Velká Fatra
Všechny fotografie: Marie Ženatová

26. 6. 2023

EXOD Blansko uspořádal zájezd na Slovenko  -  Velká Fatra. V neděli 18.6. 2023 v ranních hodinách jsme postupně na různých zastávkách nastupovali do autobusu, který nás měl dovézt do pobytové základny Liptovské Revúce.

Při cestě jsme se zastavili ve Starém Hrozenkově, kde je velmi zajímavé soukromé muzeum poslední Žitkovské bohyně - Irmy Gabrhelové. Poté už jsme dojeli až do Penzionu Jana v Nižné Revúce (úvodní fotografie),  někteří byli ubytování několik minut od penzionu ve srubu Jáger. Po ubytování jsme navštívili místní Ptačí zahradu u pana doc. Ing. Miroslava Sanigy ,PhD.

Zde na nás přímo dýchala jeho obrovská láska k přírodě. A já nemohu jinak, abych nenapsala také několik jeho laskavých myšlenek, s kterými se naprosto ztotožňuji:

"Viac než provoz v nejluxusnějšom autě tohoto sveta je pro mňa tichučká chódza v náručí prastarého lesa."

"Viac než najznačkovější nápoj tohto sveta je pre mňa dúšek vody z bystrinky z prastarého lesa."

"Viac než všetky lieky tohto sveta ma uzdravuje pobyt pod klenbou prastarého lesa."

Druhý den byl odjezd do Vyšných Revúc na velmi náročnou tůru s převýšením 800m na Čierný Kameň a vrchol Ploská. Toto se podařilo jen několika jedincům, ostatní se postupně vraceli zpět.

Já jsem měla zdravotní problém, tak jsem zůstala ve vesničce, kterou jsem si hodně prochodila a popovídala si s několika milými lidmi seniorského věku, kteří jsou zde spokojeni. Ovšem mnozí mladí chtějí jiný způsob života a proto odchází hlavně do Rakouska a Německa.

Další den po snídani byl odjezd do Donoval v Nízkých Tatrách, kde je velké lyžařské středisko. Lanovkou jsme vyjeli až na vrchol Nová hol'a, kde jsme se mohli přímo kochat překrásnými výhledy a pozorovat paragliding. Další zastávkou byl Vlkolínec - velmi hezká rezervace lidové architektury - památka UNESCO.

Následující ráno odjíždíme autobusem do Hrabova a odtud lanovkou na vrchol Malinó Brdo. Někteří se vydali na menší túru, jiní jen pozorovali nádhernou okolní krajinu. V plánu byl ještě hrad Likava s jeho prohlídkou, ale pro nepřízeň počasí se tento výstup k hradu zrušil.

A už máme čtvrtek a to máme v plánu Špania dolinu - je to historické hornické městečko, kde se těžila měď. Je zde i kostel a hornický orloj, ale protože nešel elektrický proud, tak jsme ho neviděli v chodu. Odpoledne už přijíždíme do hezkého krajského města Banská Bystrica. Při zpáteční cestě jsme se ještě zastavili v Korytnici - byl to léčivý areál s přírodní minerální vodou až do roku 2003. Ovšem dnes je toto místo nefunkční a zdevastované. Ale léčivou vodu z několika pramenů mnozí velmi rádi ochutnali - byl k ní dobrý přístup.

Při závěrečné večeři naše milá vedoucí Věrka poděkovala vynikajícímu kuchaři za přípravu velmi chutných jídel a ocenila ho za aplausu nás všech i "Řádem zlaté vařečky". Další poděkování patřilo i našemu ochotnému slovenskému průvodci.

Následují den už byl naplánován odjezd. První zastávka byla na salaši Krajinka u Rožomberka a zde si mnozí nakoupili chutné sýry i pečivo. A už je před námi Prostřední Bečva a tam restaurace Zavadilka s pestrou nabídkou občersvení.

Poslední zastávka následuje v Hrachovci - v Cyrilově pekařství. Zde vidíme široký sortiment frgálů s různými chutnými nádivkami. A mnozí účastníci zájezdu si v hezkém prostředí tento domácí tradiční koláč regionu Valašska nakoupili i ve větším množství.

A závěrečné poděkování obdržel náš šikovný řidič, protože jízda po některých úzkých silnicích, místy i velmi krkolomných vyžadovala velikou zručnost.

Tento zájezd byl pro všechny účastníky určitě velmi přínosný. Potkávali jsme všude i hodně dětí a mládeže se svými učitelkami. Ale také ukázal, že mnozí senioři dokáží zdolat i náročnější tůry. Myslím si, že každý z nás si hluboké, ale hlavně nevšední zážitky ponese dál svou každodenní cestou životem.

Za velmi dobrou organizaci zájezdu, jeho zajímavou náplň musíme ale všichni nejvíce poděkovat jeho obětavé organizátorce  -  naší Věrce.