Stárnutí nemusí mít zdaleka jen špatné stránky
Ilustrační foto: ingimage.com

Stárnutí nemusí mít zdaleka jen špatné stránky

19. 11. 2017

Klid a vyrovnanost jsou atributy, které člověk získává často až s přibývajícím věkem. U žen dochází po mnohdy bouřlivém klimakteriu ke stabilizaci celé psychiky. I zde je možno přispět k celkové pohodě vlastní vůlí a různými osvědčenými prostředky.

Jaké jsou nejdůležitější rady pro mysl, duši a tělo?

Jak si žena udrží svěží mysl?

Jestliže starší ženy zůstanou aktivní a společensky činné, zůstane čilá i jejich mysl. Přesto lze doporučit navíc určitá cvičení, vedoucí k tomu, aby mozek dostával neustále nové stimuly. Můžete například:
- luštit křížovky
- učit se nazpaměť básně
- začít se učit nový cizí jazyk
- oprášit kdysi studovaný cizí jazyk
Je třeba neustále vyhledávat impulzy k procvičování mozku, třebaže jen drobné, např. naučit se nazpaměť nákupní seznam, telefonní čísla, chodit po nových ulicích, pokusit se zaujmout postoj k nové knize nebo k hudebnímu dílu, jít samy na neznámé představení a začít se bavit s cizími lidmi.

Co především potěší ženskou duši?
Tady každá žena najde svůj individuální recept. Některé se zabývají zahradou a radují se z květin, jiné chodí po lese, zpívají ve sboru, hrají na hudební nástroje, malují a věnují se vnoučatům. Také domácí zvířata se mohou zvláště pro osamělé ženy stát smyslem života a poskytovat jim radost. Různá studia však dokazují, že největším potěšením pro duši je začlenění do fungujícího společenství a pocit uznání.

Jak si žena může udržovat tělo, aniž by se přepínala?
Každý musí najít své vlastní hranice, které se přirozeně v průběhu let mění. Vpodstatě je každý sport možný až do vysokého věku, avšak v sedmdesáti by se pochopitelně nemělo začínat s maratonem nebo se skoky na lyžích. Abyste zůstaly tělesně fit, je třeba si vybudovat a udržet pevné svaly, chránit si klouby, trénovat rovnováhu a kardiovaskulární systém.
Vhodné je třeba plavání, chůze, jogging, ale i lehčí posilování nebo trampolína.

Zdravý vzhled podporovaný vnitřními i vnějšími prostředky
Zevnitř je třeba dbát na vhodnou stravu, péči o zdravá střeva a játra, dostatečný přísun tekutin, ale zase ne příliš, nekouřit, pít málo alkoholu a kávy, udržovat si normální váhu, ale nedržet žádné radikální diety, aby nedošlo k řídnutí kostí.
Zvnějšku pak pobývat hodně na vzduchu, rozumně se opalovat (pro získání vitaminu D), zabraňovat vysychání kůže (třeba suchým vzduchem v zimě), používat kvalitní hydratační a regenerační pleťové krémy z přírodní kosmetiky, případně si čas od času udělat vlasový zábal nebo pleťovou masku.

Obecně lze říci:
Pro mnoho žen představuje věk nad 60 obtížné období, protože se musí starat o nemohoucí rodiče nebo nemocné partnery, i když samy mají už určité zdravotní problémy. Přesto je třeba udržet si i zde pozitivní životní pocit, do nějž lze zahrnout:
Vnímavost, pochopení, klid, moudrost, s níž přijímáme věk i s jeho obtížemi, soucit, láska, vědomí, že jsme pevnou součástí jednoho velkého celku.

Známá německá spisovatelka Gertrud von Le Fort napsala: Věk je jako vlna na moři. Kdo se jí nechá nést, vznáší se na ní. Kdo se proti ní postaví, utone.

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5 b. / 7 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Marie Doušová
Stárnutí je přirozená věc . Tělo chátrá a duše zůstává mladá. Někdo s léty zmoudří , někdo ne.Snažme se každou etapu života prožít co nejlépe to půjde!
Dana Tomanová
Stárnutí je přirozený proces, kterým musí, bohužel, projít každý. Jsou lidé, kteří se z toho hroutí a lidé, kteří si tento proces nepřipouštějí a postupně se mu přizpůsobují. Řekla bych, že nejhorší, či nejtěžší na tomto procesu je naučit se postupně ubírat ze svých činností, zejména těch zátěžových, které po šedesátce už nezvládáme, a nebo zvládáme s obtížemi...vzdát se jich a nebo je nahradit jinými, dostupnějšími...vždyť je tolik možností. Nelpět na tom, co bylo, ale žít současností.
Věra Halátová
Díky za každé nové ráno, díky za každý nový den. Ode dne narození stárneme. Nikdo se nezeptá na miminko: Jak je mladé?, ale zeptá se: Jak je staré? S tím, že mi léta přibývají, nemám problém. Je to příroda. Na nic a nikomu si nestěžuji. Problémy si vyřeším. Výjimečně krásná jsem nikdy nebyla, tak mne nemrzí, že výjimečně krásná nejsem ani dnes. Mám co jíst, mám kde spát, nejsem nemocná. Asi mám štěstí!?
Naděžda Špásová
Ať si říká kdo chce, co chce, nic mě nepřesvědčí, že na stárnutí je něco krásného. To musel vypustit do světa někdo, kdo měl hodně dobré životní zajištění a veškerou zdravotní péči. Ano, každý ho má takové, jaké si udělá. Pokud se někomu líbí vrásky, povadlá kůže a spousta přicházejících zdravotních problémů, tak mu to neberu. V podstatě je to opravdu šťastný člověk, protože je to s prominutím blázen. :-)
Věra Ježková
Rady pro duši jsem potřebovala za mlada, kdy jsem si moc nevěděla rady se životem. Od té doby, co „jsem se našla“, si je už jen se zájmem a nadhledem přečtu. A vím, že stárnutí má i dobré stránky.
Jana Šenbergerová
My, kteří víme, že smrtí nic nekončí, stárneme s rozkoší. Děláme jen to nejnutnější a jinak mnohé, co nás těší. Však hlavně nebereme se příliš vážně.