Jíst zdravě a dietně. Příliš drahé?
Ilustrační foto: pixabay.com

Jíst zdravě a dietně. Příliš drahé?

29. 1. 2019

V obezitě zaujímají české ženy i muži nad 50 let přední místo v celoevropském srovnání, obézních je dokonce o 50 % víc než v zemích západní Evropy. Podle některých názorů je jedním z důvodů této neutěšené situace nedostatek financí na kvalitní stravu. Je to opravdu tak?

„Zdravá strava automaticky neznamená drahá. Je pravda, že některé potraviny mohou být trochu dražší - třeba kvalitní maso, ryby, celozrnné pečivo, ořechy, zelenina a ovoce. Ale i ze zeleniny se dají vybrat levnější druhy (např. mrkev, zelí, řepa apod.), případně sáhnout po sezónní zelenině a rozhodně není třeba kupovat žádné předražené exotické potraviny. Celozrnné pečivo se dá upéct levně doma, ale i když si člověk koupí klasický chléb, tak to není při vhodně sestaveném jídelníčku žádný problém“, vysvětluje Ing. Hana Pávková Málková, odbornice na výživu ze společnosti STOB a dodává: „Zdravá strava obsahuje základní tradiční suroviny, které naopak většinou patří mezi ty nejlevnější - například ovesné vločky, neochucené mléčné výrobky (jogurty, tvaroh, tvrdé sýry s nižším % tuku v sušině, cottage sýr, atd.), luštěniny, brambory, z tuků řepkový olej apod."

To potvrzuje Eva (64 let), která bojovala s nadváhou celý dospělý život a teprve v důchodu se jí podařilo shodit skoro 10 kg: „Podařilo se to, až se děti osamostatnily a odstěhovaly se. Dřív jsem vyvářela každému na míru (a ujídala), v lednici byl neustále kečup, tatarka, bez toho to u nás nešlo. Teď jsem svůj jídelníček velmi zjednodušila co do surovin a společně s pohybem, na který mám konečně čas, se to projevilo na váze. Určitě neutrácím za jídlo více než předtím, spíš jsem ubrala na kvantitě a přidala na kvalitě, a to mi vyhovuje.“

A na co si dát pozor? „Senioři často šetří na nesprávných místech - koupí si například levnější šunku nebo párky, ale už nedomyslí, že kupují šunku plnou vody a párky plné náhražek. Kdyby sáhli po kvalitnějším produktu s vyšším obsahem masa, tak by udělali lépe, více si pochutnali a v přepočtu možná i ušetřili. Často také kupují zbytečnosti v podobě různých polotovarů, slazených nápojů a všemožných pochutin, které ve zdravém jídelníčku být nemusí a utrácí za ně zcela zbytečně,“ doplňuje Hana Pávková Málková.

„I mezi našimi staršími klienty je mnoho těch, kteří trpí závažnými civilizačními chorobami, a to i v důsledku nezdravého způsobu života a obezity, na druhou stranu přibývají ti, kteří chtějí co nejdéle vést plnohodnotný život a jsou ochotni tomu přizpůsobit svůj životní styl, hlavně co se týká stravy a pohybu. To se projevuje na zvyšujícím se zájmu seniorů o příspěvky, které poskytujeme na pravidelné pohybové aktivity. To nás těší a věříme, že tento trend bude pokračovat,“ uvádí marketingový ředitel Vojenské zdravotní pojišťovny Josef Křivánek.

Nevíte, jak si sestavit nutričně vyvážený jídelníček a chybí vám nápady? Spoustu receptů na celodenní jídelníček (z naprosto běžných cenově dostupných surovin) najdete v knize Hubneme s rozumem tvořivě. Zakoupit ji můžete na www.stob.cz. Speciální akce pro čtenáře i60! Zadejte při nákupu slevový kód "kucharkai60" a získejte knihu s 20% slevou.

Hodnocení:
(4 b. / 4 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Karel Boháček
Nechci nikomu křivdit, ale chudí jsou dnes tlustí a bohatí hubení.