Kvalitní strava? Používejte selský rozum a hledejte inspiraci u našich babiček
Šárka Ozgová

Kvalitní strava? Používejte selský rozum a hledejte inspiraci u našich babiček

18. 11. 2017

O tom, jak se kvalitně stravovat, co by nemělo chybět ve stravě v zimním období, a také o správně nastavené stravě pro seniory, jsme hovořili s výživovou poradkyní Šárkou Ozgovou.

Jaké hlavní chyby ve stravování dělá česká populace?
Mezi hlavní chyby ve stravování české populace patří nadbytek takzvaných prázdných potravin, tedy potravin, které mají velmi nízkou nebo někdy téměř žádnou výživovou hodnotu. Tyto potraviny mají vysoké množství cukru a tuku, a naopak obsahují minimum vitaminů, minerálů a vlákniny. Často je naopak tento nedostatek živin kompenzován jejich vysokou energetickou hodnotou.  

Je kvalitní strava drahá?
Kvalitní strava nemusí být drahá, jídelníček lze sestavit i z běžných sezonních potravin, které jsou levnější a daleko zdravější. Můžeme se inspirovat stravou našich babiček, které jedly to, co jim právě dozrálo na zahrádce, na talíři měly často luštěniny, maso a sladké moučníky jen na neděli.  

Jaké nejčastější „zadání“ řešíte se svými klienty - chtějí zhubnout, změnit stravu, zesílit, chtějí lepší sex, chtějí se líbit partnerovi, dohnala je nějaká nemoc a prostě musí....?
Nejčastějším cílem, se kterým ke mně klienti přicházejí, je zhubnout. Často mají i dobré informace, jak by to měli udělat, ale potřebují odborné vedení, pochvalu a motivaci.  

Začíná zimní období, liší se v něčem skladba stravy ve srovnání s teplejší částí roku?
V zimním období by strava měla určitě vypadat jinak než v létě. Možná to pociťujeme i sami, že nám jsou příjemnější jídla teplá než například studené zeleninové saláty. Během zimy je skvělé do jídelníčku zařadit hodně kořenové zeleniny, výborná je červená řepa, dýně, kapusta, vynikající je bílé zelí, ideálně kvašené, z koření do zimního období patří skořice, zázvor a hřebíček. Stačí si vzpomenout, co bylo na talíři ve venkovských chalupách našich prarodičů.  

Senioři – je v něčem strava pro ně specifická?
U seniorů stoupá potřeba vitaminů a minerálů, a naopak jich dokáží méně vstřebávat z potravy, takže by jídelníček seniorů měl být rozhodně co nekvalitnější. Oproti mladší populaci by tedy měli mít starší lidé stravu výrazně bohatší na vitaminy a minerální látky. Někdy je třeba upravit konzistenci stravy na kašovitou.  

Co by v jejich stravě určitě nemělo chybět?
Neměl by chybět dostatek ovoce a zeleniny, vlákniny, omega 3 mastných kyselin a tekutin. Ve stravě seniorů často bývá nedostatečné množství vápníku, železa a zinku.  

Jak by měl vypadat jejich pitný režim?
Pitný režim je velmi důležitý a je to často velký oříšek, protože u starších lidí dochází k vyhasínání pocitu žízně. Senioři nemají žízeň, pijí jen velmi málo a dehydratace není výjimkou, obzvláště v letních měsících. Ideálním nápojem je voda, může být ochucená citronem, naopak černý čaj nebo káva dehydratují.  

Co si myslíte o doplňcích stravy pro seniory?
Doplňků stravy je na trhu celá řada. U doplňků je třeba vybírat ty, které jsou potravinami, nikoli jen izolovanými vitamíny nebo minerály, protože pokud jsou vitamíny izolované, i když jich sníme velkou dávku, nikdy nemají takový účinek jako když je jíme v komplexu s dalšími vitaminy a minerály. Je nejlepší jíst doplňky, které jsou současně stravou. Je velmi důležité  hledat přirozené zdroje, nikoli chemické doplňky. Já sama mám jednoznačně nejlepší zkušenosti se zelenými potravinami – mladým ječmenem a řasou Chlorellou Pyrenoidosou.  

Máte nějaký váš jednoduchý recept na kvalitní jídlo?Mám ráda recepty, která jsou jednoduché a dají se různě obměňovat. Příkladem takového receptu jsou placičky, jejichž základem je kapusta (květák, růžičková kapusta, cuketa), přidáme nadrobno pokrájený Eidam, cibuli, česnek, vejce, řepkový olej, můžeme přidat pokrájenou šunku. Vzniklou směs klademe na pečící papír do tenké vrstvy a pečeme v troubě. Můžeme upéct vyšší vrstvu ve vymazaném pekáčku.  

Nějaké vaše jednoduché doporučení, jak zůstat dlouho "mladý" - jak by měl vypadat ideální jídelníček?
Ideální jídelníček by měl být co nejpestřejší, složený z jednoduchých zdravých potravin, nikoli z průmyslových polotovarů. Důležité je používat selský rozum a poslouchat svoje tělo. K tomu je samozřejmě potřebný pohyb, optimismus, radost a dobrá nálada.  

Některé firmy také nabízejí přípravky proti stárnutí - můžou mít nějaký reálný význam?
Přípravky proti stárnutí jsou na trhu velmi žádané a řada firem toho bohužel zneužívá. Význam mít jistě mohou, ale nejdůležitější je v první řadě kvalitní plnohodnotný jídelníček, tyto přípravky by ho měly jen okrajově doplňovat. Nejlepší je získávat blahodárné látky působící proti stárnutí v přirozené formě ze stravy. U výběru těchto doplňků bych rozhodně preferovala ty, které mají přírodní základ.

 

Ing. Šárka Ozgová
Pracuje jako poradce pro výživu v Praze 5. Je absolventkou VŠCHT, Fakulty potravinářské, Obor mléko a tuky. Po ukončení vysokoškolského studia pracovala několik let ve Státním zdravotním ústavu, kde se specializovala na polyfenoly obsažené v ovoci a zelenině a studovala doktorské studium na 3. lékařské fakultě. Svoji odbornost pro poradce pro výživu doplnila Rekvalifikačním kurzem Výživového poradce, následovaly nástavbové kurzy Výživa dětí, Odkyselení a zásadotvorná regenerace. Pravidelně se zúčastňuje sjezdů výživových poradců a odborných přednášek o výživě. Je členem Společnosti pro výživu. Aktivně sportuje.

Hodnocení:
(5 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.