Vědci objevili rychlý způsob,
jak diagnostikovat chřipku

Vědci objevili rychlý způsob,
jak diagnostikovat chřipku

27. 6. 2013

Rychlý a levný způsob, jak diagnostikovat chřipku, objevili vědci z Mendelovy univerzity v Brně a Středoevropského technologického institutu (CEITEC VUT). Test tvoří filtrační papír s dvěma kvantovými tečkami, tedy uměle vyrobenými nanočásticemi. Nový objev možná začne sloužit lékařům a nemocným už příští rok. Vědci požádali o patent. Škola zároveň hledá partnera pro uvedení testu na trh.

"Různými metodami detekce chřipkových virů se zabýváme už několik let. Teprve letos jsme přišli na to použít pro jejich rozpoznávání kvantové tečky," uvedl René Kizek, vedoucí vědeckého týmu. Kvantové tečky jsou částice o velikosti několika nanometrů. V tomto případě vědci použili sulfid kademnatý, který pod ultrafialovým světlem světélkuje.

Podle Vojtěcha Adama, člena výzkumného týmu, je hlavní přínos objevu především v rychlosti zjištění přítomnosti viru ve vzorku z nosohltanu. Stačí několik minut, stejně jako třeba u těhotenského testu. Současná diagnostika chřipky ve speciálních laboratořích trvá několik dnů.

Nový diagnostický nástroj by lékaři ocenili zvláště při masové nákaze a nebezpečné pandemii, kdy je třeba rychle určit, zda člověk s chřipkovými příznaky skutečně má v těle virus. Metoda je navíc levnější než diagnostika v laboratoři.

Testovací sada složená z filtračního papírku s kvantovými tečkami a ultrafialové baterky by se podle vědců mohla prodávat v běžných lékárnách či supermarketech. Lidé by tak jednoduše sami doma zjistili, zda trpí jen lehkým nachlazením, nebo jsou infikováni virem chřipky. Také praktickým lékařům by test umožnil okamžitě spolehlivě určit, zda má pacient virové nebo bakteriální onemocnění.

Dalším výzkumem chtějí vědci vytvořit test, který rozpozná také přesné typy viru chřipky. Potrvá jim to zřejmě ještě několik měsíců.

chřipka