Mýty kolem spánku. Zapomeňte na ně
Ilustrační foto: ingimage.com

Mýty kolem spánku. Zapomeňte na ně

9. 3. 2018

Sklenička alkoholu na dobrou noc. Po mléku se dobře spí. Čím jsme unavenější, tím lépe se vyspíme. Toto často slyšíme v souvislosti se spánkem. Jde o pověry a nesmysly. Právě ke spánku se jich váže hodně.

V posledních letech se objevilo několik vědeckých studií, jejichž autoři se pokusili vyvrátit nebo potvrdit všeobecně používané věty související se spánkem. Protože po zdravém dlouhém spánku touží čím dál více lidí. Spánek se stal nedostatkovým zbožím. Usínáme v době, kdy je kolem nás čím dál více hluku, světel, stresu, což má za následek, že si čím dál více lidí stěžuje, že nemůže usnout, případně, že se se v noci často budí. Rozhodně však neplatí následující.

Čím je člověk starší, tím méně spánku potřebuje.
Potřeba spánku nesouvisí s věkem. Někdo se cítí čilý po pěti hodinách spánku, někomu nestačí ani osm. Každopádně se však časem na zdraví člověka krátký spánek promítne, byť se dotyčný třeba  řadu let cítí dobře a je přesvědčen, že se dá fungovat s pouhým čtyřhodinovým spánkem. Dlouhodobě nedá. Ať je nám třicet nebo sedmdesát, ať pracujeme nebo ne, správný spánek je ten, který trvá sedm až osm hodin. Jedině tak spánek splňuje to, co má.

Po alkoholu se dobře spí.
Ano, ale jen krátce. Po pár sklenkách máme krásný pocit, že usínáme rychle a propadáme se do hlubokého spánku. Ten však netrvá dlouho. V první polovině noci je hluboký, ale nedochází k takzvané fázi REM. Ta je přitom v procesu spánku nejdůležitější, při ní se zdají sny, to je ta část spánku, kdy tělo opravdu regeneruje, člověk odpočívá. Tím, jak alkohol vyprchává, je spánek naopak lehčí, přerušovaný, člověk má pocit, že se ocitá ve stavu mezi sněním a bděním. Ráno se zpravidla cítí být unavený.

Bylinky a teplé mléko pomáhají k usnutí.
Heřmánek, meduňka, teplé mléko s lžičkou medu. To jsou takzvaně zaručené rady na přivolání spánku. Ani jedna klinická studie neprokázala, že bylinné čaje či mléko mají účinky, které by souvisely se spánkem. Mléko sice obsahuje látku tryptofan, která má uklidňující účinky, ale například podle amerického vědce zabývajícího se nespavostí Arta Spielmana typtofan v mléce nemá takové účinky, aby dokázal ovlivnit pochody v mozku člověka, tedy i spánek. Protože mnoho lidí tvrdí, že jim bylinky či mléko ke spánku pomáhají, lékaři se kloní k názoru, že jde o takzvaný placebo efekt. Lidé prostě v jejich účinky věří a to jim pomáhá usínat. Což samozřejmě vůbec není ke škodě věci.

Při televizi či hudbě se lépe usíná.
Jeden z největších nesmyslů. Takovým chováním si člověk může velmi rychle zhuntovat tělo i mysl. Jestliže někdo pravidelně či často usíná při zapnuté televizi a nechává ji hrát i přes noc, případně usíná se sluchátky v uších a hudba mu do nich hraje ještě v době, kdy spí, velmi si škodí. Zvuky, ale hlavně umělé světlo z obrazovek televizí a monitorů počítačů potlačuje produkci hormonu melatonin, který je ke spánku důležitý. Ten se tvoří ve tmě a tichu. A bez něj se prostě kvalitně nevyspíme, i kdybychom sami sebe a okolí tisíckrát přesvědčovali, že je naprosto normální usínat s notebookem na polštáři. Když už si někdo zvykl usínat při hrající televizi, lékaři se shodují v tom, že by měl aspoň zapínat takzvané automatické vypnutí. Nejhorší spát ve zvucích a umělém světle celou noc.

Pořádně se unavím a budu dobře spát.
Náročný výlet na kole, zrytí celé zahrádky, vygruntování celého bytu. Mnoho lidí je přesvědčeno, že čím jsou unavenější, tím rychleji usnou a tím kvalitnější jejich spánek bude. Není tomu tak. Výrazná fyzická, ale i psychická aktivita by neměla být prováděna před spaním. Když člověk podával nějaký výkon, zpravidla je ještě nějaký čas po něm takzvaně nabuzen. Často o tom mluví herci či zpěváci. Po hodinách na jevišti se sice cítí být unaveni, ale zároveň mají spoustu energie, mají potřebu o představení mluvit, dát si panáka, ještě posedět v baru, místo toho, aby se odplížili domů a ihned usnuli. Podobné to je, když člověk přijde z nějaké delší cesty, přijde domů po nějakém zážitku. Je to zvláštní směs únavy a energie, takže pak leží, převaluje se a v hlavě mu víří myšlenky a obrazy toho, co prožil. Takže zacvičit si před spaním nebo uklidit kuchyň není úplně nejlepší nápad.

Nespím, ale to nevadí.
Vadí. A hodně. Během spánku se v těle odehrávají procesy, které jsou nezbytné k tomu, aby dál fungovalo, aby byl člověk zdravý. Jestliže má někdo dlouhodobý problém se spaním, rozhodně není dobré ho podceňovat, případně dlouhodobě řešit zobáním prášků. Existuje řada specializovaných lékařských pracovišť, kde člověku mohou pomoci. Každopádně je dobré se aspoň v první fázi poradit. Popsat problém a dozvědět se, zda jde o běžnou přechodnou nespavost, kterou někdy v životě pozná každý, nebo o problém skutečný, zdraví ohrožující.

Hodnocení:
(5 b. / 9 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Dana Novotná
Evo Balúchová a kolik spánku potřebujete, když po 8hod. spánku závidíte těm, co mohou spát!!
Kateřina Baziková
Tělo regeneruje při 3. a 4. fázi nonREM spánku. Těch je nejvíc na zzačátku spánkového cyklu. Proto se taky říkávalo, že hodina spánku před půlnocí vydá za dvě po půlnoci. REM spánku je nejvíce k ránu. Své informace čerpám z odborných knih, doplněných kurzem o poruchách spánku. Jsem psychiatr.
olga skopanova
Kdybych měla lítat k lékaři ještě i s tím že špatně spím tak nedělám nic jiného.
Eva Balúchová
Měla jsem období kdy jsem spávala 3 někdy 4 hodiny.Už jsem byla zoufalá,ale dcera mi donesla knihu Spánek je umění.Tak jsem se hodně dozvěděla.Důležitý je pobyt venku,ložnici bez televize,počítač zapínám na chvíli,spát ve tmě,v chladnu....Je mě líto dětí,kteří musí spát v pokoji kde hraje do noci televize.Sice usínám v 9h,ale v 5 už jsem vyspalá.Jsem ráda,že jsem nemusela sáhnout po prášcích.Obdivuji a závidím všem spáčům.
Marie Doušová
Přiznávám , spím špatně a léčím to knihou s kterou jdu spát. Čtu až do úplného vyčerpání , pak knihu odložím a pokouším se usnout. Už jsem zkoušela všechno možné , ale asi nejlepší je nemít žádné starosti,které se vám stále honí v hlavě.
Ludmila Vacková
Ano, každý to máme jinak. Bohužel patřím k těm, kteří nespí moc dobře. Mám to tak celý život. Snažím se dodržovat spánkovou hygienu. Bohužel někdy se v večer vloudí negativní myšlenky. Nejhorší je začít na noc řešit problémy. Tady platí staré dobré : ráno moudřejší večera.
Zuzana Pivcová
Už kdysi jsem tu psala článek o spánku a znovu říkám každému, kdo dobře spí, ať si toho velice váží. Já jsem celý život špatný spáč, a proto dělám vše pro to, abych si spánek vnějšími i vnitřními zásahy ještě víc nepohoršila. Rady nikomu dávat nechci, protože, jak píše Jana, každý to má nastaveno stejně jinak. V současnosti jsem šťastná, že už nemusím vstávat před 5 ráno, jako předtím do archivu. Ty skoro dvě hodiny jinak jsou hodně znát. A přechod na letní čas se mnou bude zase určitou dobu mávat.
Věra Ježková
Souhlasím s Liborem. U televize klimbám. Třetí kafe dne si dávám kolem osmé večer. Na spaní mi nepomáhá nic, prášky jsem zrušila už dávno. Usínám špatně, v noci se budím, ale už se tím nevzrušuji. Tělo si řekne. Budím se kolem šesté.
Dana Puchalská
Já jsem schopná usnout i v MHD. A káva na stolku vesele chladne a TV hraje a já spím jako mimino. Jediné co mi pomáhá když nemůžu někdy usnout je, vzít si do ruky nějakou obzvlášť nudnou knihu nebo časopis a usnu. A to mám celý život. A umělé zvuky mi absolutně nevadí,spíše naopak.
Dagmar Bartušková
"Babské rady", různé medikamenty a j. budu brát možná na vědomí tehdy, pokud by nastaly problémy se spaním. Doposud se řídím i v tomhle sama sebou. S kávičkou ráno vstávám a na noc s ní usínám. Při puštěné telce jsem po chvíli v "limbu".
Zdenka Jírová
Nevěřte tomu, že vám nějaké "specializované lékařské pracoviště" pomůže . Je to všude stejné - jen vás cpou prášky. Mám osobní zkušenost. Nechci se " oblbovat " nejrůznějšími tabletami, které stejně původní důvod neřeší. Nejvíc pomáhá dodržet určitý rytmus při usínání. Nevyléčí vás to, ale trochu pomůže bez chemie.
Jana Šenbergerová
Pro mě z článku vyplývá, že bych měla chodit spát před půlnocí, abych nevstávala ráno až v osm. Déle než teď jsem spávala jen jako nemluvně. Mýty jsou mýty, rady je třeba hledat jinde. Každý to může mít trochu jinak nastavené, ale v podstatě pro všechny platí stejná pravidla, aby organizmus fungoval, jak by měl.
Libor Farský
Vyvracíte mýty, ale nevidím žádné užitečnější rady. Tentokrát jsem se překlepl u hvězdiček.