Jak si Norsko našlo místo v mém srdci
Všechny fotografie: Marie Měchurová

23. 1. 2023

Mám ráda naši krásnou zemi a procestovala jsem ji opravdu kříížem krážem. Jsou ale v Evropě i jiné zajímavé země, a mezi ně patří také Norsko, které se nesmazatelně zapsalo do mého srdce. Psal se rok 2017, začátek srpna a nás čekala dlouhá cesta pohodlným autobusem za nezapomenutelnými zážitky.

Vyjeli jsme ráno z Holešova, a celý den nám trval přejezd přes Českou republiku a Německo až do přístavu Rostok. Pozdě večer jsme se nalodili na trajekt a přes noc jsme se přepravili do Švédska. Potom už nás čekal dlouhý přejezd až do hlavního města Norska - Osla. Hranice Švédska a Norska odděluje Svinesudský most přes první fjord, který jsme viděli. V Oslu jsme navštívili krásnou zahradu - Frogner park, plnou kamenných soch a květinových záhonů. První nocleh jsme strávili v kempu na okraji tohoto krásného města.

V přístavu Blížíme se do Švédska

Turisté

Chlapeček se zlobí

První kemp v Oslu

Druhý den se počasí hodně pokazilo a začalo pršet. Před námi byla celodenní cesta překrásnou krajinou Norska, kde je hodně vodopádů, hor a fjordů. Jeden fjord jsme museli překonat i na trajektu.

Městečko pod námi

U vodopádu

Nejkrásnější norský fjord

Jízda trajektem

Před večerem jsme dorazili do kempu, kterému naši průvodci říkali borůvkový. Skládal se z malých chatiček, které měly na střechách keříky borůvek, nebo malé stromky. Dalo se v nich zatopit a uvařit si čaj. Po výborné večeři, kterou nám připravili naši řidiči a průvodci jsme šli brzo spát, druhý den nás čekal celodenní pochod kolem rozbouřené řeky.

Zelená střecha

Divoká řeka

Na mostě

Skok přes potok

Beránci v lese

Mirek

Další ráno bylo opět hezky a my jsme se mohli přepravit za dalším dobrodružstvím, tentokrát na pochod k ledovci. Po cestě jsme míjeli olympijskou halu na rychlobruslení. Na krátké zastávce jsme si mohli vyfotografovat modrý ledovec, ke kterému nás náš autobus po pár kilometrech přivezl. Cesta k jeho úpatí byla moc zajímavá.

Olympijská hala na rychlobruslení

Řeka a horské jezero

Ledovec

Norská rodinka

Ostrůvek v jezeře

U  cíle

Po krásně prožitém dni jsme se přepravili do Šmoulího kempu, do malých modrých chatiček, kde jsme strávili další noc v Norsku. Večer jsme se ještě prošli po okolí, a jak jinak, všude byly chatičky se zelenými střechami a některé i na nožičkách. Ten den se teplota vzduchu blížila 30 stupňům, a vedle kempu jsme si mohli koupit čerstvé jahody, které k mému překvapení, rostly na plantážích u kempu.

Domeček na nožkách

Šmoulí kemp

Další den se opět počasí pokazilo, ale to nám nic neubralo na touze vrhnout se za dalšími zážitky. Čekal nás výjezd autobusem vysoko do hor na horu Dalsnibba vysokou 1496m a lodní projížďka po Geirangerfjordu mezi skalisky, ze kterých se valily četné vodopády. Nejznámějši je vodopád, známý pod názvem sedm bratrů.

Vyhlídka

Fjord Geirander

Místní autobus

V přístavu

Sedm sesterM

Počasí se umoudřilo, a my jsme mohli pokračovat v turistice, tentokrát po Šmoulí stezce, na jejímž konci nás čekal náš autobus a výborné pravé moravské klobásy. Z okolních velikánů skákali odvážlivci na padácích.

Pleso

Horská silnice

Po turistickém chodníčku

Lávka

Divoká řeka

Před přistáním

Dempsey a Makepeaceová

D + M

Nesmím zapomenout na všudepřítomné Trolly.

Trol v Dombasu

Já a trol

My  dva s trolem

Ani na dřevěné kostelíky, rozeseté po celém Norsku, třeba v Lomu nebo v Ringebě.

Dřevěný kostelík

Sloupový kostelík

Norské kroje

Potom už nastal čas obrátit se, a vydat se na zpáteční cestu.

Serpentiny v horách

Ještě jedna noc v borovicovém kempu vedle divoké řeky a osvěžující koupel.

Studená koupel

Mrak

Čekala nás zastávka v Lillehammeru, kde se v roce 1994 konaly zimní olympijské hry, a potom už jsme překročili hranice do Švédska.

Skokani

Skokan

Projeli jsme zase pár set kilometrů přes Švédsko, přenocovali v kempu u moře a strávili příjemné odpoledne v městě Malmo, kde jsme potkávali příslušníky různých národů. Švédsko je známé svojí vstřícností k migrantům.

Výšková budova v Molmo

U moře v Molmo

Mladé Muslimky

Rušná promenáda v Molmo

Večer jsme se v přístavu nalodili na trajekt, a po plavbě přes moře jsme se stejnou cestou přes Německo, přes Berlín, přes Děčín, okolo Prahy a po D1 vrátili bezpečně domů. Na tuto báječnou dovolenou budeme vzpomínat až do konce života, na krásnou severskou přírodu, na dobrodružné zážitky a na milé domorodce. Norsko patří mezi ty země, které jsou nejlepší k životu na naší planetě.