Spát u světla je nebezpečné
Ilustrační foto: pinterest.com

Spát u světla je nebezpečné

23. 6. 2019

Rozsvícená lampa, nevypnutý počítač nebo televizor. Mnoho lidí běžně usíná u nějakého světla. Kdo to dělá dlouhodobě, zadělává si na problémy. Je unavený, má hodně vrásek a dokonce také  tloustne.

Vliv spaní na obezitu prokázala studie výzkumného týmu japonských vědců, kteří se snažili zjistit, jak na lidské zdraví působí všechna ta světýlka, kterým jsme v noci vystaveni. Málokdo totiž nyní spí v úplné tmě, jak bývalo běžné kdysi. Někomu svítí do oken pouliční osvětlení, okna okolních domů, další běžně usínají u zapnutých monitorů, televizí či lampiček. Studie se účastnilo více než čtyřicet tisíc žen ve věku od pětatřiceti do pětasedmdesáti let. Šest let je lékaři sledovali, dámy zapisovaly, jak spí, v jakém prostředí, jak dlouho, jak kvalitně, jak se cítí. Výzkumníci tvrdí, že ženy, které spaly dlouhodobě v pokoji, kde zářila obrazovka či monitor či lampa, případně stačilo, aby jim do okna svítilo pouliční osvětlení, za tu dobu více přibíraly a to o často o více než pět kilogramů, než ženy, které spaly v úplné tmě. Studie také potvrdila, že ženy měly horší pleť.

Přestože mnohé podobné studie jsme si zvykli brát s nadhledem, protože se zpravidla po čase objeví další studie, která třeba tvrdí něco zcela opačného, v tomto případě se na škodlivosti spaní u světla shodují lékaři, hygienici, psychologové, zkrátka všichni odborníci na danou tématiku.

„Pro zajištění kvalitního spánku a dostatečné produkce potřebného hormonu melatoninu bychom se rozhodně měli vyhnout působení modré složky světla v době, která je určena spánku. Neměli bychom tedy před spaním  používat mobil, tablet a podobná elektronická zařízení. Stejné je to i s televizí. Usínání u televize nepřináší spánek dobré kvality,“ uvedla Eva Gottwaldová, hlavní hygienička České republiky.

Celý problém totiž spočívá v tom, že když člověk usne, v těle se začne tvořit hormon melatonin, který je ke kvalitnímu spánku potřebný. Přirozeně vzniká ve tmě. Jenže, pokud je člověk vystaven světlu večer a v noci, začátek tvorby melatoninu se oddálí, případně vůbec nedostane šanci začít. Výsledkem je, pokud se to opakuje třeba řadu let, že člověk je neustále unavený, ale projevuje se to i na jeho vzhledu. Jak se říká, ono se to časem nasčítá.

„Nikdy jsem nevěřila, že spánek může mít takový vliv na vzhled, ale čím jsem starší, tím více to pociťuji,“ vypráví dvaašedesátiletá Eva, prodavačka v obchodě s kosmetikou. Celý život se věnuje své pleti, má přístup k novinkám kosmetického průmyslu, její práce jí je koníčkem. „V poslední době jsem hodně přibrala, ale hlavně moje pleť byla mizerná. Zašedlá, vrásky se prohloubily. Nejdříve jsem to přičítala stárnutí, ale pak se mě kamarádka dermatoložka začala vyptávat, jak spím. Když jsem jí řekla pravdu, zděsila se a řekla, že vypadám přesně tak, jak spím. Tedy mizerně,“ říká. Po rozvodu totiž každý den před spaním dlouho seděla u notebooku. Zvykla si ho brát do postele. Psala si s přáteli, sjížděla různé zábavné stránky, zkoušela najít si přítele na seznamkách. Někdy usnula přímo u zářící obrazovky. Velmi často usínala u televize. „Já si po rozvodu totiž přestěhovala televizi do ložnice. Velmi často jsem také v noci jedla. Když jsem začala usínat v úplné tmě, najedou se cítím lépe. A možná to zní nerealisticky, ale mám pocit, že se mi i pleť zase zlepšila. No a také jsem zhubla,“ tvrdí Eva.

Světlo v noci je zkrátka zdraví škodlivé. Nejde jen o přibývání vrásek, o unavený vzhled, ale o celkový zdravotní stav. Takže je nejvyšší čas zatemnit okna a vypnout vše, co svítí. Každá další noc v úplné tmě se počítá jako malinký prospěšný bodík v celkové zdravotním stavu.

 

Hana Charvátová pro i60

 

 

 

 

 

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(4.3 b. / 4 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Danka Rotyková
Na každém šprochu pravdy trochu. A proto asi vypadám cca na svůj věk, i když neusínám v naprosté tmě, ba dokonce ani v naprostém tichu. Přesto si myslím, že spím docela dobře.
Zorka Horká
Já se obávám, že životu nebezpečný je už sám život, ještě ho nikdo nepřežil.... ale prožít se dá báječně :-) :-) :-)
Věra Ježková
Večer před spaním stahuji žaluzie, světlo mi při usínání vadí. Spím ovšem špatně za všech podmínek. Pokud by měl mít špatný spánek vliv na mou pleť, musela bych dnes vypadat už jako mumie.
Jana Šenbergerová
Co bych dala za úplnou tmu! Jediné normální noční světlo jsou hvězdy. Všechno ostatní nám škodí. Matky, které nechávají svým dětem v noci svítit světýlko, netuší, jak zadělávají svým dětem na problémy. Smůla je v tom, že ty problémy se objevují u různých lidí různě, proto je nebereme vážně. Velmi lituji, že jsem se zbavila neprůhledných rolet. Při zatažených žaluziích mi vadí každé auto, které projede pod okny. A to nemluvím o světelné show, kterou vytváří sídlištní osvětlení. Jsme prostě naprogramovaní na světlo ve dne a tmu v noci. Jsme různě odolní, proto reagujeme různě. Já mám dobře vyvinutá sebezáchovná čidla. Spoustu věcí bohužel ovlivnit nemohu, přesto se snažím eliminovat všechno, co je v mých silách.
Dana Puchalská
Já osobně usnu i u hrnku s kávou. A televize mi hraje jedna radost. Ale co mi vadí, je rámus z ulice ale s tím už asi nic neudělám. Žaluzie zatahuji, ale úplnou tmu... ne.
Eva Mužíková
Jsem na tom jako Ty Marie, světlo z ulice mám v pokoji celou noc. Také bych těžko dělala zatemnění, mám ráda otevřené dveře na balkon dokořán. Ale to usínání při televizoru bych omezit mohla..
Marie Doušová
Nemám zatemnění a světlo od pouliční lampy mi svítí částečně do oken. Nedovedu si představit , že spím v úplné tmě.Měla bych to na stará kolena vyzkoušet zda budu usínat rychleji a odpočatěji. Moc tomu nevěřím.
Karel Boháček
Asi zase kec a fáma. znám mnoho lidí co spí u lampičky, jsou hubení a nezmaři.