Parfém je dárek oblíbený, ale riskantní
Ilustrační foto: ingimage.com

Parfém je dárek oblíbený, ale riskantní

12. 11. 2018

Koupím jí parfém, to je dárek, který nikdy nezklame. Toto si říká spousta lidí, když chtějí obdarovat manželku, přítelkyni, dceru, mámu, babičku, kamarádku.

Rozhodnutí, které považují za spolehlivé a nejjednodušší, je ve skutečnosti obtížné a pořádně riskantní. Koupit parfém, který u obdarované opravdu vyvolá nadšení, je totiž v podstatě nadlidský úkol.

Vyhráno mají ti, v jejichž blízkosti se vyskytuje žena, která léta používá stejnou značku parfému a všichni vědí, že v tomto směru nemíní nic měnit. To pak jen stačí nenápadně okouknout, kolik máma nebo babička vůně ve skleničce na polici v koupelně ještě má a při nejbližší příležitosti žádající si nějaký dárek, koupit tu samou.

Do mnohem horší pozice se však staví lidé, kteří se rozhodnout zaexperimentovat a nějakou vůni vybrat sami. Třeba proto, že nevědí, co jiného koupit. Nebo mají pocit, že žena žádný parfém nemá. Což je také varovný signál.

Ne každá žena nad lahvičkou drahé prudce vonící tekutiny zajásá, jsou takové, které prostě parfémy z různých důvodů nepoužívají. Přijít nyní do parfumérie nebo si otevřít stránky internetových prodejců parfémů je pro člověka, který se v tomto světě nevyzná, v podstatě stresující záležitost. Nikdy nebyla nabídka tak obrovská. Nikdy nevznikaly nové vůně tak rychle za sebou. A nikdy neexistovalo tolik podob jedné značky. Dříve ženy znaly světoznámé značky jako je Chanel, Dior, Yves Saint Laurent a podobné, ale nikdy neměla každá z těch značek desítky ba stovky druhů vůní.

Riskantní je toto prostředí zejména pro muže. Musí počítat s tím, že jej prodavačky zahrnou výslechem typu: Jakým vůním žena dává přednost? Orientálním? Květinovým? Svěžím? Pak nastane fáze testování, stříkání vůní na papírky, která zpravidla končí tím, že po čtvrtém, pátém očichnutí je muž zmaten, znaven a odchází. V lepším případě bez nákupu, v horším případě s čímsi, co prostě koupil, aniž ví proč. Pravděpodobně proto, aby už měl celou tu proceduru za sebou. Moudrý muž výběr vůně předem testuje na partnerce. Podívá se, čím se dotyčná voní, nenápadně na téma parfémy zavede řeč. Zbystří, když slyší, jak se partnerka o parfémech baví s kamarádkou. Hodně moudrý muž se pak kamarádky přímo zeptá. Takový přístup pak obvykle končí úspěchem.

Riskantní je i situace, kdy kupuje parfém žena ženě. Zatímco kamarádka třeba jásá, že na kolegyni je určitá vůně skvělá, když si ji pak nastříká na sebe, zjistí, že voní jinak, méně přitažlivě. Proto je nejlepší, když si každý tu svou vybranou vůni sám předem vyzkouší. Kvalitní parfumerie toto ochotně umožňují, v mnohých zákaznice dostanou domů i vzorek, se kterým se mohou pomalu seznámit a utvrdit se v rozhodnutí, že to je ta pravá vůně pro ně.

Důležité také je si uvědomit, že vůně voní jinak v první chvíli nastříknutí a jinak po čase, kdy se takzvaně rozloží. Takže to, co nám připadalo na první přičichnutí úžasné, klidně může být po pár minutách divné, ba až nepříjemné. A toto vše není možné zjistit, když je parfém koupen jako dárek bez předem promyšleného pátrání.

Vánoce se blíží a parfémy jistě budou opět jedněmi z nejčastějších dárků. Ti, kteří se pro ně rozhodnou, by tedy měli již nyní začít přemýšlet, jak na to, aby šlo opravdu o dárek, který způsobí radost. Ale vyběhnout jen tak do parfumérie a něco koupit, aby to bylo za námi, si nezaslouží ani ty zajímavé úžasné vůně, ani ty zajímavé úžasné ženy, kterým jsou určené. Protože tak, jako jsou jedinečné ty vůně, jsou jedinečné ženy. A jde jen o to, tu jedinečnost spárovat do ještě větší jedinečnosti.

Hana Charvátová pro i60

 

 

 

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jitka Hašková
Parfém si kupuji pouze sama, a to Chanel 5. Lahvička mi vydrží několik let.
Marcela Pivcová
Podle pravdy: v současné době bych už sama nekoupila sestře ani ten parfém, o kterém jsem věděla, že se jí líbí. Nedávno jsme se přesvědčily, že se i všeobecně známá a oblíbená vůně změnila - a po otestování vzorku jsme místo nákupu dárku odešly s prázdnou. Tutéž vůni testovala Zuzka měsíc předtím v Albánii, kde se jí právě zalíbila. Nebo snad k nám, jako u mnohého jiného zboží, dovážejí také odlišnou kvalitu i u vůní? Nedávno mi také prodavačka v parfumerii sdělila, že v současné době "to je už všechno chemie" - bohužel.
Elena Valeriánová
Já jsem měla kdysi dávno oblíbené právě ty fialky, ráno jsem si dala pár kapek vůně (nebyl to parfém v pravém slova smyslu) do dlaně a potřela jsem si s tím obličej a krk a pak teprve jsem se natřela krémem bez vůně. Voněla jsem jemně po fialkách celý den. Nebyly to živé květy, ty mi spíše smrděly. Ale už nevím, co to bylo. Vloni jsem chtěla koupit jako dárek pánskou vůni, vzdala jsem to, bylo to příšerné a nad moje síly něco vybrat nehledě na to, že ne na každém ta nebo ona vůně voní.
Jana Šenbergerová
Na parfémech mě víc než obsah nádobek zajímají tvary lahviček. Ty bývají obyčejné, hezké, krásné, nápadité, kouzelné, přeplácané, kuriózní až ošklivé. Pokud jde o vůně, mám ráda lehké citrusové nebo květinové, nesnáším těžké, sladké a orientální. Dodnes mám v paměti vůni "živých květů" - šeříku, karafiátů a fialek. :-)
Zuzana Pivcová
My se sestrou si někdy koupíme navzájem vůni, ale jen to, o čem víme, že se to obdarované líbí. Bohužel však máme takovou zkušenost (nevím, jak jiné ženy), že se dřívější slavné vůně dost změnily k horšímu. Je to způsobeno tím, že místo složky oleje je tam líh, který rychle vyprchá, a navíc jsou dřívější skutečně květinové přísady nahrazeny umělými aromaty. Týká se to i parfémů Chanel nebo Dior. Potvrdily mi to i znalkyně parfémů.
Mirek Hahn
To jsou velmi rozumné zásady pro nákup parfému jako dárku. Ve zralém věku už bychom to, my muži, měli mít zmáknuté. Včetně toho, kdy koupit parfém, kdy parfémovou vodu a kdy toaletní vodu.