Vůbec první let ČSA
musel být odložen

Vůbec první let ČSA
musel být odložen

6. 10. 2013

Československé aerolinie byly založeny přesně před 90 lety – 6. října 1923, ale ten velký den měl nastat až 28. října, kdy byl naplánován vůbec první symbolický let k příležitosti pátého výročí vzniku samostatného československého státu. Jenže počasí překazilo leteckým inženýrům plány a premiéra musela být po dlouhém vyčkávání odložena až na následující den.

Z vojenského letiště Praha-Kbely tak až v pondělí 29. října v 12:35 hodin vzlétl pilot Karel Brabenec na dvouplošníku Aero A-14 Brandenburg L-BARA s prvním a jediným cestujícím – redaktorem tehdejších brněnských Lidových novin Václavem Königem – na 310 kilometrů dlouhou trať do Bratislavy. A aby byl let vytížen, bylo na palubě ještě 760 gramů pošty.

Let proběhl naprosto bez problémů a letadlo přistálo v 14:55 hodin na letišti Vajnory v Bratislavě. V opačném směru do Prahy pak odletělo druhé letadlo L-BARI pilotované pilotem Cinibulkou s cestujícím redaktorem Bežem.

Do konce roku 1923 ČSA přepravily celkem 29 cestujících, deset kilogramů pošty a 110 kilogramů nákladu. Mezi odvážnými cestujícími byl například hudební skladatel Oskar Nedbal nebo malíř a spisovatel Adolf Hoffmeister. ČSA měly v době svých prvních letů šest pilotů, kteří byli zvláště vybráni a všichni měli hodnost štábního rotmistra.

Hlavním milníkem 30. let bylo přesídlení leteckého provozu ze Kbel na právě otevřené letiště Ruzyně v roce 1937. Nové ruzyňské letiště bylo ve své době jedním z nejmodernějších, bylo vybaveno nejen veškerým zařízením a osvětlením pro noční provoz, ale i radiovybavením. Československé aerolinie z nového letiště zahájily provoz hned v den slavnostního otevření, tedy 5. dubna 1937, na lince Praha - Brno.

Nadějný rozvoj civilní letecké dopravy přerušila 2. světová válka a po ní politický převrat v roce 1948. Přesto se Československé aerolinie staly v 50. létech po Aeroflotu druhou leteckou společností světa, která začala využívat proudové letouny, když flotilu doplnily Tupolevy Tu-104.

V srpnu 1960 letadlo Československých aerolinií na 15 hodinovém letu Praha - Káhira - Bahrajn - Bombaj - Rangún - Phnompenh - Jakarta poprvé v historii překročilo rovník. První transatlantický let se uskutečnil pronajatým letounem Bristol Britannia BB-318 z Prahy do Havany v roce 1962. V roce 1964 poprvé v historii Československé aerolinie přepravily více než milion cestujících, většinu z nich však na vnitrostátních spojích.

V roce 1970 konečně splnily Československé aerolinie úvahy, které se zrodily již v poválečném období, a zahájily pravidelnou linku Praha - Montreal - New York, kterou zajišťovaly Iljušiny Il-62. V té době také letouny Československých aerolinií poprvé překročily polární kruh na trati Praha - Helsinki - Rovaniemi.

Po rozdělení Československa se společnost v březnu 1995 přejmenovala na České aerolinie, ochranná známka ČSA i identifikační znak OK zůstaly zachovány. Již v roce 1992 se Československé aerolinie transformovaly na akciovou společnost, ve které měl majoritu stát.

Národní aerolinky vyrostly v elitní společnost – dnes přepravují přes čtyři miliony pasažérů ročně, využívají k tomu okolo dvou set pilotů a flotily 23 letadel. V roce 2004 byly ČSA zvoleny Nejlepší leteckou společností se sídlem ve střední a východní Evropě od Official Airline Guide, mezinárodního leteckého průvodce se sídlem v Londýně.

Letos ČSA, které v ostré konkurenci potřebovaly silného spojence, ovládl korejský dopravce Korean Air.

tradiční značky
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.