlo pro vyšší věk. Existuje?

5. 10. 2016

Ze všech stran teď slyšíme: Jezte často po malých dávkách. Noste si všude sebou jídlo v krabičkách. Stále něco uždibujte, nesmíte mít pocit hladu. To je ten správný způsob boje proti tloustnutí. Toto se stalo mantrou pro všechny, kteří chtějí zhubnout nebo si udržet slušnou postavu. Jenže, jak už to bývá, i tento trend skrývá spoustu nesmyslných tvrzení.

Jednašedesátiletá Zlatuše z Prahy se vypravila poprvé v životě k výživovému poradci. „Nechtěla jsem spadnout do dalších diet, jak jsem to celý život dělala, a tak jsem se rozhodla, že si nechám vypracovat správný jídelníček a budu ho striktně dodržovat. Jenže mi to nejde,“ vysvětluje.  Problém je v tom, že poradce jí nutí, aby jedla až sedmkrát denně.  „Po snídani si mám dát dopoledne jogurt nebo ovoce, pak oběd, pak odpolední svačinku, mezitím mi doporučuje zobat ořechy, pak večeři, po ní ještě ovoce.  Když to spočítám, vlastně bych měla pořád jíst nějaké miniaturní porce něčeho. Jenže já jsem zvyklá mít pořádnou snídani, pořádný oběd a pak lehkou večeři. Když se do sebe snažím dostávat tu nakrájenou papriku, tu jogurt, tu hrst ořechů, necítím se dobře,“ říká.

Pravidlo jezte často v malých dávkách se šíří jako mor.  V poslední době je považováno za to jediné správné. „Je to typická ukázka nového trendu, říkáme mu uždibování,“ vysvětluje Iva Málková, zakladatelka hnutí STOB, jedna z nejuznávanějších českých odbornic na boj s obezitou. „Lidé si nechávají namluvit, že je správné stále něco zobat, jíst neustále po malých dávkách. Z jejich životů vymizely snídaně, obědy, večeře, místo toho sebou nosí spoustu krabiček a stále něco uždibují. Jenže každému vyhovuje něco jiného,“ tvrdí.  Setkala se s případem, kdy jednomu muži výživový poradce namluvil, že musí jíst co dvě hodiny. „Pán otevřel kufřík, měl v něm plno krabiček s jídlem a byl nešťastný, protože mu tento způsob stravování vůbec nevyhovoval. Někomu vyhovuje jíst pětkrát denně, někomu třikrát, ale striktně trvat na neustálém uždibování není nic jiného než módní trend,“ dodává.

Zejména ve vyšším věku by si člověk měl dávat pozor na radikální změny ve způsobu stravování.  „Byl jsem celý život zvyklý na teplé obědy, ale manželka najednou začala dělat v poledne častěji saláty,“ vypráví sedmašedesátiletý Radek. „Oba jsme se rozhodli, že se začneme stravovat zdravěji než dříve. Takže máme jednou týdně k obědu rybu, jednou týdně maso a po zbývající dny saláty. Mám po nich obrovský hlad, takže se pak celé odpoledne dojídám ovocem. Myslel  jsem, jak zdravě jím, ale lékařka mi řekla, že mám v poslední době zvýšenou hladinu cukru. Prý právě z toho nadbytku ovoce a džusů, kterými zaháním hlad. To mě přímo šokovalo,“ říká.

Je to tak, právě nadměrná konzumace ovoce a džusů nám dostává do těl více cukrů, než je zdrávo. Takže si sice nedáme k odpolední kávě koláček či štrůdl, ale jsme byli zvyklí, ale ono to vyjde stejně, když do sebe místo toho naládujeme takzvané super zdravé smoothie, tedy šťávu a dřeň vytlačenou z ovoce obsahujícího hodně cukru. 

Problém spočívá navíc v tom, že starší generace na současný trend neustálého uždibování není zvyklá.  Mnozí lidé byli celý život zvyklí pořádně snídat, obědvat. Večer pak někdo jedl více, někdo méně, ale obědy bývalý zpravidla teplé a vydatné.  Když sedmdesátník zvyklý na guláše a svíčkovou najednou bude jíst měsíc v poledne jen salát, může to jeho zdraví více ublížit než prospět.  Odborníci na správnou výživu se shodují: 

Právě ve vyšším věku je třeba dávat si pozor na radikální změny jídelníčku a životního stylu. Takže je samozřejmě skvělé, když si místo salámu budeme dávat kvalitní sýr a zeleninu, když přestaneme brambory polévat louží mastnoty, a když místo bílých rohlíků budeme jíst kvalitní celozrnný chléb a když si místo svíčkové dáme rybu připravenou v páře. Ale vynechat obědy a místo nich zobat celý den nakrájenou papriku, jablka a suchary, není správná cesta.

Řada mladých lidí sice věří, že je, ale nechme je v tom a řiďme se především  signály, které nám dává naše tělo. Protože ono už nás za ta léta, co s ním žijeme, zná dobře.

Hodnocení:
(4.3 b. / 6 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Hana Šimková
Ano moje tělo mě zná dobře .Poslouchám ho a zatím mi nijak hodně neubližuje i když mi někdy dopřeje víc, než by mělo,ale pak mě zase umírní. Docela si s tělem rozumím. A na ty ryby a jiné nabízené zdravé potraviny peníze nejsou. Museli by dát důchodcům slevu kdyby jim na našem zdraví záleželo, ale to se přece neděje.
Jitka Valachovičová
Také já souhlasím s paní Naďou, za celý život opravdu víme, co nám škodí a co je dobré. Bohužel někdy taky musí člověk koukat i na finanční stránku stravování = hlásá se : Jezte ryby, jsou zdravé a tělu prospěšné, /já je mám taky ráda/ ALE nemohu si je dopřát tak často, jak bych chtěla...a diety? = to je kapitola na velkou diskuzi a hlavně velký byznys různých rychle vyškolených kaučů, jak je teď velká móda. myslím, že zdravý selský rozum je nade vše!♥
Zdenka Jírová
Souhlasím s Vámi, p. Špásová. Za život jsem vyzkoušela všechny diety, kdy se mi opravdu povedlo zhubnout o více kg, ale časem jsem je zase nabrala. Teď jím , na co mám chuť s ohledem na mé trávení, jím menší porce, ale pravidelně 5x denně. Nepřibírám, dokonce jsem začala pomalu hubnout. Nemusím pořád myslet, jestli se už mohu najíst nebo mít ještě hodinu hlad.Na jídlo jsem přestala myslet, ono se hlásí samo.
Naděžda Špásová
Už je to tu zase. Proč seniory nenechají v klidu žít? Stravujeme se zdravěji, než dnešní mladí. My už přece víme, co nám škodí. Já se řídím svým tělem, vždy si řekne, co chce a na co má chuť. Nebudu do sebe cpát např. brokolici, když jí nemám ráda.
Jarmila Komberec Jakubcová
Souhlasím s názorem paní Jany Š. v otázce tzv. uždibování. Já s přítelem jíme 3x denně. K obědu se snažím i dělat polévku. Nepřejídáme se a myslím že i názor pana Karla. B. je správný. Při stravování stačí používat normální selský rozum.
Jana Šenbergerová
Kdo propaguje uždibování, nemá ani páru o procesu trávení. Uždibováním soustavně přetěžujeme trávicí trakt. Plníme tělo špatně strávenou potravou a koledujeme si o malér z překyselení potravou zahnívající ve střevech. Farmaceutický průmysl jásá, vždyť to zvedne spotřebu Espumizanu a jiných fujtajblů, které jsou nám vnucovány ze všech stran. Jen tak mimochodem, cukr obsažený v ovoci a zelenině je úplně jiný než ten, který do sebe dostáváme pečivem a jinými sladkostmi. To, co mnozí odborníci podsouvají jako zdravou výživu, může být pro slabší nátury vražedné. A jak vysvětlují skutečnost, že hodně staří lidé jedli podle nich celý život nezdravě?
Karel Boháček
Jasně má teta žila do 86 let a umřela ,když ji utancoval jeden děda na plese. Co jedla ? Zelí, brambory, cibuli. Ráno deci slivovice. Praprababička žila do 97. let. Umřela na poli, když jednotila řepu. Co jedla ? Brambory, zelí a slaninu s chlebem. Pila pivo.