Zpět do školy2: Čtenářský deník
FOTO: autorka

Zpět do školy2: Čtenářský deník

8. 2. 2017

Dnešní ranní procházka byla osvěžující, ale ledová vrstva na neošetřených chodnících ji změnila v dobrodružnou výpravu a zdálo se, že i psi uvítali kratší vycházkový okruh. O víkendu se k nám jako obvykle připojily dvě čtyřnohé kamarádky s doprovodem a naše holčičí smečka byla kompletní.

Zastavily jsme u prodejny. Při nákupu jsme se s kamarádkou střídaly, aby zvířata nezůstala bez dohledu, a rychle zpět do tepla. Žádné domácí práce nebyly na programu dne, tak jsem mohla trávit volný čas na internetu. Po zhlédnutí aktuálních zpráv jsem zamířila na oblíbený portál i60. Potěšila se fotografiemi na karuselu, nahlédla do nových článků a procházela probíhající diskuzi. Komentáře u mého posledního zveřejněného zamyšlení (úvahy?) byly vesměs pozitivní, podnětné, nezaujaté, s výjimkou jedné nekonstruktivní kritiky, která byla cílená na negaci každého slova článku, čímž se stala bezcennou. Nesplnila kritikům záměr, naopak, vyvolala příjemnou nostalgickou vzpomínku na hodiny literatury na střední škole. Rozbor díla – čtenářský deník!

O perfektním češtináři prof. Pospíšilovi, který nás učil na SPŠ chemické v Ústí nad Labem jsem již psala. Respektovaný studenty i členy pedagogického sboru, věnoval své milované profesi veškerou energii, čtyři roky nás trpělivě a důrazně učil milovat a ovládat mateřský jazyk, provázel nás díly klasiků domácí i zahraniční literární tvorby. Nedílnou součástí výuky literatury byl čtenářský deník, a pokud se nemýlím, zůstal i v současných výukových programech.

Po dobu studií plnil čtenářský deník svůj účel a nebyl o nic víc zajímavější než sešity z ostatních odborných předmětů. Jeho nadčasovou hodnotu jsem mohla vnímat až po desítkách let, když jsme se spolužačkou vzpomínaly na společná studentská léta a já mohla nahlédnout do originálu pravděpodobně  jednoho z posledních exemplářů  pedagogického talentu pana profesora. Mimochodem, čtenářské deníky všech studentů byly naprosto stejné včetně interpunkce. Popisovat pocity, které prohlížení navodilo, bych nedokázala, navíc měly kouzlo pouze pro nás. Neopakovatelné chvíle! S úžasem jsem se zastavila u grafického znázornění rozboru hry.

Později jsem něco podobného hledala na internetu, ale graf se mi najít nepodařilo. Vzorových příkladů rozborů díla jsou plné portály. Uvedu pouze výňatek jednoho z mnoha (viz. Rozbor – díla.cz).

Maryša – drama bratří Mrštíků. Dílo rozděleno na jednání (5) – podle vzoru ant. dramatu.

1.Expozice.

2. Kolize.

3. Krize.

4. Peripetie.

5. Katastrofa.

Titulní obrázek předkládá rozbor díla v krásné češtině mého pana profesora. Chybí název bodu E) Katastrofa. Zmíněných 54 a více let přežily pouze názvy Expozice a Katastrofa, ale kouzelný obrázek ne. Jak smutné!

Při psaní řádků jsem si přála, aby se čtenářům oživily jejich vzpomínky na krásná bezstarostná školní léta a i oni nalezli „poklady“, které by byli ochotni sdílet.

 

škola
Autor: Redakce
Hodnocení:
(5 b. / 10 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.