Mendělejev předpověděl
objevy neznámých prvků

Mendělejev předpověděl
objevy neznámých prvků

7. 2. 2014

Jeho jméno zná každé školní dítě. Významný ruský chemik Dmitrij Ivanovič Mendělejev je totiž všeobecně unávaným otcem periodické tabulky prvků.

Na svět přišel před 180 lety, 8. února 1834 v městě Tobolsk jako jedno z mnoha dětí v dobře zabezpečené rodině učitele. Ten v té době vedl tobolské gymnázium. Po tátově oslepnutí se ale o obživu rodiny musela postarat matka, jež proto od svého bratra převzala sklárnu. A po smrti Mendělejeva seniora roku 1847 to byla právě ona, kdo se zasloužil o vyšší vzdělání nadaného syna.

A tak Dmitrij Ivanovič nejprve studoval gymnázium. Koncem 40. let 19. století se ale Mendělejevovi vypravili ze Sibiře nejprve do Moskvy a poté do Petrohradu. Tam se Dmitrijovi podařilo zapsat k dalšímu studiu. Absolvoval fyzikálně matematickou fakultu pedagogického institutu a po působení ve Francii a Německu zakotvil v polovině 60. na Petrohradské univerzitě jako profesor chemie. Svou stěžejní práci nazvanou Vztah vlastností prvků k atomovým hmotnostem zveřejnil v březnu 1869.

Dodnes používaná periodická tabulka prvků vychází z atomové hmotnosti (podle pozdějšího upřesnění protonového čísla) a na jejím základě sám Mendělejev předpověděl existenci prvků, které měla věda teprve objevit. Nově také uspořádal a napsal základy anorganické chemie. Kromě ní se přitom věnoval i dalším oborům: fyzice, národohospodářství či geologii, propagoval využití minerálních zdrojů Ruska.

Mendělejev zemřel v Petrohradě 2. února 1907, necelý týden před 73. narozeninami.

vědci