Do Trenčianských Teplic opět jezdí úzkorozchodná „električka“
Foto: Trenčianská elektrická železnica, n. o.

Do Trenčianských Teplic opět jezdí úzkorozchodná „električka“

7. 7. 2019

Příjemné překvapení čeká v letních měsících, zatím o víkendech, na návštěvníky slovenských lázní Trenčianské Teplice.

Po letech zde byl obnoven provoz úzkokolejné tramvaje, která půvabné lázeňské město spojuje s železniční stanicí Trenčianská Teplá, ležící na trati Žilina – Bratislava. Se vší slávou se tak stalo v neděli 9. června u příležitosti 110 výročí této unikátní technické památky.

Výstavba trati v délce cca pět a půl kilometru trvala necelý rok. Jejím vlastníkem a iniciátorem byla akciová společnost „Miestna úzkorozchodná elektrická železnica Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice (maďarsky Hólak – Trencsénteplitzi Villamos Vasút). Protože na zakoupení vozového parku společnosti chyběl potřebný kapitál, zajišťovaly od roku 1909 provoz nejdříve Uherské královské železnice, a od roku 1918, po vzniku samostatného státu, Československé státní dráhy, avšak vždy na účet vlastníka.

Nejživější ruch na trati úzkokolejné tramvaje dobové dokumenty zaznamenávají v srpnu roku 1926, kdy se v Trenčianských Teplicích konal sjezd Československých legií. Během jediného dne bylo vypraveno padesát vlaků, které přepravily na pět tisíc cestujících.

Vrchol v pravidelné přepravě přinesl rok 1936 - tehdy na trať denně vyjíždělo dvacet tři spojů. V průběhu let byla úzkokolejná železnice několikrát modernizována, měnilo se i napětí z původních 750 V na 950 V až na nynějších 600 V. Provoz na trati byl na šest týdnů přerušen v dubnu a květnu 1945, kvůli přechodu fronty. Zařízení úzkokolejky naštěstí vše přečkalo bez úhony. V roce 1952 trať prošla významnou modernizací, v Trenčianských Teplicích bylo postaveno nové depo a rovněž byl zmodernizován vozový park. Rozvoj lázeňského města si v roce 1966 vynutil významnou změnu. Přibyla nová zastávka „Sídlisko“.

V roce 2000 se uskutečnila další kompletní rekonstrukce kolejiště i vozů. Vypadalo to, že Trenčianská električka má před sebou opět dobré roky. V roce 2011 se ale mění majitel, Železniční společnost Slovensko celý provoz, jako nerentabilní, prodává městu Trenčianské Teplice. Zde se naštěstí najde skupina nadšenců, která zakládá neziskovou organizaci Trenčianská elektrická železnica n. o. Ta postupně s pomocí Trenčínského samosprávného kraje obnovuje provoz na trati, při mimořádných akcích, během víkendů apod.

Připomenutí si 110. výročí uvedení „Trenčianské električky“ do provozu proto bylo 9. června opravdovým svátkem. Do Trenčianských Teplic toho dne zamířilo velké množství návštěvníků. Kromě električky je do lázní dopravovaly i dobové autobusy a na lázeňském náměstí čekal bohatý kulturní program, v jehož rámci se uskutečnil i křest knihy Električkou ku prameňom zdravia, autorů Dušana Lichnera a Dušana Nosála, mapující historii úzkokolejky.

Po celou letmí sezónu bude úzkokolejná tramvaj jezdit o víkendech a svátcích podle daného jízdního řádu zahrnujícího osm spojů, které navazují na vlaky ve stanici Trenčianská Teplá.

Délka trati: 5,4 m
Rozchod: 760 mm
Napětí: 600 V
Počet zastávek: 6
Max. rychlost: 30km/hod.
Doba jízdy: asi 20 min.

 

Alena Kučerová pro portál i60

 

 

 

 

cestování Tip na výlet
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie

Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 13. týden

Na Zelený čtvrtek začíná na státních hradech a zámcích turistická sezona. Tak si vyzkoušíme vaše znalosti na téma "České hrady a zámky."

AKTUÁLNÍ ANKETA

Provedli jste nějaké úpravy svého bytu či domu na stáří? (sprchový kout místo vany, bezpečnostní madla, bezbariérové prahy apod.)

Ano, úpravy bytu jsem (jsme provedli)

29%

Ano, ale zatím jen částečně

15%

Nevím, jaké úpravy by to měly být

11%

Ne, ale zvažujeme to

13%

Ne, o žádných úpravách neuvažuji

17%

Ne, protože na to nemám peníze

15%