Bojovníkem stylu kung-fu
v šedesáti? Dobrý nápad!

Bojovníkem stylu kung-fu
v šedesáti? Dobrý nápad!

7. 2. 2015

Pozor, tohle doporučení vůbec nesouvisí se snahou ubránit se lumpům, kteří mají zálusk na cizí peněženky a starší lidé jim často připadají jako snadná kořist. Naopak: karate, kung-fu a podobné disciplíny jsou ideálním rekreačním sportem pro lidi vyššího věku. A má pro jejich kondici obdivuhodné účinky.

Tuto zprávu nedávno vypustili do světa vědci z univerzity v německém Regensburgu, kteří zkoumají, jaký sport je ve kterém věku nejvhodnější. Při dlouholetém testování lidí, kteří dělají karate, zjistili, že když s tímto sportem začneme ve vyšším věku, zlepší se nám nejen fyzička, ale také fungování mozku. Výrazně se přiblíží stavu, v jakém pracuje mnohem mladším lidem. A aby toho nebylo málo, u testovaných osob se prý zvýšila také psychická pohoda.

Fyzička i psychička

O tom, že na tom něco je, přesvědčuje největší nedůvěřivce výzkum týmu dvou německých profesorek, který sledoval muže i ženy ve věku mezi sedmašedesáti až třiadevadesáti lety. Šlo o lidi, kteří žili ve svých bytech, ale také v domovech s pečovatelskou službou a domovech pro seniory.

Rozdělili je do čtyř kategorií – každá skupina dělala jiný druh cvičení. Od běžných cviků na zlepšení fyzičky,

přes trénink paměti až po kurz karate přesně podle pravidel federace německých karatistů. Čtvrtá skupina necvičila vůbec. Pokaždé jim všem před tréninky ve stejnou dobu měřili jejich schopnosti: jak se rychle rozhodují, jak se vyjadřují, jak funguje jejich mozek a podobné testy, které slouží ke zmapování celkové kondice.

U karatistů se nejvýrazněji zlepšovala pozornost a paměť. Časem mezi nimi ubývalo těch, kteří měli depresivní nálady. Údajně to souvisí s tím, že při karate se dělají složité pohyby a člověk musí zapojit svou pozornost. Výsledky jasně ukázaly, že oproti lidem, kteří necvičí vůbec a těm, co začali s jiným druhem pohybu, jsou na tom začínající karatisté výrazně nejlépe.

Dokonalá průprava

Později lékaři zkoumali vliv dalších bojových umění – a výsledky byly zase podobné. Velmi dobře z testování vycházejí lidé, kteří se ve vyšším věku začali zabývat čínským bojovým sportem Tai chi. Jedná se o pomalé pohyby a jejich koordinaci. V podstatě to znamená, že člověk musí zapojit pozornost, aby dělal přesné cviky a vylepšoval svou stabilitu. Takže zdaleka nejde jen o protahování těla, ale také o znovuobnovení přibývajícím věkem často ztrácené dobré koordinace pohybů.

A ukázalo se, že tito lidé, pak mnohem lépe reagují, když třeba uklouznou na ledě, nebo o něco zakopnou. Jejich pády nemají takové následky jako pády lidí, kteří asijská bojová umění necvičí. „Asijská bojová umění nejsou primárně určena k útoku, nýbrž ke klidu a relaxaci. Díky nim vyrostete fyzicky i psychicky a dokážete se ubránit nejen agresivní neslušnosti, ale i vlastním pádům,“ tvrdí trenér kung-fu Jaroslav Látal.

V Německu začíná být o tyto kurzy velký zájem mezi lidmi vyššího věku. Možná je to dobrý tip také pro obyvatele Česka, kteří přemýšlejí, jakým sportem si vylepšit kondici.

Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Alena Tollarová
Nikdo na tenhle článek nereaguje. Takže jeho osamění na portále naruším já. Můj kamarád začal s karate v 56 letech jako úplný začátečník, a to po těžké nemoci. Nemohu mluvit za něj, ale to co vidím je, že mu úplně propadl a na jeho postavě je to zřetelné. Dámy, žádný pupek, pěknej chlap :)