Stres vypínejte, ne však úplně
Ilustrační foto: ingimage.com

Stres vypínejte, ne však úplně

22. 2. 2019

Stres je program nastavený v lidském těle na přežití ohrožení. Ve vyspělé společnosti se ze stresu nárazového stává chronický, a to je ten, který škodí a dokonce zabíjí. Ovšem bez určité míry stresu zase zleniví naše regulační mechanismy a klesá odolnost a výkonnost, a to je hrozbou zvláště pro starší lidi.

„Uvědomuji si, že se nechám vytočit snadněji než dříve. Když čekám dlouho u lékaře, a pořád přichází někdo nový a jde na řadu přede mnou. Když navařím pro vnuka a on zavolá, že nestíhá a přijde za týden. Když se mi rozbije něco v domácnosti. Vím, že bych měla být nad věcí, ale nedokážu to, jsem z takových situací vykolejená celý den a nemůžu pak ani usnout,“ říká pětasedmdesátiletá Eva.

Stresová reakce je komplex chemických a fyziologických procesů, který se v těle spustí v okamžiku, kdy se ocitneme v bezprostředním ohrožení. Evolučně sloužila k reakci lidí i zvířat na nebezpečí. Tělo se rychle a efektivně připravilo na útěk nebo útok. Taková reakce znamená ovšem extrémní výdej energie a vyčerpává rezervy organismu. Vyžaduje následný odpočinek pro regeneraci a doplnění energetických zásob.

V současnosti nečelíme šelmám a nepřátelům s oštěpy, ale působí na nás velké množství civilizačních stresorů, a to prakticky denně. A to je ten problém. Pokud člověk žije delší dobu ve stavu permanentního poplachu, začne ho stres ničit.

V seznamu nemocí spojených se stresem najdeme vše od běžné rýmy a bolesti zad po Alzheimerovu chorobu, deprese a infarkt. Na organismus válcovaný stresem mnohem méně působí antibiotika, účinnost ztrácejí i bypassy. K tomu uvádí známý americký biolog Robert Sapolsky: „Člověku můžete poskytnout maximální péči, ale když nevyřešíte problém se stresem, bude to k ničemu“.

Jak bylo zmíněno na začátku, organismus zcela zbavený stresu, to také není žádná výhra. Známý fyzioterapeut Pavel Kolář vysvětluje: „Určitou míru stresu potřebujeme k tomu, abychom udrželi v chodu regulační mechanismy (nervový, imunitní a hormonální) reagující na psychickou zátěž, jinak zleniví a naše výkonnost a odolnost bude klesat,“ a dodává, že nejpatrnější je to u starých lidí: „Stačí i čtrnáct dní pasivity a může to mít nevratné důsledky.“

A jaké jsou metody pomáhající udržet stres v přijatelných hranicích?

Fyzické cvičení: osvědčuje se jako výtečný mechanismus ke zmírnění stresu.

Pobyt v přírodě: procházky, posedávání, klus, cyklistika, objímání stromů, práce na zahrádce, zkrátka cokoli je vám milé, to umí stres pěkně naředit.

Masáže: pomáhají ke zmírnění bolesti, relaxaci a lepšímu soustředění.

Relaxační dýchání: tuto metodu máte při ruce vždy, existuje více návodů, zkuste třeba tento: zhluboka se nadechněte, zadržte dech co nejdéle a s dlouhým výdechem nechte spadnout ramena, spusťte čelist a povolte tělo. Opakujte alespoň 3x.

Psychologické techniky: nalezení způsobu uvolnění životní frustrace. Velmi vhodné je pěstovat nějakého koníčka (sledování TV či sociálních sítí není vhodnou volbou), osvědčuje se kreslení, ruční práce, hudba (vlastní produkce), sběratelství. Snažte se o pravidelnost.

Uvolnění pomocí smyslů: zapojte svůj smysl pro humor a braňte se stresu smíchem. Také pláč je přirozenou strategií, jak dočasně zmírnit stres (ovšem jen občas a v odůvodněných situacích).

Meditace: nastavit se do stavu meditace lze, pro leckoho však může být obtížné, je lepší nechat se vést kvalifikovaných učitelem. Kombinací fyzického cvičení a meditace je jóga, která je pro své široké využití velice populární.

„Dodal bych jen, že všechny uvedené aktivity přispívají k udržení zdraví, ať už čelíme zvýšenému stresu či nikoliv. Řadu z nich můžeme provozovat zcela zdarma a na jiné zase přispíváme našim klientům v rámci preventivních programů. Jednoduše a pravidelně,“ vysvětluje PaeDr. Josef Křivánek z Vojenské zdravotní pojišťovny ČR.

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(4.9 b. / 10 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Marie Faldynová
Také si myslím, že hodně záleží na tom, jakou má kdo nervovou soustavu. Já jsem zdědila spíš slabší nervy. Snažím se oddělovat to, co nestojí za to, aby se člověk rozčiloval od toho, co stojí za řešení. Ale pokaždé se mi to nepodaří.
Věra Halátová
Dobrá rada nad zlato. Kdo se dostal do životní situace, kdy už nevěděl, co dělat, stoupnul mu z té situace krvní tlak, nemohl v noci spát, třepaly se mu ruce, pochybuji, že by se "zklidnil" po přečtení tohoto článku. I když: Dělání, dělání, všechny chmury zahání, dělání, dělání je lék. Stress mne nepřešel, ani když jsem si lehla na zem a cvičila. Dnes mohu směle říct: Stressem netrpím. Ano, netrpím, protože není nic a nikdo, kdo by mne stressoval.
Eva Mužíková
Naštěstí na stres netrpím.
Blanka Bílá
Ale, ale, stres se úplně vypnout nedá, jen se naučit, nevykolejit se blbostmi, nenechat se vyprovokovat.Stres takový, jako strach o své nejbližsí, ten u opravdových matek, babiček nezmizí, ani u silných vazebb na rodiče, sourozence a jiné milované bytosti.
Danka Rotyková
Děkuji redakci za připomenutí, opakování je matka moudrosti, zvláště, když jde o naše zdraví.