Cestování po koronaviru bude jiné, ale touha poznávat svět se nezmění, říká Tomáš Hubka, majitel největší cestovky pro seniory
Tomáš Hubka, majitel cestovní kanceláře Delfin travel

Cestování po koronaviru bude jiné, ale touha poznávat svět se nezmění, říká Tomáš Hubka, majitel největší cestovky pro seniory

14. 7. 2020

Měl to být rok s rekordními prodeji. Před letošní sezonou poprvé cestovní kancelář Delfín travel investovala do televizní kampaně. Jenže veškerá očekávání a investice spláchla koronavirová vlna.  

Jak jste se s touto nečekanou situací poprali?
Pět měsíců se s tím pereme a ještě se nějakou dobu prát budeme. To, že jednou nějaká krize přijde, jsme čekali. Na ekonomickou krizi, která čas od času zachvátí svět, bychom byli připraveni. Ale že svět takto nečekaně a rychle napadne vir, na to jsme opravdu připravení nebyli. Naštěstí jsme rodinná firma, a tak jsme mohli jednat rychle. Seřezali jsme náklady na minimum, museli jsme se rozloučit s polovinou našich zaměstnanců, ale hlavně jsme okamžitě začali řešit situaci s našimi klienty a nabídli jim to, co nabízíme už řadu let: v případě, že se zájezd z nějakých důvodů neuskuteční, může si náš klient vybrat ze tří možností – jiný zájezd v jiném termínu či do jiné destinace, voucher, anebo vracení peněz. Myslím, že se nám povedlo vypořádat se s našimi klienty se ctí.

Kterou z těch tří variant si lidé vybírají? Objednávají si jiné termíny zájezdů?
Ano. Pro nás to byla první dobrá zpráva, když jsme zjistili, že klienti chtějí cestovat. Velká část z našich věrných klientů si přebukovala zájezdy na jiné termíny, buďto podzimní či na příští rok. To nás tedy potěšilo nejvíce, že se lidé cestování nechtějí vzdát.

PS20.jpg

Vaše cestovní kancelář se zaměřuje na klientelu 55+. Senioři přitom jsou nejrizikovější skupinou z hlediska nákazy nemocí Covid 19. Nezauvažoval jste nyní, že zacílíte kromě seniorů třeba také na rodiny s dětmi?
Ne. Já sice chápu, že vyšší věk může znamenat v tomto případě vyšší riziko. Ale když jsme komunikovali s našimi klienty a domlouvali jsme se na tom, jak vyřešit zrušené zájezdy, pochopili jsme, že lidé se ani tolik nebáli samotné nemoci, ale spíše těch restrikcí. Tedy, co by je čekalo, kdyby vycestovali ven v dané zemi, co by je čekalo po návratu, karanténa, testy apod. Já jsem rád, že se zaměřujeme na aktivní seniory, kteří rádi cestují a jsou vděčni za to, když jim připravíme zájezd podle jejich představ.

Očekával jste pomoc státu? Anebo se spoléháte právě na své věrné klienty?
Úplně na začátku pandemie nám pomohla Asociace cestovních kanceláří, která pružně reagovala na nastalou situaci a zajišťovala cestovním kancelářím důležitý informační servis. Od státu jsem ale žádnou pomoc neočekával. Od první chvíle bylo jasné, že česká vláda cestovní ruch zachraňovat nebude. Jsem si vědom, že je to podnikání s celou řadou rizik. Věřím, že kvalitní servis a služby, které jsme našim klientům v uplynulých letech poskytovali, se nám nyní vrátí. Tedy já spoléhám na naše věrné klienty, že s námi budou cestovat i v dalších sezonách.

Nyní je červenec a vaše cestovní kancelář nabízí zájezdy na září či říjen do Španělska či Itálie, tedy zemí, které pandemie zasáhla velmi silně. Je o ně zájem?
Ano, podzimní zájezdy se prodávají. Je třeba si uvědomit, že tyto země jsou rozlohou mnohem větší, než je Česká republika. Ale především, v destinacích, kam lítáme, byla z epidemiologického hlediska situace příznivější než u nás. Lidé se samozřejmě ptají, jak to v daných oblastech aktuálně vypadá, chtějí detailní informace, a my je můžeme uklidnit, že například italská Sicílie, Sardinie či Kalábrie či španělská Murcie či Menorca jsou bezproblémovými destinacemi. Hoteliéři se na hosty těší a určitě budou připraveni, dokonce lépe, než v předchozích letech.

 shutterstock_1533680198.jpg

Vy jste ale na koronavirovou krizi zareagovali i nabídkou zájezdů po Česku…
Tak my jsme o České republice uvažovali už dávno, ale nikdy jsme se k přípravě českých zájezdů kvůli velkému vytížení nedostali. Až tedy letos díky tomu, co nastalo. Každopádně i v České republice se podobně jako u našich zahraničních zájezdů chceme věnovat aktivním klientům, tedy takovým, kteří prahnou po nějakém nevšedním zážitku. Uvedu jeden příklad. Já pocházím z Jizerek, kde to velmi dobře znám, takže v naší nabídce je zájezd „Zapadlé kouty Jizerských hor“. Je to hodně o turistice, jeden den se například vystoupá na Smrk, nejvyšší horu Jizerek, podíváme se na Frýdlantsko z různých skalních vyhlídek a pak mohou lidé okusit pramen zdraví Lázní Libverda. Takových zájezdů máme několik, například do Lužických hor, Rychlebských hor, Novohradských hor, ale také do Vysokých Tater či pěší turistiku kolem jihomoravských vinic.

Pořádáte i zájezdy do okolních států, kde je nyní možné vycestovat?
Ano, zmínil jsem Tatry, ale máme na Slovensku například i krásný turistický zájezd na Malou Fatru, z Rakouska jsou to například Velké Taury či cykloturistika podél Dunaje, za turistikou mohou lidé odcestovat také do Slovinska či Bulharska, anebo si poležet u maďarského Balatonu. A kdo má rád historii, může se podívat na naše poznávací zájezdy polských měst.

Jak podle vás koronairus změní cestovní ruch v příštích letech?
Určitě velmi. Cestování bude jiné. Lidé se už nebudou rozhodovat jen podle krásných fotek v katalozích, ale také podle toho, jak je tam bezpečno z hlediska zdraví. Odbavování na letištích bude složitější a zdlouhavější. Budou se měnit majitelé hotelů, ale i leteckých společností, protože řada z nich bude krachovat. Menší nabídka může znamenat vyšší ceny – hotelů i letenek. Možná cestování už nebude tak masivní jako doposud. Ale já přesto věřím, že cestovat se bude pořád. Cestování je svoboda a ta touha poznávat nové kraje, místa a zvyklosti je v nás zakořeněná. Vlastně tomu tak bylo i za komunistů. Lidé celý rok šetřili na Vánoce a na letní dovolenou. Proto věřím a vidím to i u našich klientů, že cestování bude oblíbeným koníčkem i nadále. Jen musíme doufat, že nás dlouho nic takového, jako letos, nepostihne.

Autor: Jan Raška
Hodnocení:
(5.2 b. / 9 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie

Zpět na homepage
PRODUKT TÝDNE

Kočičí jídelníček by měl být pestrý, chutný a zdraví prospěšný. Lahodná Brit Care kapsička poslouží jako kompletní krmivo nebo jako doplněk k suchému krmivu pro zvýšení rozmanitosti a chuti. Více zde.

BCC_pouch2.jpg

 

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.