Prototyp Tatry 603 A 
je po půlstoletí zase jako nový

Prototyp Tatry 603 A
je po půlstoletí zase jako nový

25. 1. 2013

Husarský kousek se povedl pracovníkům renovátorské firmy Ecorra. Po čtyřleté pečlivé práci kompletně zrekonstruovali jediný existující prototyp vozu Tatra 603 A, který měl být před půlstoletím pokračovatelem známé klasické „šestsettrojky“. Automobil je teď po mnohaletém chátrání opět schopen provozu. 

Cenu nelze vyčíslit

Zakázku dostali mechanici poté, co vůz koupil nový majitel. „Když se k nám auto dostalo, bylo ve zbědovaném stavu,“ řekl ředitel Ecorry Vítězslav Hinner. Původní podobu i funkčnost vrátili restaurátoři vozu s pomocí dobových fotografií a informací pamětníků. Opravené auto má podle Hinnera hlavně historickou hodnotu, proto se dá jeho cena v penězích vyčíslit jen velmi těžko.

Vozidlo vzniklo v závěru roku 1962 a do praktických zkoušek se dostalo hned v zimě na přelomu let 1962 a 1963. Mělo být pokračovatelem Tatry 603, ale nakonec vedení automobilky rozhodlo, že do sériové výroby nepůjde. Zůstalo tak u jediného funkčního vzorku. Ten poté odkoupil jeden ze zaměstnanců Tatry a jezdil s ním v běžném provozu.

„Majitel se snažil auto co nejdéle udržet v provozu. A dělal to za každou cenu,“ uvedl Hinner a vysvětlil, že kvůli tomu byla spousta originálních dílů, vyměněna za součásti v té době dostupné, ať už pocházející ze sériové Tatry 603, 613, škodovky či žigulíku.

Největší potíž? Okna!

Posledních 18 let stálo zrezivělé vozidlo pod plachtou na zahradě. „Přijela k nám vlastně jen silueta. Karoserie byla v podstatě shnilá, jen střecha byla v pořádku,“ řekl mechanik Jaroslav Špaček. Většina vozu se podle něj dělala komplet nová: „Problém byl i v tom, že áčko má se šestsettrojkou společnou pouze podlahu a zadní nápravu, jinak je na všem nějaká úprava. Asi nejsložitější pro nás bylo udělat okna.“ Zjistilo se totiž, že prototyp měl jenom plastová okna a skleněná se nikdy neudělala. 

„Pracoval jsem 27 let v muzeu. To auto jsem viděl a byl to prakticky světový unikát, jediný vyrobený s touto karoserii. Raritou je, že vůz měl motor vzadu chlazený vzduchem,“ řekl Karel Rosenkranz, který pamatuje, jak prototyp Tatra 603 A před 50 lety vypadal. „Byla to taková modernizace, ale od toho auta se upustilo a pokračovalo se ve vývoji šestsettrojky.“

auta veteráni
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.