Kliknu a mám to aneb Závislost na nakupování
Ilustrační foto: ingimage.com

Kliknu a mám to aneb Závislost na nakupování

16. 11. 2017

Britští policisté hledali sedmasedmdesátiletou dámu, jejíž zmizení ohlásili příbuzní. Nakonec ji policejní pes vyčenichal u ní doma. Ležela pod hromadami kufrů s oblečením. Prostě ji zavalily.

Paní totiž trpěla poruchou spočívající v tom, že stále kupovala další a další věci. Lidí s podobným problémem přibývá a čím dál častěji k tomu přispívá jednoduché nakupování přes internet.

Lákavá možnost kliknout na obrazovce na cokoli a nechat si to doručit domů přivádí čím dál více lidí do maléru. Nezáleží na věku, finanční situaci ani na společenském postavení, závislosti na internetovém nakupování podléhají třicátnice stejně jako jejich sedmdesátileté babičky. Muži jsou na tom lépe, ty nakupování až tak nebere. Psychologové však varují, chorobné nákupy označují za hrozbu dnešní civilizace.

Už zmíněná paní Joan Cunnanová z Velké Británie, kterou zavalily hromady věcí, podléhala nakupování posledních šestnáct  let. Velkou část balíků, které si objednávala domů, ani nerozbalila. Přesto si nedokázala pomoct a objednávala další a další zboží. Nebyla nijak zvlášť bohatá, dokonce už kvůli nakupování dělala dluhy.

Nakupování jako droga

"S podobnými případy se setkáváme i u nás," říká psychiatr Václav Nejedlý. "Je to stejné jako s jinými druhy závislostí, tito lidé se nezdravě upínají na nakupování, podobně jako jiní na alkohol či drogy," vysvětluje.

Lidem, kteří nakupují, aniž by většinu z těch věcí potřebovali, se říká shopaholici. Psychologové z Univerzity v Richmondu tvrdí, že mezi Američany je takových shopaholiků plných devět procent. U nás přesná čísla neexistují, ale v mnoha rodinách bývá kvůli závislosti na nakupování  dost dusno.

"Moje maminka tráví hodiny na internetu a stále něco objednává," vypráví čtyřicetiletá Klára. "Vím, že už utratila velkou část úspor, které táta střádal na penzi. Často se kvůli tomu hádají. Jenže ona objednává přes internet oblečení, kosmetiku, spotřebiče do domácnosti a stále nám vysvětluje, že jde o mimořádně výhodné nákupy, protože nakupuje za ceny nižší než jsou v obchodech. Raduje se, že si koupila za pět stovek stejný parfém, který v obchodě stojí osm stovek a vysvětluje nám, že jsme pitomí, protože ji nechválíme za výhodný nákup. Jenže podobně výhodných parfémů má doma už pět," zoufá si Klára.

Něco schází

"Často jde o lidi s nižším sebevědomím a takové, kterým v životě něco schází," upozorňuje Václav Nejedlý. "Každopádně by si rodina měla takových projevů všímat. Obvykle naznačují, že něco není v pořádku nejen s dotyčným, ale i s jeho blízkým okolím. Zkrátka, něco mu schází, a tak si to vynahrazuje nesmyslným nakupováním. Je dobré se zamyslet nad systémem hodnot v celé rodině," říká.

Osmašedesátiletý Pavel z Ostravy letos o Vánocích zjistil, že jeho žena přečerpala debet na platební kartě, protože přes internet objednala k Vánocům nový vysavač, sadu hrnců, hromadu kosmetiky a dvě zimní bundy. Přišel na to tak, že žena chtěla hned druhý vánoční svátek přes internet objednávat další zboží, protože se v televizi doslechla o velkých slevách. "Zjistili jsme, že na kartě už nejsou žádné peníze," říká Pavel. "Byl jsem v šoku. Vždy měla mou důvěru, rodinný rozpočet jsem nechával na ní. Nějak mi nedošlo, že je problém, že stále něco objednává přes internet, protože mi stále tvrdila, že jde o mimořádně výhodné akce a slevy. Bojím se, že je na internetovém nakupování závislá, vůbec si nedá vysvětlit, že ty věci nepotřebujeme. Dokonce objednala sadu kovových tepaných pohrabáčů a dalšího krbového náčiní, přestože žádný krb nemáme," vypráví.

Právě začíná čas, kdy jsou všichni se sklonem k shopaholismu, obzvláště ohroženi. Masakr reklam na lednové výprodeje a slevy všeho druhu začal. Ideální čas vyzkoušet si svou odolnost či případné zatím skryté sklony k závislosti na nakupování. Takže, až budeme brouzdat na internetu v té obrovské a lákavé nabídce všeho možného, nezapomínejme, že nakupování je fajn, pokud jde o nakupování chytré. Tedy takové, kdy kupujeme to, co je opravdu výhodné, potřebné, co nám udělá velkou radost. Jeden parfém se slevou nám ji udělá větší než když těch parfémů objednáme pět a budou nám smutně vyčichat na poličce.

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5 b. / 1 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Marie Metelková
Tento problém, v podstatě nemoc, není jenom o internetu. Všichni známe milou postavičku pana Hanzlíka ze Slavností sněženek. No nekupte to, když je to tak laciné. Pravda však je, že e-shopy i lenochům otevírají dříve netušené možnosti a často to chce velkou sílu odolat.
Věra Ježková
Tak to mi, myslím, nehrozí. Ale článek mě pobavil. Postižení jedinci si to možná užívají, ovšem jejich blízcí musí trpět.