Potřebuji nutně zhubnout.
Jenže, chci to doopravdy?

Potřebuji nutně zhubnout.
Jenže, chci to doopravdy?

27. 7. 2014

Kdo chce zhubnout a dosaženou váhu si dlouhodobě udržet, měl by si především uvědomit, zda to chce sám, nebo ho k tomu někdo nutí. Měl by si také rozebrat, proč kila navíc má, aby řešil příčiny, nikoli jen následek. Většina lidí začne s nějakým druhem diety. To ale nestačí, je nutné přidat také pohyb a hlídat si i správný odpočinek a spánek. 

„Nejdůležitější je motivace. Vždy je to neúspěšné, pokud řekne partnerka, že si přeje štíhlejšího partnera, nebo řekne lékař, že musím zhubnout, protože mě to ohrožuje na zdraví. Veškeré věci, které dělám s tím, že musím, tak je vlastně dělat nechci,“ vysvětluje výživový specialista Petr Havlíček, který je garantem projektu Vím, co jím.

Poraďte se s odborníkem

K nastartování zdravého životního stylu by si člověk měl udělat analýzu, proč kila navíc má. „Jestli je to otázka špatného stravování, nepohybu, stresu, neodpočívání nebo genetiky,“ upřesňuje Havlíček. Jen tak může člověk současně s hubnutím pracovat i na odstranění příčin nadváhy. 

Kdo se zaměří jen na dietu a navíc věří, že zhubne, když při ní hodně trpí hlady, dlouho to nevydrží. Úspěch má nanejvýš pět až deset procent lidí, ostatní se vrátí k původní stravě a kila zase naberou. Opakované diety vedou v jo-jo efektu k tloustnutí. 

Příčiny nadváhy je podle Havlíčka nejlépe hledat s pomocí odborníka. Člověk sám nemá nadhled. Najít si odborníka může každý sám na internetu, když si zadá slova "zdravý životní styl", ne jen "výživový poradce", protože při hubnutí jde o víc než jen změnu stravy. Dobré je nevybírat podle vzhledu stránek, ale podle vyjádření těch, kteří už úspěšně zhubli a dlouhodobě si váhu udržují. 

V hubnutí pomáhá stanovit si konkrétní a splnitelné cíle. Nestačí říct si, chci zhubnout, ale chci zhubnout o pět kilo a vejít se do oblíbené sukně. K úspěchu nevede ani to, když si člověk řekne, že každý den uběhne pět kilometrů, lépe je stanovit si třeba svižnou procházku tři dny v týdnu. Za plnění plánu by si člověk měl dopřát malou odměnu. 

Trochu hřešit je prospěšné

Podle Havlíčka se lidé nejčastěji dopouštějí chyby při sestavování jídelníčku. Ve stravě mají málo bílkovin, zeleniny a příliš ovoce, které dodává tělu sacharidy. Vyřazují ze stravy tuky, ty jsou ale nezbytné pro vstřebávání některých vitamínů a měly by tvořit 30 procent energetického příjmu, převažovat by měly tuky rostlinné. Lidé také jedí málo ryb a pijí mnoho slazených nápojů. 

Občasné porušení diety Havlíček povoluje – "uklouznutí" je podle něj dokonce žádoucí. „Pokud si to člověk příliš zestriktní a nikdy si nic nepovolí, tak logicky jak pro metabolismus to není úplně optimální, ale především ne pro jeho psychiku. Měl by vědět, že může všechno, kromě věcí, které opravdu nepotřebuje, jako jsou sladké limonády. Ale zároveň musí vědět, že když si jednou za 14 dní dá skleničku koly, že ho to nezabije, protože 80 až 90 procent jeho stravování a pohybu je správně,“ dodává Petr Havlíček.


    Desatero "Vím, co jím"

1.

Jezte pestrou a vyváženou stravu.

2.

Jezte více zeleniny a ovoce. Snažte se je zařadit ke každému jídlu během dne.

3.

Vybírejte celozrnné produkty – chléb, pečivo, těstoviny.

4.

Volte rostlinné tuky a kvalitní margaríny z nich vyrobené.

5.

Zařaďte do jídelníčku fazole, hrách a čočku.

6.

Vybírejte maso, masné produkty a mléčné výrobky s nižším obsahem tuku.

7.

Omezte sůl. Pro zlepšení chuti pokrmů používejte bylinky a koření.

8.

Pijte přednostně vodu, neslazený čaj a nízkoenergetické nápoje.

9.

Udržujte si správnou tělesnou hmotnost.

10.

Pravidelně se aktivně hýbejte alespoň 30 minut každý den.

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Květoslava HOUDKOVÁ
Také já chci zhubnout (plán: od října do prosince cca 5-6kg)(V září ještě ne - jsem pozvána na svatbu a svateb.hostinu-ty dobroty si ujít nenechám). Ale potom se nebudu živit žádnými "zázraky" (to je jen tahání peněz z lidí), nepotřebuji "rady odborníků" ani žádné "diety", nebo hlad Jen opět použiji svou osvědčenou metodu + pevnou vůli vydržet. Už před léty to fungovalo. Já shodila 7,5 kg zeť 10 kg - tak můj plán bude určitě splnitelný. (Menší hubnutí možná zopakuji častěji - to se uvidí)
Eva Balúchová
Já si myslím,že v našem věku je lepší mít trochu nadváhu.Až začneme chřadnout,to už bude horší. Mě se podařilo zhodit 6kg kvůli kolenům.Měla jsem už problémy při turistice. Teď by váha vyhovovala,jen kdyby se ty kila přelily v těle jak potřebuji. :-)
Libuše Křapová
Přesně tak, pane Horáčku, hubneme, protože chceme, ne proto, že je to trend. Platí to jak pro muže, tak pro ženy. I když - ženy jsou přece jen posuzovány přísněji - okolím i samy sebou. Ale vždycky záleží jen na tom, jak máme sebe a své tělo rádi.
Tomáš Horáček
Ještě mi dovolete přípodotek: náš věk je dobrý v tom, že už nemusíte nikomu nic dokazovat a děláte to čistě jen pro sebe. To je můj hnací řemen.
Tomáš Horáček
Já to mám od toho tlustého chlapečka z první třídy. Jen v pubertě se mi podařila štíhlá linie (samozřejmě kvůli holkám), leč od třiceti nastal stejný problém. Takže to také beru jako věčný boj, v němž sice nikdy nevyhraju, ale doufám, že ani fatálně neprohraju. Jak říkala babička: Jestli bude zase válka, tlustý budou hubený a hubený budou studený. Válka snad nebude, já už hubený taky nikdy nebudu, ale bojovat s kilogramy je třeba.
Libuše Křapová
A taky vlastně občas hřeším, taková mňam čokoláda, to je věc!
Libuše Křapová
Tak jsem zjistila, že jsem si to rozplánovala dobře. Piju téměř jen vodu, zeleninu miluji od jakživa, jím ji jako saláty a vařím ji téměř denně, zařadila jsem do denního programu procházky se psem. Do padesáti let váha do 56 kil, teď neshodím a neshodím :( Totiž - mírně ano, za čtyři měsíce 2 kila, no, doufám, že to není jen "letní efekt". :)
Milada Salajková
Znám ženy co bojuji s kily celý život. Má kamarádka říkala : kdyz tě chce mit Búh tlustou, bud tlustá. Samozřejmé s mirou, aby nebyl člověk ohrožen na životě. Nemůžeme být štíhlé jako nase dcery, jak by k tomu přišly?
Eva Balúchová
Pěkný článek,potvrzuje moji teorii,že každý musí chtít !!!A já chci,tak uvidíme....