Školní premianti nemají vždy zajištěnou úspěšnou kariéru
www.pixabay.com

Školní premianti nemají vždy zajištěnou úspěšnou kariéru

20. 3. 2019

Kdo ze školy nosí samé jedničky a památkou na vysokou mu je červený diplom, nemá i přes studijní úspěchy nalajnovanou stejně zářnou kariéru. Důležitější jsou jiné přednosti, například umění spolupráce s ostatními kolegy.

„Výborná školní vysvědčení rozhodně nejsou zárukou pracovních úspěchů. V praxi je mnohdy důležitější sociální inteligence a také to, jak člověk dokáže navazovat vztahy a prosazovat v práci své nápady,“ říká personalista Tomáš Surka.
Zatímco školy sázejí především na množství znalostí, práce se neobejde bez správného využívání vědomostí. Existují samozřejmě výjimky – například v medicíně nebo ve vědecké činnosti jsou kvanta školních znalostí a co nejlepší studijní výsledky vítané.
„Jinými slovy lze říct, že zatímco školský systém je v Česku často postaven na memorování dat, reálný svět je zejména o aplikaci znalostí a o mezilidských vztazích a komunikaci. A to je problém našeho školství, kde se žáci a studenti moc interakci nenaučí,“ uvádí Tomáš Surka.
A tak se na pracovních pohovorech stává, že školní premianti práci nezískají. I když na ně přicházejí s kopiemi svých skvělých vysvědčení a diplomů. Vždy je totiž pro práci důležitější, co konkrétně může uchazeč pro danou pozici nabídnout, jaká je jeho motivace či možnosti dalšího rozvoje.
Jaký je tedy recept na úspěšnou kariéru? Lidé by se měli učit novým věcem, které ve své práci využijí, měli by být proaktivní, neměli by se bát navazovat a rozvíjet vztahy. Důležitou roli sehrává také EQ – emocionální kvocient. Hodnotí schopnost nakládat se svými emocemi a s tím související spolupráce s okolím.
A ještě jeden tip pro úspěšnou pracovní kariéru, který dokazuje, že ne vždy rozhodují studijní výsledky: Pro ty, kdo nastupují do práce poprvé, je velmi důležitá skutečnost, kdo bude jejich nadřízeným. „S trochou nadsázky lze poradit, aby si absolventi vybírali první práci podle osobnosti šéfa. Nadřízený je často klíčovým prvkem pro osobní rozvoj a další pracovní uplatnění,“ tvrdí Tomáš Surka.

Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Marie Faldynová
Jsem ráda, že si školy mohou objednat programy pro děti o vztazích. Jmenují se Etické dílny. Moje dcera je jejich lektorkou a daří se jí zábavnou formou sdělovat důležité zásady vztahů. Souhlasím s tím, že umění vycházet s lidmi je důležitější, než spousta vědomostí. Když je mi někdo sympatický, ráda ho naučím, co neumí a třeba i něco odpustím. A naopak...
Věra Ježková
Po celoživotní práci ve školství, především v oboru srovnávací pedagogika, si dovoluji uvést názor, že náš školský systém na memorování dat často postaven není. Určitě ne víc, než např. v jiných evropských zemích. Doporučuji nahlédnout do rámcových vzdělávacích programů. K tomu, aby člověk mohl znalosti uplatňovat, musí je nejdřív získat. EQ aj. jsou až sekundární.