Hurá na kolo
Ilustrační foto: ingimage.com

Hurá na kolo

20. 8. 2018

Stárnout neznamená přestat se hýbat. Někdy je to přímo naopak, protože právě v důchodu má člověk více času na sportovní aktivity. To je sice fajn, ale většina z nás zaznamenává přece jenom nějaký úbytek sil, a tak si přirozeně vybíráme takové sportovní vyžití, na které stačíme, a postupně opouštíme sporty, které nám už dávají trochu moc zabrat. Třeba jízdu na kole v kopcovitém či přímo hornatém terénu.

Jenomže právě s jízdou na kole je dnes všechno jinak, protože jsou tady elektrokola! Elektrokola jsou známa více než století, masově se však začala šířit až v posledních deseti letech. Doslova hitem letošního léta jsou v horských půjčovnách. Mimochodem, právě půjčovny jsou ideální k vyzkoušení, než se člověk rozhodne, jestli chce zainvestovat do elektrokola vlastního. V létě si ho ale raději zamluvte dopředu, neboť půjčovny hlásí letos rekordní zájem.

Kdo byl během v léta na horách, viděl na vlastní oči zajímavé výjevy. Člověk se například táhne pěšky do kopce, nemůže popadnout dech a najednou vedle něho s úsměvem profrčí sportovec na kole, který v lehkém tempu zdolává třeba černou sjezdovku. Zvláště pro seniory se elektrokolo stává skvělou variantou zdravého pohybu a cestování po turistických cílech, na které si už třeba netroufali. A teď to nejlepší: i když škarohlídové šíří zvěsti, že jezdit na elektrokole není žádná námaha ani sport, není to pravda. Vědecké studie dokazují, že jízda na elektrokole má pozitivní vliv na zdraví fyzické i duševní srovnatelný s jízdou na běžném kole.

A jaké jsou tedy hlavní zdravotní benefity? Především snížení rizika předčasného úmrtí, a to zejména na následky kardiovaskulárních chorob. Pravidelná pohybová aktivita zároveň snižuje nebezpečí výskytu rakoviny tlustého střeva, cukrovky a vysokého krevního tlaku. Šetrná je cyklistika ke kloubům, se kterými má mnoho seniorů problémy.

„Pravidelné sportovní aktivity považujeme za nezbytný předpoklad udržení zdraví v každém věku. Jízda na elektrokole nepochybně rozšiřuje možnosti sportování zvláště pro aktivní seniory“, říká Jan Mates z Vojenské zdravotní pojišťovny, a ještě k tomu dodává: „V rámci preventivního programu „POHYB“ přispíváme našim klientům na různorodé sportovní a rehabilitační aktivity.  Seniorům například poskytujeme příspěvek na kloubní výživu, což právě naši cyklisté či elektrocyklisté jistě ocení.“

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(4.5 b. / 2 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Danka Rotyková
I já mám pocit, že chůze je opomíjena. Cyklisté jsou docela rychlí nejen na cestách v Kunratickém lese, ale i na chodnících okolo. A to i přesto, že na určitých místech vidí značku, aby z kola sesedli. Souhlasím s paní Jitkou.
Jitka Hašková
Proč se pořád pro seniory propaguje jenom jízda na kole? Myslím, že jo dost těch, kteří kolo nemusí nebo neumí na něm jezdit a uvítali bychom pěší výlety bez ohrožování jízdou cyklistů. Stezky pro pěší už skoro neexistují, většinou jsou změněny na cyklostezky.
olga skopanova
Jen bych se přimlouvala, kdyby cyklisté mohli mít přednost na hlavních silnicích.
Eva Balúchová
Já kolo nemusím.Dávám přednost turistice.Doufám,že mě to ještě nějaký rok vydrží.
Mirek Hahn
Elektrokola skutečně rozšiřují akční rádius v kopcích pro ty, kteří už nemají kondici jako zamlada. Na rovinu u Kolína bych to nekupoval. Většina elektrokol nejede sama, motor přidává sílu do šlápnutí, takže šlapat musíme, jen nás to nestojí tolik síly. Co by si měl ujasnit případný zájemce o koupi elektrokola ? Např., že dojezdové vzdálenosti na jedno nabití, které uvádějí výrobci, jsou dosaženy za ideálních podmínek. Průměrný dojezd v reálu bude klidně i o třetinu nižší a bude záviset na tom, jak se naučíme přepínat výkon motoru během jízdy. Dále počítejme s váhou elektrokola ( 25-30kg ? ). Dostat dvě e-kola na zahrádku na střeše auta není nic snadného a je to na hranici nosnosti levnějších střešních nosičů. Stěhovat e-kolo malým výtahem v paneláku také není žádná hitparáda. Elektronické systémy e-kol nemají rády vodu, tedy pozor na prudké slejváky, běžnou mírnou přepršku ale v pohodě ustojí. Pokud o e-kolu uvažujete, poraďte se nejdřív s někým ze známých či přátel, který tomu ale opravdu ROZUMÍ, potom to srovnejte s tím, co vám říká prodavač v obchodě a dobře se rozmyslete.
Jitka Caklová
První dvě věty tohoto článku mě nadchly a mé nadšení opadlo s první odporovací spojkou "ale". Nemám nic proti kolům, ani elektrokolům, ale mám jen své poznatky, co nejen kolo udělalo s mojí páteří a vrátím se tedy k prvním dvěma větám tohoto článku. .....a právě proto ve svých téměř sedmdesáti letech každý den začínám cvičením a nikdy, ani v mladším věku jsem se svým tělem nedokázala to, co dokáži nyní. Kolo jsem na doporučení neurochirurga a ve svém vlastním zájmu, odložila po první operaci páteře a po třetí operaci se k němu už nevrátila. Před třemi lety kolo nahradila koloběžka. Můj život je o pohybu na vlastní pohon. Alespoň zatím a když vidím padesátileté mladíky na elektrokole..............