Šedesátnice se bouří: Módní byznys na nás kašle
Modelky projektu i60 Senior Fashion

Šedesátnice se bouří: Módní byznys na nás kašle

16. 2. 2017

Hromady hadříků mizerné kvality a miniaturních velikostí určené pro mladé zákaznice. A proti tomu desítky tisíc žen ve věku nad padesát, které se chtějí módně oblékat, ale není pro ně nabídka. To je realita v současném byznysu s oblečením.

Dnešní šedesátnice se často chovají a vypadají tak, jako dříve ženy ve čtyřiceti. Čím dál častěji chtějí investovat do oblečení, módních doplňků a kosmetiky. Záleží jim na tom, aby dobře vypadaly, protože cestují a chodí do společnosti.

„Dnes je vlastně šedesátka střední věk. Tyto ženy cítí, že nejsou takzvaně na odpis, ale zároveň jsou konfrontovány s faktem, že v médiích se převážně objevují ženy mladé a krásné,“ říká módní poradkyně a stylistka Táňa Havlíčková. „Na jedné straně by se chtěly pěkně oblékat, na straně druhé mají oprávněně pocit, že módní časopisy a obchodní řetězce s rychloobrátkovou módou se o ně nezajímají. Někdy tím ztrácejí sebedůvěru. Vidí oblečení na šestnáctiletých holkách, srovnávají se s nimi a mají pocit, že z toho srovnání nevycházejí dobře. Je chyba, že pro ně není větší nabídka. Svět nyní opravdu není založený na šestnáctiletých,“ míní.

Řadě žen se s přibývajícími roky mění postava, jenže toho si výrobci módního oblečení nevšímají. Takže dáma vyššího věku s normálními plnými tvary má na výběr buďto oblečení pro mladé, které bývá střiženo tak, že jí nesedí, nebo ošklivé beztvaré pytle, do kterých se seniorky často halí. Seniorky, které rezignovaly. Takových je ovšem čím dál méně.

„Velmi často slyším, že si dámy stěžují, že na ně výrobci oblečení nemyslí,“ říká psychiatrička Tamara Tošnerová, která se zaměřuje na problémy lidí vyššího věku. „Nemělo by se zapomínat na to, že dnešní seniorky jsou aktivní dámy, které se chtějí líbit,“ dodává.

Ve světě nejvyšších pater světového módního byznysu se v tomto směru už něco mění. Řada uznávaných módních značek sem tam na přehlídkové molo v záplavě mladých krasavic pošle i modelku v letech. Například pětaosmdesátiletá Carmen Dell' Orefice, která se živí modelingem od svých patnácti let, v poslední době dostává více zakázek, než před dvaceti lety. Magazín Sports Illustrated, který dosud svěřoval místa na svých stránkách zásadně mladým dívkám s vysportovanými těly, loni nechal předvádět kolekci plavek padesátišestiletou Nicole Griffin. Vzkaz je to jasný: Dámy, podívejte, na věku nezáleží, jen na tom, v jaké kondici se udržujete.

Jistě, ne každá žena může a touží po padesátce předvádět plavky. Ale v naprosté většině touží po tom vypadat mladistvě a k tomu si chtějí dopomoci módním oblečením. Zuzana Kratochvílová má přes sedmdesát a říká: „Ve středním věku jsem předváděla kožichy v Německu. Často si vybavuju, že mi tam bylo řečeno, že kožichy by neměla předvádět mladá děvčata, protože na ně nemají. Naopak na zralých dámách, jsou prý kožichy přitažlivější a může to ke koupi motivovat právě ženy starší, které si to mohou dovolit.“

Problém je v tom, že obchodníci s oblečením si zatím nepřipouštějí fakt, že seniorka nerovná se nemocná paní, která sotva vyžije z mizerné penze. Mnoho seniorek nyní pracuje, navíc se do seniorského věku v Česku dostává generace prvních polistopadových podnikatelů. Tedy dámy, které mají peníze a chtějí je utrácet.

„Dnešní šedesátnice před sebou mají patnáct, dvacet let života. Vzpomeňme si, co pro nás bylo dvacet let, když nám bylo kolem dvaceti, co vše jsme pak za tu dobu stihli. Ale když má před sebou dvacet let života člověk v šedesáti, okolí mu naznačuje: Už nic nedělej, o nic se nestarej. Tak se k této kategorii dosud choval i módní byznys," vypočítává Táňa Havlíčková.

V České republice se objevily první módní přehlídky, na kterých se v rolích modelek předvedly starší dámy. Spousta zralých žen se na takové výzvy hlásila sama. Zájem byl obrovský, organizátoři byli překvapení. „Nedivím se tomu,“ říká módní návrhářka Beáta Rajská. „Proč si v šedesáti neplnit sny? Třeba ty o modelingu. Ale celkově ve světě módy platí názor, že oblečení vypadá lépe na ženách mladých a štíhlých a tím se výrobci, jejichž produkce je určena pro řetězce, řídí.“

Šít módu na starší dámy je totiž náročnější. Je třeba více propracovat střihy, volit kvalitnější látky. Přitom ženy ve vyšším věku nechtějí vypadat jako usedlé paní. V obchodech pátrají po džínách, bundách, košilích, tedy po tom, co nosí mladá děvčta.  Jde jen o to, že si nemohou koupit džíny velikosti 34 s nohavicí tak úzkou, že do ní nevleze ani palec. Hledají džíny kvalitní, perfektního střihu, který sedí na různé postavy. Jenže takových je málo, když se objeví, jsou vyprodány. Což svědčí o to, že zájem o ně je.

„Věřím, že jednou bude naprosto přirozené, že starší dámy předvádějí či fotí oblečení a že na ně jeho výrobci budou myslet. To už není otázka médií, co nám prezentují, ale toho, že společnost stárne a musí akceptovat sama sebe,“ připomíná Táňa Havlíčková.

Hodnocení:
(4.8 b. / 16 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage
PRODUKT TÝDNE

Pořiďte svému mazlíkovi kvalitní krmivo. Konzervy Brit Mono Protein jsou vhodné pro psy s citlivým zažíváním, alergiemi a potravinovou intolerancí. Více zde.

produkt týdne.jpg

 

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

TÉMATA