Co může lékař zakázat aneb senioři za volantem
Ilustrační foto: ingimage.com

Co může lékař zakázat aneb senioři za volantem

9. 12. 2016

Za volantem se špatným zrakem? Časté! Běžně řídíme auta, i když mizerně vidíme. Ukázala to akce pořádaná organizací BESIP a dopravní policií. Třetina z téměř šesti set kontrolovaných řidičů šilhala a čtvrtina měla potíže s prostorovým viděním. Téměř čtyřicet čtyři procent nedosahovalo aspoň na jednom oku takové ostrosti vidění, jaká je označována za optimální. Přesto řídila auta bez brýlí. Ano, výsledky kontrol, které se zaměřují na to, jak řidiči vidí, jsou varovné. Samozřejmě, že čím je řidič vyššího věku, tím častější jsou u něj problémy se zrakem i jiné.

Osmasedmdesátiletá Helena z malé obce u Ostravy se nedávno pohádala se svým praktickým lékařem. Odmítl jí totiž vydat potvrzení, že je způsobilá řídit auto. „Pro mě je to katastrofa,“ říká Helena. „Vozím manžela k lékařům, jezdíme spolu na chatu. On už neřídí. Já můžu. Jezdím pomalinku, jsem zkušená, řídím celý život. Jen občas jsem někde něco ťukla,“ vysvětluje.

Jenže policisté ji přistihli, jak si to pěkně jede na červenou. Pomalu, ale jela. „No jo, přehlédla jsem to, ale nic se nestalo,“ říká. Jenže policisté jí zabavili řidičský průkaz s tím, že jí ho vydají až po lékařské kontrole. A její lékař se zděsil, když zjistil, že Helena má naprosto nevyhovující brýle, třesou se jí ruce a její reakce jsou výrazně zpomalené. Po složitém vyjednávání jí povolil jezdit pouze v obci, ve které bydlí. Jenže Helena potřebuje jezdit na chatu do Beskyd. „Stejně jezdím. A modlím se, ať mě policie nezastaví,“ říká.

„Podobné případy, kdy má řidič v řidičském průkazu a v potvrzení o zdravotní způsobilosti a schopnosti řídit uvedeno, že za volant smí jen ve svém městě či obci, existují,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Je to nesmysl nebo ne? „Nabourat se přece můžu klidně i v mé obci, tak proč mě nepustí na silnici do Beskyd?“ argumentuje paní Helena. Jenže policisté a odborníci na dopravu se shodují, že taková omezení mají smysl. A senioři by je naopak měli vítat.

„Je to ve skutečnosti pomoc řidiči, který by jinak vzhledem ke svému zdravotnímu stavu řídit vůbec nesměl,“ říká Roman Budský. Jde o to, že senior s omezením může dojet na nákup do nejbližšího obchodu nebo k lékaři. Ale nemá se už pouštět na delší cesty. 

Často také toto omezení dostávají lidé s určitými zdravotními problémy, i když jsou mladí. Předpokládá se totiž, že místní komunikace, po kterých jezdí stále dokola, dobře znají, tudíž nehrozí, že tam způsobí malér. Navíc se na místních komunikacích v obcích jezdí pomalu, takže, i kdyby došlo k nehodě, nemá takové následky jako v případech, že si špatně vidící nemocný řidič vyrazí na dálnici.

Takže, když budeme po pětašedesátce chodit na povinné lékařské prohlídky pro řidiče, počítejme s tím, že můžeme jednou dostat třeba jen povolení řídit v okolí domova. A nerozčilujme se kvůli tomu na lékaře. Mají povinnost o změnách našeho zdravotního stavu informovat.  Protože kontroly ukázaly i to, že v tomto směru panuje dost velký nepořádek. Spousta řidičů má vážné vady zraku a přitom o tom v řidičském průkazu či potvrzení o způsobilosti řídit, nemá žádný záznam.  I to vyplynulo z už zmíněné kontrolní akce.

Hodnocení:
(5 b. / 7 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Hana Klosová
Když nabouráte bez zdravotní prohlídky a tu nehodu zaviníte,neproplatí údajně pojišťovna škodu na nabouraném autě.
Jiří Makoň
Za 10 let, co musím od 60 mít potvrzení o způsobilosti řídit auto chtěli ten papír vidět policisté 1 x. A to jezdím každý den.
Eva Mužíková
Já màm v současné době auto pouze jako pomocníka na nákupy a nebo když jedu hlídat k mladým a vracím se pozdě v noci domů. Do města a na dálnici nejezdím, vím, jaké jsou mé schopnosti. Vždy jsem se jako řidič chovala zodpovědně a vím, že až se na to nebudu cítit, přestanu. Bohužel i jà mám zkušenost, že potvrzení o způsobylosti řídit se u lékaře dostane bez jakékoliv prohlídky...
Květoslava HOUDKOVÁ
Říká se, že nejhorší je tzv. "sváteční řidič" a řidič, sedící za volantem s kloboukem na hlavě. Nevím, co je na tom pravdy, auto jsem nikdy neměla. Jezdím jen veřejnou dopravou a "pěškobusem".
Blanka Hlobilová
Vždy je vše individuální.Každý jsme na tom zdravotně jinak. Vše také záleží na lékaři. Neustále se zvyšující důchodový věk nějak nelícuje se zákazem řízení. Jak píši, každý jsme jiný.
Soňa Prachfeldová
V 65 máme první prohlídku ke způsobilosti, myslím, že lékař zná své pacienty a když je někdo hodně nemocný a nesoustředěný, nedivím se, že zakáže , nebo omezí řízení, V jiných případech bych nemluvila o věku, ale o tělesné a duševní způsobilosti řidiče - pokud je vše ok, proč by nemohl jezdit klidně do vysokého věku ? Někteří staří řidiči jsou opravdu brzdou v provozu, ale někteří mladí řidiči zase svojí bezohlednou zběsilou jízdou ohrožují daleko více životy druhých.
Soňa Prachfeldová
V 65 máme první prohlídku ke způsobilosti, myslím, že lékař zná své pacienty a když je někdo hodně nemocný a nesoustředěný, nedivím se, že zakáže , nebo omezí řízení, V jiných případech bych nemluvila o věku, ale o tělesné a duševní způsobilosti řidiče - pokud je vše ok, proč by nemohl jezdit klidně do vysokého věku ? Někteří staří řidiči jsou opravdu brzdou v provozu, ale někteří mladí řidiči zase svojí bezohlednou zběsilou jízdou ohrožují daleko více životy druhých.
Zuzana Pivcová
Měla jsem známého, který byl po mrtvici (70 let), potvrzení k řízení auta nedostal, ale nakonec stejně načerno jezdil. To není dobré, protože on se necítil dobře, jel, protože chtěl dojet na chatu. Pokud se ale někdo cítí dobře, nevím, proč by neměl jezdit. Slavný herec Kirk Douglas dnes slaví 100 let. A to už by 40 let neměl jezdit? Zkrátka je to s tím stářím jako v dalších situacích, někdo je fyzicky opotřebovanější dříve, někdo později. Já jsem nejezdila nikdy. Ani v mládí. Nikdy jsem nebyla v autoškole. Neměla jsem žádná zdravotní omezení, ale necítila jsem se jako spolehlivá. Takže, prosím, ne mládí versus stáří, ale zdravotní stav a celková kondice jako rozhodující faktor.
ivana kosťunová
Právě dnes jsem cestou z Liberce projížděla vesnicí po hlavní cestě, vlevo sjížděl k silnici jednosměrkou senior v autě. Jel sice pomalu, ale vytrvale dopředu, když jsem pochopila, že se se zastavit nechystá, na poslední chvíli jsem přidala plyn a minula ho cca o 50 cm. Kdybych zabrzdila, jsme v sobě. Takže : jeden senior málem zavinil dopravní nehodu, druhý senior ji zachránil. Já jsem v tu chvíli byla pyšná na svoji pohotovost a kdyby mi někdo řekl, že bych kvůli věku už neměla řídit auto, asi by se se zlou potázal. V Semilech potkávám p. Jiřinu Bohdalovou, jak v 82 letech jezdí autem na nákupy. Opravdu nelze paušalizovat.
Jarmila Jakubcová
Jen malá vsuvka k panu Boháčkovi, ve svém profilu píšete "řidičák mám, auto neřídím, nic mi auta neříkají ". Proč tedy tak negativně reagujete na nás starší ročníky? Abyste byl zajímavý? Nebo máte jiný důvod?
Jarmila Jakubcová
Pane Karle Boháčku, je to vaše rozhodnutí kdy přstanete řídit svoje auto - jak píšete nejste vrah. Ani my starší řidiči nejsme vrazi. Já chodím pravidelně za dva roky na lékařskou prohlídku, nemám ani vysoký či jiný tlak, neberu žádné léky - jsem prostě zdravý člověk - řídím nejen ale i firmu a pokud se budu cítit tak jako doposud tak mně vaše nápady připadají poněkud zvláštní. Moje kamarádka, které je 83 si letos koupila nové auto zn.KIA a jezdí velmi dobře. Já nevm jestli to víte, ale věk v kalendáři není rozhodující, to co je rozhodující je zdravotní stav. Pokud vy se cítíte ve svém věku stár, jste nemocen pak vás plně chápu. Možná, že v 65 letech nebudete ani jezdit na kole. Nechci vás urazit, ale podle profilové fotky to chápu.
Naděžda Špásová
Já nejsem řidič, ale manžel ano. Každý by si měl včas uvědomit , na co má a na co už nestačí. Bezohlednost je v tomto případě značně nebezpečná, hlavně pro ty ostatní, protože řidiči se obvykle nic moc nestane.
Jana Šenbergerová
Nemyslím si, že by řidičská způsobilost byla závislá jen na věku. Znám řadu dobrých "starých" řidičů a ještě víc mladých, kteří jsou mnohem nebezpečnější než ti staří. Možná právě proto by měly být lékařské prohlídky opravdu pečlivé.
Libuše Křapová
Karle, pokud máte zdravotní potíže, je to přece na vás, kdy odevzdáte řidičák. Já se ještě cítím, a to je nás více. Co se týká rychlosti postřehu a reagování - nejezdím jako blázen, zatím jsem stačila na náhlé okolnosti zareagovat včas a správně. Spíše mne nadzvedli mladší řidiči. Když předjíždí kolonu přes plnou dvojitou čáru, v protisměru auto, které kvůli němu málem skončilo v příkopu, když mne kamion s návěsem málem vytlačil z pruhu, protože se z pruhu po mé pravé straně začal otáčet do protisměru a podobně. Takže kdo je tady spíše potenciální vrah?
Hana Rypáčková
Bude mi to líto, i když nejsem náruživý řidič. Ale dokud budu mít rychlé reakce na situace , na očích brýle a neřídit v noci....Auto je veliký pomocník. Taky bych byla u Karla přes čáru...
Karel Boháček
...tady se nemluví o mladých řidičích, tady s Vámi souhlasím. Já osobně v 65 přestanu jezdit - nejsem vrah. Každý si myslí, že je king, ale je tu tolik ale : zrak, okamžité rozhodování a úsudek, emoce s s krev.tlakem - to mluvím o celkem zdravém člověku. Pokud máte kardionemoce , cukrovku , neurologické potíže ?
Libuše Křapová
Karle, Jarmila má pravdu. Řidičská způsobilost se nemůže vázat na věk. Spíše bych na věk vázala přísnější kontroly způsobilosti u lékaře. Protože u něho se to většinou odehrává tak, že složíte sumu určenou na zaplacení a dostanete razítko. Dál se tím lékař nezabývá. Často jsou zveřejňovány statistiky, kolik nehod způsobili mladí, staří, ženy. Mne by spíš zajímaly statistiky, kde by bylo procentuálně i vypočteno, kolika procenty jsou tyhle kategorie zastoupeny mezi aktivními řidiči, a pak teprve procenta zaviněných nehod. Protože si opravdu myslím, že nejvíce nehod způsobí mladí, nevyježdění a VELMI sebevědomí. U nás starších řidičů bych jen apelovala na sebekritičnost, abychom se dokázali včas smířit se s faktem, že ten řidičák opravdu jednou odevzdat budeme muset. Doufám že to u mne ještě pár roků potrvá. :-)
Jarmila Jakubcová
Pane Boháčku, ještě, že nemáte tu moc abyste svůj nápad mohl uskutečnit. Už bych byla bez řidičáku. Ještě, že existují lékaři, kteří dokáží posoudit zda je senior schopen auto řídit či nikoliv.Já osobně jsem neměla autonehodu již 20let a to jezdím každý den v ostrém provozu jak v Plzni, tak v Praze. Cestu z Plzně do Brna dělám běžně a také jezdím i do Německa. Bohužel hodně mladých, nevyježděných řidičů, či řidičů závodníků jsou neštěstím na silnicích. Byla jsem svědkem mnoha dopravních nehod a z velké části se jednalo o řidiče mladé či středního věku a muže. Přemýšlejte něž něco napíšete.
Karel Boháček
Po 70 už bych dával zákaz řízení vozidel bez pardonu. Znám několik tragických dopravních nehod zaviněných řidiči ve vysokém věku.