Nešetřete na svém jídle, tělo
potřebuje kvalitní potraviny

Nešetřete na svém jídle, tělo
potřebuje kvalitní potraviny

3. 10. 2013

Lékaři a lidé zabývající se problémy seniorů vydali dost zdrcující zprávu: Češi vyššího věku jedí tak nekvalitní jídlo, až tím sami sebe ničí. Jistě, všechno zdražuje a rozpočet mnohých starších lidí bývá napjatý, ale často je za tímto problémem neschopnost vybrat si v obchodě to, co je finančně únosné a zdravé. Protože to, co ušetříme na zdánlivě laciném jídle, pak obvykle utratíme za léky na zdravotní obtíže, které špatná strava způsobuje.

Úspory na špatném místě

Občanské sdružení Život 90, která se řadu let zasazuje o zlepšení životních podmínek penzistů, zveřejnilo zprávu, podle které je pětina Čechů starších pětašedesáti let ohrožena chudobou. To se projevuje tím, že nakupují nejlevnější jídlo, často s prošlou dobou platnosti. Nedopřávají si vitamíny, kvalitní maso, jogurty, zkrátka věci, které organismus potřebuje. Trendem mezi méně majetnými seniory se stalo nakupovat v akcích větší množství jídla najednou, které pak však najednou nejsou schopni zkonzumovat a tak jej jedí postupně, když už je staré.

Ano, je to tak, jen si přiznejme, že většina z nás někdy podléhá lákadlu typu: Jé, tenhle sýr v půlkilovém balení je levnější než těch pár plátků vedle, tak si ho vezmeme. Jenže co s půl kilem sýra, jehož doba spotřeby končí za dva dny? Leží tam v lednici, okraje jsou suché, ejhle, tady už místy plesniví. No přece ho nevyhodíme, okrájíme to...

Tak přesně to mnozí z nás dělají. „Znám mnoho lidí, kteří na sobě na jídle šetří tak, že si to ani jejich děti nedovedou představit,“ říká zakladatel hnutí Život 90 Jan Lorman. „Ale jsou hrdí požádat někoho o pomoc, jsou zvyklí si nestěžovat. Senioři nejsou skupinou obyvatel, která si neumí svá práva takzvaně vykřičet,“ upozorňuje.

Chybí vitamíny a bílkoviny

Ministerstvo práce a sociálních věcí nedávno zveřejnilo srovnání, za co nejvíce utráceli senioři koncem devadesátých let a za co nyní. Vyšlo z něj najevo, že čím dál více seniorů, zejména ve velkých městech má problém utáhnout nájmy, tudíž šetří na jídle. Mnozí své výdaje za jídlo srazili až o třetinu. A to právě tím, že objíždějí slevové akce, kupují jídlo nejlevnější nebo s blížícím se datem spotřeby. „Odhadujeme, že jen desetina seniorů jí správně, tedy potraviny a vitamíny, které jejich organismus vzhledem ke svému věku a stavu potřebuje,“ tvrdí geriatr Hugo Přibyl. „Mají málo bílkovin, jedí málo masa, mléčných výrobků jako jsou například jogurty. Mnozí mají zdravotní potíže a ty se jim zhoršují právě kvůli nekvalitní stravě. Fenoménem se staly různé slevové akce, které senioři objíždějí, ale vůbec se nezajímají o složení potravin, které v nich do zásoby nakupují,“ vypráví.

„Lidé ve vyšším věku trpí velmi často podvýživou, protože stárnutí přináší snížený pocit hladu,“ přidává se nutriční specialistka Tamara Starnovská, která se podílela na zkoumání stravovacích zvyklostí seniorů. Začarovaný kruh je podle ní například v tom, že mnozí starší lidé si kupují stále stejné levné potraviny, tudíž jim příliš nechutnají, nemají chuť je jíst. Kdyby jídelníček měli pestrý, měli by k chuti více jídla. Jenže mnoho z nás si kupuje stále to samé, to co známe.

Povzbuďte chuť k jídlu

Kdybychom si místo obyčejného rohlíku jeden den koupili celozrnou housku, další den slunečnicový chléb, další den bagetu s olivami a naše chutě by se probudily k aktivitě. Jenže za stejnou cenu koupíme deset rohlíků, a tak raději jíme suché rohlíky. Přesněji, nejíme, protože na ně nemáme chuť. Nejsme v tom výjimkou, podobný průzkum nedávno proběhl ve Velké Británii a vyšlo najevo, že tam třetina seniorů běžně kupuje jídlo zásadně ve slevách s končícím datem spotřeby a konzumuje je pak i dávno poté, co doporučená doba spotřeby uplynula.

Takhle popisuje zkušenost se svou pětasedmdesátiletou mámou paní Jana z Ostravy: „Maminka už asi dva roky snídá zásadně půl rohlíku a bílou kávu. Na oběd si dává těstoviny s kečupem nebo si na pár dnů dopředu vaří polévky. Když jí jdu nakoupit a přinesu jí jogurt nebo kvalitní šunku, vynadá mi, že zbytečně utrácím za jídlo. Přitom vím, že peníze z důchodu ještě odkládá a snaží se nám je pak nutit na Vánoce.“

A další zkušenost, tentokrát hovoří sedmdesátiletý pan Jindřich, také z Ostravy: „S manželkou se pořád hádáme kvůli nákupům. Objíždí akce v supermarketech, tuhle dotáhla deset balíků těstovin po devíti korunách. Jsou odporné, rozvařují se, ale jíme každý den těstoviny. Když jsem přinesl kousek masa, vynadala mi, že je to zbytečné, vždyť máme tu zásobu těstovin, přece.“

A přesně to je problém. Mnozí lidé, kteří se snaží na jídle šetřit, mají pocit, že jedí dost. Ale nezajímají se o to, jaké je složení jejich jídla. Když budou jíst jen těstoviny, jejich tělu chybí bílkoviny, vitamíny a další látky, které by jim dodalo třeba jablko, kousek masa, jeden jogurt či obyčejné vajíčko. Šetřit na jídle se rozhodně dá, pro mnohé je to dokonce nezbytnost. Ale nepleťme si šetření s ničením si vlastního zdraví. Zprávy lékařů i nutričních terapeutů z posledních měsíců jsou více než varovné.

Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jana Šenbergerová
Myslím si, že víc, než snaha šetřit, tady funguje zvyk,. A ten, jak je známo, je železná košile. Tak to dělají převážně ti, kteří chodili brzy ráno do práce a potřebovali se najíst rychle, i ti, kteří si tento zvyk jíst po ránu bílé pečivo nesou celým životem už od dětství. Jen si vzpomeňte, co nabízely nemocnice, které si občas mylně spojujeme se zdravím. Nebo co se pokládá za klasickou kontinentální snídani. Nad ovocem a zeleninou většina mých vrstevníků ještě v mladších letech života ohrnovala nos a pokládala je za méně hodnotnou potravu. Opak je pravdou. Rozhodně si dám k snídani raději voňavé ovoce, než rádoby zdravý jogurt s bůhvíčím. A k obědu zeleninu s kouskem masa, než maso s kouskem zeleniny, což je u nás zažitá praxe. A ještě častěji si libujeme v omáčkách plných mouky. A přitom získat chuť k jídlu, a tím zároveň i k životu, je mnohem snadnější, než si dovede většina zastánců klasického stravování představit. Nepíšu to proto, abych byla za chytrou, ale proto, že to mám vyzkoušené a léty ověřené na vlastní kůži.