Vánoce rovná se tloustnutí. Co to tedy letos zkusit jinak?
Ilustrační foto: pixabay.com

Vánoce rovná se tloustnutí. Co to tedy letos zkusit jinak?

5. 12. 2017

Pečeme, vaříme, smažíme. Pak všechno sníme, je nám těžce a jsme naštvaní, že jsme ztloustli. Toť shrnutí podstaty současných Vánoc v drtivé většině českých domácností.

Vánoční svátky jsou spjaty s přípravou určitých jídel a právě ty české jsou dost velkou kalorickou bombou. Jistě, všichni to víme a všichni říkáme: Však je to jen jednou do roka, tak proč bychom si nedopřáli. Kousek kapra, hromádka bramborového salátu, sem tam vanilkový rohlíček, to přece ještě nikoho nezabilo. Iva Málková, zakladatelka hnutí STOB, která je přední českou odbornicí na problematiku hubnutí, spočetla, jaký přísun energie nám takové běžné vánoční mlsání dává.

Tak kupříkladu vanilkový rohlíček znamená 300 kilojoulů, vosí hnízdo s máslovou náplní 600 kilojoulů, porce smaženého kapra 1700 kilojoulů, dvě stě gramů bramborového salátu 2300 kilojoulů. A teď to podstatné, doporučený denní příjem energie je okolo devíti tisíc kilojoulů, u lidí, kteří nemají moc pohybu, ještě nižší.  Takže je jasné, že o Vánocích dostává naše tělo pořádně zabrat.

"Samozřejmě jde o orientační energetické hodnoty," upozorňuje Iva Málková. "Vždy záleží na množství přísad v jednotlivých jídlech, to znamená, že každý používá jiné množství majonézy, cukru, tuku. Také záleží na velikosti porce či kousku."

Triky nutričních specialistů

Nutriční specialisté a dietologové sestavili soupis triků, kterými je možné kalorickou hodnotu českých tradičních vánočních jídel snížit. Domácnosti se samozřejmě dělí na dvě části. Jedna zastává názor, že takové šizení a upravování vánočních dobrot je svatokrádež a ubírá jim to na kvalitě, druhá naopak v posledních letech čím dál více experimentuje a tradiční jídla předělává do lehčí, zdravější podoby. Často jde o drobnosti, které však mají na naše zdraví až nečekaný vliv.

"Strouhanku na smaženého kapra či řízek si můžete připravit z celozrnných rohlíků a místo klasického trojobalu můžete použít nadrcené celozrnné lupínky," říká Iva Málková. "Místo kapra zkuste lososa na grilu či rybu pečenou v troubě. Velmi vhodná, šetrná a chutná úprava ryb je v páře. Například dvě stě gramů smaženého kapra v oleji má výchozí hodnotu 2300 kJ. Když stejnou porci usmažíme na teflonové pánvi s minimem tuku, ušetříme 700 kj. A když stejnou porci kapra upečeme, ušetříme 950 kJ," vysvětluje.

Cože, do cukroví kefír?

Jenže právě podobné změny v tradičních úpravách znamenají v některých rodinách pohromu. Toto se kupříkladu o loňských Vánocích odehrálo v jedné brněnské rodině. Čtyřicetiletí manželé pozvali své rodiče. Žena připravila klasickou večeři, to znamená kapra a bramborový salát. Problém nastal už odpoledne, když si její tchán sedl k cukroví. "Jak to, že se ti to tak drobí?" dotázal se snachy, jen co kousl do prvního kousku. "Jarunko, my to máme doma takové měkčí, vláčnější, viď?" dotázal se ženy.

Snacha v té době ještě zachovala chladnou hlavu: "Já tam dávám méně tuku, víte, tatínku. Místo třetiny tuku dávám kefír." "Co? Kefír? Kdo to kdy viděl dávat do cukroví kefír?" neudržel se tchán. "My dáváme kefír, abychom v šedesáti neměli v háji žlučník, žaludek a kolem břicha pneumatiku," vložila se do debaty šestnáctiletá dcera. "No, když vám nikdo nevysvětlil, jak se má pořádně péct, to je těžké, ženské," uzavřel diskusi tchán. Co myslíte, jaký pak v té rodině Štědrý večer byl? Ano, atmosféra byla tísnivá. A ještě zhoustla poté, když vyšlo najevo, že kapr neplaval v oleji, ale smažil se, chudák, úplně na sucho. To už vyjádřil nespokojenost i otec hospodyně a když se přidal i její manžel, byl oheň na střeše. "Tak si příště chystejte Vánoce sami, my s s dcerou koupíme zájezd do Thajska," zaječela.

Přitom používání co nejméně tuku při pečení je jedna z hlavních zásad, kterou odborníci na výživu v tomto předvánočním období propagují. "Místo máslových krémů používejte tvarohové, nezapomeňte na želatinu a krémy nízkotučné. Uberte z receptu část tuku, zhruba třetinu a nahraďte ji mlékem, jogurtem či kefírem. Plechy nevymazávejte tukem, používejte pečicí fólie," shnuje Iva Málková.

Vánoční experiment či tradice?

Čím dál více žen v posledních letech peče vánoční cukroví z celozrnné mouky, která má dvakrát více vlákniny a minerálních látek i vitamínů než běžná mouka. Existuje řada receptů na cukroví z mouky špaldové, žitné, pohankové nebo amarantové. Tak můžeme právě ty letošní Vánoce pojmout aspoň částečně jako čas pro nějaký ten experiment. I když počítejme s tím, že pak doma můžeme slyšet: "Hele, nejsou ty rohlíčky letos nějaké jiné?" Ano, riziko nepochopení od okolí je v tomto směru docela velké, protože, co se vánočních dobrot týká, většina z nás je konzervativní, to si přiznejme.

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5 b. / 1 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Marie Franková
Já jsem koupila krabičku cukroví v místní cukrárně, kde cukroví pečou, a je z másla. Od každého druhu je pár kousků a nám to stačí, moc na sladké nejsme. Kapr klasika, mladí si dávají grilovaného lososa. Salát dělám jiný a s octovou zálivkou (mamka pocházela z Vídně), ale kdybych dělala ten klasický, tak tam tu majonézu dám. Štědrý večer je jen jednou za rok, těšíme se na něj právě pro tu atmosféru a ty chutě a není to jen o obžerství. Nemusím se přece nacpat k prasknutí. Ty zdravé náhražky včetně umělého stromku – to je jak falešné zuby…
Tvojekucharka recepty
Přilepšení na VÁNOCE: Ahojte, co takhle vyhrát 1000 Kč za recept?! :) Stačí přidat svůj recept na Tvojekucharka.cz, 10 nejlépe hodnocených receptů vyhrává! Pravidla a informace na: https://recepty.tvojekucharka.cz/varte-a-vydelavejte-kazdy-recept-muze-vyhrat-1000-kc/
Marta Novotná
Vánoce jsou jednou do roka, proto se snažím v rámci možností zůstat u tradičních jídel i pečiva. Jen porce uděláme menší. Jíst zdravě se snažíme celý rok, tak proč si nevyhodit z kopýtka, jen musíme opatrně a neudělat si ze žaludku mrzáka :-))
Dana Tomanová
P.S. opravuji: dovedu si představit, jak by se tvářili :-)))...a hodně by toho zbylo
Dana Tomanová
V tomto případě jsem také konzervativní. Vánoce jsou jednou do roka, tak všechno jídlo, včetně cukroví, dělám podle tradičních a prověřených receptů, tzn. neošizené, hlavně z kvalitních surovin, přípravě věnuji hodně času, aby si každý opravdu pochutnal (teď se mi vybavil jeden úžasný film o vaření: "Julie a Julia"). Opravdu si nedovedu představit, jak by se tvářili členové mojí rodiny, kdyby jim na talíři o štědrém večeru přistál dušený kapr se zeleninou. Myslím, že rok je natolik dlouhý, abychom dietní variace mohli dostatečně uplatnit v ty ostatní, nesváteční dny, např. výbornou a zdravou kaší z ovesných vloček se skořicí. Pokud sváteční jídlo konzumujeme s rozumem a necpeme se jím od rána do večera, spojíme ho s přiměřeným pohybem, opravdu nic nezkazíme. Dietu bych dodržovala pouze v případě, že bych byla vážně nemocná a nesprávné stravování by mohlo ohrozit zdraví. A proto: vánoční pečivo peču z másla, kapra smažím a dávám okapat do ubrousku, do salátu sice nedávám majonézu, ale dělám si dressing z oleje, hořčice, soli, octa, cukru a čerstvě namletého pepře + hodně nadrobno nasekané zelené natě. Zeleninu do rybí polévky nejdříve orestuji na kousku másla, má pak jemnější chuť a je voňavější :-)....všichni se těší na tu večeři, všichni se dobře najedí, tím pádem i naladí... a o tom to je