Ájurvéda a česká zima
Ilustrační foto: ingimage.com

Ájurvéda a česká zima

3. 1. 2018

 A je tu zima, nejchladnější a nejnegativnější období roku. Sluníčko svítí čím dál méně a někdy nevykoukne jak je den dlouhý! Přesto, co naplat – zima je zima a skoro nikdo se nevyhne jejím nachlazením a neduhům i občasným nenáladám. Co s tím? Jak se ve zdraví dočkat jara?  

Využijme každičké rady
Principy Ájurvédy, vědy o dlouhém, vyrovnaném a zdravém životě, úspěšně vyzkoušené během pěti tisíc let, dávají záruku, že lze obnovit naši vnitřní harmonii a zdraví za každého výkyvu počasí. Ájurvéda dobře ví, jak naši rovnováhu ovlivňují střídající se roční období a má na to své působivé protilátky a systémy - hlavně v podobě vhodné stravy. Indický ájurvédský pojem „ritučarja“ – to jsou vhodná doporučení pro každou roční dobu. Poradí nám, jak překonat bez újmy na zdraví tělesném i duševním problematické chladné období v našich středoevropských podmínkách.

Někdo možná může namítnout, že v Indii je i v zimě teplo. Pravda, jižní břehy Indie omývá teplý Indický oceán a na zimu si tam určitě nemohou stěžovat. Velehorská oblast na severu Indie je ale pokrytá věčným ledem. Indická Ájurvéda nám proto dokáže fundovaně poradit i v ledových kalamitách.  

Fyzický a psychický typ
Jak zimu budeme zvládat, záleží především na našem konstitučním typu, zvaném „dóša“. Pro ty, kteří nečetli články s touto tématikou, velestručně objasníme: Jsou tři základní dóši (větrná a lehká Váta, ohnivá a tekutá Pitta, studená a stabilní Kapha) a nesčíslné množství jejich kombinací. Každý člověk v sobě má něco z Váty, Pitty i Kaphy, jedna z nich však vždy převládá, a ta je určující. Základem našeho zdraví je zachování harmonie díky správnému poměru všech tří dóš. Přičemž  dóša s podobnými vlastnostmi s právě probíhající roční dobou se může zvyšovat a způsobovat nerovnováhu. Zimu nejhůře zvládá typ Váta, lépe je na tom typ Pitta a Kapha a jejich kombinace. I jim však v chladných dnech prospívá dodržování rad vhodných pro Vátu.  

V zimě panuje Váta
V zimě bychom měli respektovat snížení Váty a držet Váta dietu. Zima je obdobím dóši Váta a podle Ájurvédy nejvíce trpí dlouhodobým chladem štíhlí lidé typu Váta se slabším svalstvem, s menší životní silou, suchou a chladnou kůží, nepříliš výkonným imunitním systémem a nepravidelnou hladinou energie; bývají to často typy lidí s bystrým intelektem, obdaření vysokou kreativitou. Zimní disharmonie se ale týká i ostatních typů a všech jejich kombinací.

Všeobecně, jednoduše a stručně řečeno: Do harmonie nás v zimě vrátí pravidelné konzumování toho, co prospívá typu Váta. Kvalitní, přírodně pěstovaná a nechemizovaná potrava, dobře uvařená a mimořádně výživná.  

Doporučené potraviny
V zimě se zvyšuje trávicí oheň, agni a lidé pociťují větší hlad. Strava podle Ájurvédy by teď měla být slaná, sladká a kyselá. Jíst bychom měli hodně rýže, vařené pšenice a ovesných vloček. Vhodné jsou teplé polévky a omáčky, bílé maso, vejce a ryby (Ájurvéda je ale hlavně vegetariánská a nemá tudíž ráda živočišné potraviny, protože je v nich zakódováno utrpení a negace zabíjeného zvířete. Maso průmyslově vyráběné navíc obsahuje množství škodlivých pesticidů, hormonů a antibiotik).

Doporučují se mléčné výrobky – Indové milují bílé smetanové jogurty, neodstředěné mléko, přepuštěné máslo ghí. Můžeme se tím inspirovat! A mají také rádi sladká jídla – v zimě by se mělo podle Ájurvédy sladit především  medem. Nic se ale nesmí přehánět! V chladu bychom měli pít teplé nápoje, hlavně teplou vodu s čerstvě vymačkaným citronem a horký čaj Váta. Studená jídla a nápoje jsou zakázané! Takže zapomeneme na tepelně neupravované zeleninové saláty, které jsme měli tak rádi v létě. Nepochutnáváme si pokud možno ani na nejrůznějších lahůdkách, chipsech a sušenkách. Nahradit je můžeme ořechy, mandlemi a semínky – a daleko více nám prospějí! V zimě také zavrhneme košťálovou zeleninu, lilek, papriky, rajčata a brambory. Z obilnin teď nejíme žito (např. žitný chléb), ječmen (kroupy a krupky), kukuřici, proso (jáhly) a pohanku. Prostě každá doba si žádá své a měli bychom to respektovat!  

Důležité zásady
- Nestravujeme se ve spěchu, jídlu věnujeme patřičnou péči a čas. 
- Doporučuje se větší snídaně, třeba ovesná kaše s teplým neodstředěným mlékem a čaj Váta.
- Při jídle se raději nemá pít nebo jen málo, doušek teplé vody mezi sousty. Větší množství tekutiny méně než 1 hodinu před nebo po jídle ředí trávicí šťávy s enzymy a zhoršuje trávicí proces.
- Hlavní jídlo by nemělo obsahovat více než tři složky. Správné kombinace zabrání tvorbě toxinů (ama) a podpoří trávení.
- Nekombinujme dvě jídla bohatá na bílkoviny – vejce s luštěninami (hrášek v salátu se nesnese s majonézou), mléčné výrobky s masem atd.
- Vejce se také nesnáší s brambory, ryba se nemá kombinovat s mlékem, sýrem ani jogurtem. Takže, máme-li se rádi, překvalifikujeme i štědrovečerní menu a bramborový salát uděláme bez brambor i bez majonézy, natož bez vajec natvrdo. Ale i bez jogurtu. Stačí kořenová zelenina, hrášek, pár kapek citronu (nebo ještě raději trochu jablečného octu) a panenský olej.
- Ovoce místního původu (to cizokrajné není v zimě v našich podmínkách vhodné) se nemá kombinovat s ničím, má se jíst samostatně a na lačný žaludek – a další potraviny můžeme jíst až po jeho strávení, tj. po půl hodině až hodině.
- V malém množství používáme pálivé koření, posilující Pittu.
- Čerstvá petrželová nebo cibulová nať či pažitka je vhodná i pro zimní Vátu.  A vždy bychom měli za jídlo vděčně poděkovat jako za velký dar.  

Vařme vždy s láskou
Kuchyně se v Ájurvédě považuje za svatostánek. Do jídla, které upravujeme, přenášíme své city a duševní rozpoložení, můžeme do něj vkládat část své duše a vesmírnou energii! Pokud ale nejsme v pohodě, necítíme se dobře, jsme vyčerpaní nebo nás něco rozčiluje (těch možností je spousta), vkládáme své negace do pokrmu, který vaříme. A všichni, kteří toto jídlo pak konzumují, přijímají do sebe i jeho negativní energii. Naštěstí to funguje i naopak. Emoce totiž hrají při vaření velmi důležitou roli. Není nad jídlo, které vám uvaří milovaná bytost s láskou. Přípravou pokrmu s láskou také zároveň očišťujeme jídlo od negativních energií, které mohlo získat cestou k nám – a takové jídlo pak dokonce dokáže léčit! Jídlo může být skutečně účinný lék – ale musí se to umět! I nakupovat by se mělo s láskou a bez negativních emocí.

Všechno kolem jídla by se mělo odehrávat v klidu a míru, bez nervování. A obzvláště o Vánocích i po nich bychom měli v sobě pěstovat láskyplnost, vstřícnost, mírumilovnost a pohodu. A zdravá prostá jídla pak mohou mít půvab nejnáročnějších opulentních lahůdek! Ájurvéda nám v tom může být velice nápomocna.  

Váta čaj
Po čtvrt lžičce nastrouhaného čerstvého zázvoru, mletého kardamonu a mleté skořice zalijeme šálkem vařící vody, několik minut necháme louhovat a osladíme medem.  

 

Natalie K. Faitlová pro portál i60

Autor: Redakce
Hodnocení:
(4.9 b. / 7 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage
PRODUKT TÝDNE

Kočičí jídelníček by měl být pestrý, chutný a zdraví prospěšný. Lahodná Brit Care kapsička poslouží jako kompletní krmivo nebo jako doplněk k suchému krmivu pro zvýšení rozmanitosti a chuti. Více zde.

BCC_pouch2.jpg

 

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.