Poznejte práva pacientů a jak se jich domoci
Ilustrační foto: ingimage.com

Poznejte práva pacientů a jak se jich domoci

18. 4. 2019

Víte, na jaké všechny informace máte u lékaře nárok? Kdo má právo nahlížet do vaší zdravotnické dokumentace? Kdy si nelze svobodně zvolit poskytovatele zdravotních služeb?

Vše zjistíte v brožuře Práva pacientů a jak se jich domoci, jíž symbolicky v Evropský den práv pacientů, který se slaví 18. dubna, vydává nezisková organizace Průvodce pacienta, z.ú.

„Práva pacientů jsou výdobytkem posledních dvou desetiletí, a přesto domoci se jich vždy a všude není lehké. Tato brožurka by měla pomoci pacientům a jejich blízkým orientovat se v těchto právech a poskytnout návod, jak je naplňovat, případně s pomocí koho lze počítat,“ uvádí ředitelka Průvodce pacienta, z.ú., PhDr. Ivana Plechatá.

Publikace ve formátu A5 přehledně popisuje na 24 stranách, jaká všechna práva mají čeští pacienti, resp. všichni pojištěnci, jako například právo na informace o zdravotním stavu, dříve vyslovené přání, second opinion (právo na druhý názor jiného lékaře) a řadu dalších.

Ale také radí, jak postupovat při podání žádosti, stížnosti či žaloby, vysvětluje, jaké jsou bariéry v dostupnosti léčby a jak se domoci léčby běžně ze zdravotního pojištění nehrazené na tzv. paragraf 16 včetně aktuální metodiky Všeobecná zdravotní pojišťovny pro postup dle tohoto ustanovení.

Brožura rovněž vymezuje tenkou hranici mezi zákonnou normou a etikou ve zdravotnictví. Také doplňuje přehled organizací, na něž se mohou potřební obrátit s žádostí o pomoc, a odpovědi na často kladené dotazy. 

„Ne všechny vztahy mezi pacientem a zdravotníkem mohou být upraveny zákony a také́ většina konfliktů, nedorozumění́, napětí́ či stresu není způsobena porušováním zákonů̊ nebo práv pacienta, ale neschopností vzájemně̌ komunikovat, neschopností pochopit postavení a situaci toho druhého či jen nedostatkem slušného chování,“ upozorňuje PhDr. Plechatá.

Na publikaci se vedle PhDr. Ivany Plechaté autorsky podílely Mgr. Šárka Slavíková z neziskové organizace Amelie, z.s., a Ing. Marcela Alföldi Šperkerová ze společnosti Chytrý pacient s.r.o.

Nádhernými ilustracemi brožuru ozdobila přední česká ilustrátorka Maria Makeeva.

Publikaci ve formátu PDF si můžete stáhnout dole pod tímto článkem.

Veřejnosti bude k dispozici i v tištěné podobě.

 

Průvodce pacienta, z.ú., je zprostředkovatelem informací a průvodcem pacientů při zajišťování dostupné, včasné a efektivní zdravotní péče v České republice. Kromě pacientů mluví o dostupnosti léčby také s lékaři a dalšími zdravotníky, plátci (zdravotními pojišťovnami), státní správou, poskytovateli zdravotní péče, akademickou sférou a dalšími experty ve zdravotnictví.
K hlavním projektům organizace patří:
Senior (bezpečná a účelná farmakoterapie v domovech pro seniory), Rychlé srdce (zvyšování povědomí o onemocnění fibrilace síní, zlepšení detekce a diagnostiky pacientů a lepší koordinace lékařských oborů zapojených do prevence mrtvic) či Hlas onkologických pacientů (platforma pacientských organizací, jejímž cílem je naplňovat komplexní potřeby nemocných s onkologickými a hematoonkologickými diagnózami).

 

Marcela Alföldi Šperkerová

 

 

 

 

 

 

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5 b. / 5 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Ke stažení
brozura_Práva pacientů.pdf
TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Eva Kopecká
Mám pár smutných příkladů z blízkého okolí, kdy lékař nejen že nepomůže, ale i problém bagatelizuje. Tváří se, že je vše v pořádku, pacient buďto svoje výsledky do ruky nedostane, nebo zprávu má, ale stejné jí nerozumí a stav mu není vysvětlen. Lékař by se o pacienta měl starat tak, jako by to byl jeho příbuzný....
Marie Novotná
Smutné je,že pacient-klient,který by mohl uplatnit svá práva,je nikdy uplatnit nechce.
Ellen Z. Matějová
Jen bych tady nastínila pohled "z druhé strany": Kromě brožury "Práva pacientů" by měla vyjít i brožura "Povinnosti pacientů". Protože mnozí znají svá "práva" velmi dobře, ohánějí se jimi na každém kroku, ale když mají oni dodržovat cokoliv (režim v nemocnici, slušně se chovat, doporučení lékaře, atd...), tak se jich najednou nic netýká, protože oni nic nemusí, ale všechno mohou. Je to vždy o tom, jak se chová pacient - tak se pak k němu chová i personál. Arogantní pacienti jsou postrachem všech zdravotnických zařízení, protože personál nemá šanci proti takovým lidem (znajícím a vymáhajícím si svá "práva" všemi prostředky). Někteří pacienti jsou tak agresivní, že na ně musí volat ochranku nebo rovnou policii, a ti si pak ještě jdou stěžovat. Protože oni už dnes nejsou "pacienti" (odvozeno od slova "trpělivý"), ale "klienti", kterým se zdravotnický personál musí málem klanět. A jací lidé asi přicházejí jako pacienti do nemocničních ambulancí (které "jedou" 24 hodin denně bez oddechu), když jen na jediné nemocniční ambulanci zasahuje ochranka 250x za jeden měsíc...?! Pacienti přijdou a chtějí doktorům radit, jak je mají léčit, protože "na internetu psali"... Možná by se paní z neziskovky, autorky té brožury, mohly přijít podívat do některé nemocnice a pak by mohly něco napsat i z pohledu z běžné každodenní reality... Asi by se nestačily divit, jak to doopravdy chodí. "Chytrých" pacientů je tolik, že už ani doktory nebudou za chvíli potřebovat...
Jarmila Komberec Jakubcová
Zajímavé - zatím mám s lékaři jen ty nejlepší zkušenosti.
Jana Šenbergerová
Už jsem si brožurku stáhla. Děkuji. Je dobré vědět, na "koho" se obrátit.
Věra Ježková
Patřím k těm, kteří svá práva pacienta téměř neuplatňují. Ač znám např. knížku H. Haškovcové z roku 1996. Brožuru vítám.
Marie Doušová
Zajímavé rady. Dík.********