Jak si pomoci při bolestech hlavy a migrénách bez léků
Základní cvik na uvolnění krční páteře. Foto: Archiv

Jak si pomoci při bolestech hlavy a migrénách bez léků

24. 3. 2019

Skoro každý zná bolest hlavy. Chronickou migrénou trpí podle odhadů až 10 procent Čechů. Většina lidí sáhne po prášcích, které bolest utlumí, ale nevyřeší její podstatu. Ta nejčastěji souvisí s poruchou funkce horní krční páteře.  

Bolest hlavy může odstartovat spousta věcí – změny počasí, určité jídlo, alkohol, stres, ale i prochladnutí v klimatizovaném prostředí nebo v průvanu. Dlouhodobý dráždivý kašel snadno zablokuje žebra a od nich se pak řetězí napětí svalů až ke krční páteři, která způsobuje bolest hlavy. 
Nejčastěji ovšem bolest hlavy zaviní nepřirozené držení hlavy a krční páteře nebo přetížené žvýkací svaly a čelistní kloub.

„Několikahodinová práce u počítače, dlouhé sezení za volantem, ale i mnoho manuálně zaměřených pracovních pozic nutí člověka držet hlavu v dlouhodobém předsunu a zároveň horní krční páteř v mírném záklonu. Vzniká svalová dysbalance mezi povrchovými a hlubokými svaly krční páteře. Pokud se problém dlouhodobě neřeší, velké napětí ve svalech se přenese i na povrch lebky, což vede k silným bolestem hlavy. K jeho uvolnění je zapotřebí masáže měkkých tkání,“ vysvětluje fyzioterapeutka Iva Bílková.

Krční páteř je jednou z nejvíce namáhaných, a tedy zranitelných a problematických částí lidského těla. K nepříjemným důsledkům blokád kloubního spojení mezi prvním krčním obratlem a lebkou patří mimo bolesti hlavy nebo migrény i hučení v uších či pohybující se světélka v zorném poli.
Stejné symptomy mohou ukazovat také na přetížení žvýkacích svalů nebo blokádu čelistního kloubu, a to hned z několika příčin – pokud člověk příliš skřípe a cvaká zuby, trpí na záněty středního ucha, má problémy s osmičkami, špatný skus nebo častý stres.

„Zatínání zubů a svalů hlavy je typické při stresu," dodává Iva Bílková. Ta doporučuje pravidelné cvičení, například cvik na protažení šíje a páteře. Jak na to? Vedě si pod levou hýždi vsuňte levou ruku dlaní dolů. Pravou ruku přiložte na hlavu nad levé ucho a ukloňte hlavu doprava. Při nádechu směřujte očima doleva nahoru, při výdechu doprava dolů. Sklopte hlavu obličejem dolů a opět s nádechem stočte zrak doleva nahoru, s výdechem doprava dolů. "Vraťte se do vzpřímeného sedu a opakujte na druhou stranu?" vysvětluje Iva Bílková z FYZIOkliniky.

 

 

Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Věra Halátová
Pracovala jsem "hlavou", u počítače, autem jsem vlastnila a jezdila od 19. Nikdy mne hlava nebolela, migrénou netrpím a nikdy jsem netrpěla. Nikdy jsem nejedla žádné prášky kromě acylpirinu, když jsem párkrát v životě byla nachlazená. Ráno cvičit, na páteř jsou nejlepší cviky z jogy, studená sprcha, pohybovat se hodně venku, na vzduchu, nekouřit a nepít tvrdý alkohol, černou kávu, černý čaj. Co jsem poznala ženy s migrénou, byly to takové ty rozmazlenější hysterky.