Co dělat, když se vám unaví mozek
Ilustrační foto: pixabay.com

Co dělat, když se vám unaví mozek

22. 11. 2017

Poznáte, kdy je váš mozek unavený? A jak ho nejlépe stimulovat? Či jaké vitamíny jsou nejlepší pro funkci vašich nervů? Na tyto a další otázky odpovídá Mudr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

Co dokáže mozek "uspat", co naopak nastartovat?
Naše usínání i probouzení řídí hormony. Pokud máte problém večer usnout nebo naopak po ránu nastartovat, můžete vyzkoušet cvičení. Před spaním je dobré provádět dechová cvičení, která vám pomohou rychleji a účinněji zrelaxovat celé tělo a zároveň si vyčistit mysl. Budete tak lépe připraveni jít spát. Po ránu je potřeba opět mozek okysličit. Vhodné jsou aerobní sportovní aktivity, které vás nejen rozproudí, ale také zlepší vaši náladu.

Jak se projeví, když už je mozek unavený nebo přetížený?
Pokud se cítíme unavení nebo přetížení, může to souviset například s nedostatkem serotoninu v našem těle. Tento hormon nám pomáhá udržovat mozek v rovnováze. Spánek je určen k regeneraci a znovu získání energie. Pokud je tato rovnováha narušena, může se to projevovat například špatnou koncentrací, poruchami spánku, zhoršenou náladou. Stejně tak se může projevit i bolest například zad či hlavy.

Co pro svou činnost potřebují nervy? Jaké vitamíny je vyživují? Jak se projeví, když nervy nedostávají, co by měly?
Nervy a mozek potřebují především dobrou výživu. Pro svou činnost spotřebují 20 – 25 % naší celkové denní energie. Stejně tak nervy potřebují také odpočinek, pro svoji správnou činnost a regeneraci. Důležité jsou také vitamíny především vitamíny skupiny B, kyselina listová, železo a zinek. Pokud naše tělo nedostává vše potřebné, může docházet například k brnění, pálení, tuposti či ochrnutí.

Jak unavený a přetížený mozek nastimulovat, aby zase začal "pracovat", jak má? Včetně jídla, pití, doplňků stravy, aktivit, trénování paměti atd. 
Pokud cítíme, že něco není v pořádku a náš mozek nepracuje tak jak má, je třeba změnit některé návyky a také upravit životní styl. Zejména upravit jídelníček tak, aby byl vyvážený a obsahoval látky důležité pro činnost mozku, je dobré hlavně dostatečně spát a také dostatečně pít. Velmi účinné je dodržovat stálý rytmus dne. Dodržovat stejný čas kdy vstáváme a kdy chodíme spát. Důležitý je také dostatečný pohyb, a to nejen pro náš mozek, ale také pro naše tělo.

Jak si pomoci rehabilitací při poškození nervů a mozku? 
Při rehabilitaci poškození mozku využíváme především geneticky daný program centrální nervové soustavy k nastavení optimálního možného funkčního stavu. Mozek je tak do určité míry schopen reorganizace některých funkcí. Této schopnosti se říká plasticita. Rehabilitace poškození nervů a mozku je ovšem dlouhodobá záležitost a většinou je třeba spolupráce více specialistů.

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5 b. / 2 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Marie Doušová
Když je mozek unavený , je unavené celé tělo a proto je nejlepší rehabilitovat v leže se zavřenýma očima a odpočívat.
Zuzana Pivcová
Já mívám unavené oči, mozek zatím ne. A jako alternativní prostředek doporučuji druh čínské houby Hericium.
Zdenka Jírová
Odpočinu si nejlépe při mně příjemné hudbě a nějakou uklidňující oblíbenou činností. Někdy stačí jen v klidu posedět a zavřít oči. nemusíte spát, jen klidně odpočívat.
Jarmila Komberec Jakubcová
Po přečtení článku a pohledu na úvodní foto mám tak unavené šedé buňky mozkové, že odcházím od počítače na lože.
Vladislava Dejmková
Co bylo smyslem tohoto článku? Když se mi někdy náhodou unaví mozek nějakou jednostrannou aktivitou, tak ho nechám chvíli odpočinout, nejlépe u úplně jiné činnosti. Takovéto otázky vůbec neřeším.
Dana Puchalská
Ano němej neřek a slepej neviděl a hluchej neslyšel. Paní Ivana má zkrátka řečeno recht.
Jitka Hašková
Nejlepší je meditovat. To si mozek odpočine vynikajícím způsobem - meditace vhledu a mettá - jsou meditace, které mi pomáhají nejvíce.
Alena Vávrová
Tak když nic jiného, tady jsem se velice zasmála tomu "To by němej neřek". To jsem ještě nikdy nečetla, ani neslyšela. Dík, Ivano :-)) .
Věra Ježková
Jediná sportovní aktivita, které jsem po ránu schopna, je vstát. Ten smrťák na fotce mě děsí.
Dana Tomanová
"Rehabilitace mozku"...dobrý název :-)) Už se vidím, jak ráno ve 4 vykonávám aerobní aktivity pro zlepšení nálady, zvlášť v zimě...ty mám při odklízení sněhu a námrazy a krev se mi rozproudí po cestě autem na vlak, když vidím, co jezdí za exoty, spíš bych potřebovala něco na uklidnění, když dorazím na nádraží...a tam znovu: "vážení cestující, omlouváme se Vám za zpoždění vlaku, které bylo způsobeno nepříznivým počasím ?!?!..no, to jsem z toho jelen, přímo někam střelen :-(
ivana kosťunová
Nic objevného jsem se tedy nedozvěděla. Závěrečná věta, že k rehabilitaci mozku jsou potřeba specialisté patří do kategorie těch, které moje matka komentovala slovy : " To by němej neřek ". Takže nejlepší asi bude nenechat mozek unavit a zatěžovat jen mírně, nejlépe v poloze ležmo.