Mají se měnit parfémy s věkem?
Ilustrační foto: ingimage.com

Mají se měnit parfémy s věkem?

14. 4. 2017

Ženy se dělí do dvou skupin. Jednu tvoří ty, které jsou většinu života věrné jediné značce parfému. Druhou ty, které nadšeně očichávají každou novinku a jejich koupelny připomínají parfumérii. Která cesta je ta pravá, když voňavá nabídka je rok od roku větší? A je třeba přizpůsobit výběr vůně měnícímu se věku?

Výrobci parfémů v reklamách často zmiňují, že ta či ona vůně je vhodná pro určitý typ ženy: pro mladou dívku, pro zralou ženu, pro sportovní typ či pro elegantní dámu. Je to jen marketingový tah nebo ne? Skuteční znalci parfémů se shodují v tvrzení, že pokud se ženě podaří najít značku, která ji opravdu nadchne, klidně ji může zůstat věrná řadu let či celý život. Parfém se stane její druhou kůží, poznávacím znamením, prostě ji bude charakterizovat. Neznamená to, že sousedka bude ještě tři hodiny po jejím odchodu z domu na chodbě cítit její vůni, to opravdu ne. Vůně, která nositelce opravdu sedne, je totiž cítit jemně, jen v její blízkosti, při jejím pohybu, při vkročení do jejího bytu.

Konzervativní Češky?

Najít tu pravou je proto vysoká alchymie a mnoha ženám se to ani za celý život nepodaří. Přesto je tady jedna pozitivní zpráva. Co se týká vztahu k parfémům, nejsou přibývající roky na škodu, právě naopak. Čím je žena starší, tím zajímavější vůni si může dovolit. A mnohé vůně jsou sestaveny tak, že je k nim třeba se takzvaně pročichat. No jen si vzpomeňme na neslavnější parfém všech dob Chanel 5. Dvacetiletá dívka o něm obvykle řekne: Fuj. Třicetiletá žena jej zkouší, chce mu přijí na chuť, ale nakonec sáhne po jiném. Po čtyřicítce jej ženy berou na milost a v padesáti jim dojde, že žádný jiný už nikdy nosit nechtějí. A tak je to s mnoha dalšími vůněmi.

Říká se, že Češky jsou ve výběru vůní mnohem konzervativnější než třeba Francouzsky, Italky, Polky, Rusky či Španělky. Mladé i starší ženy přicházejí v České republice do parfumérii často s otázkami: Co je teď nejprodávanější vůně? Kupuje se to hodně? Není to moc výrazné, vyzývavé? Chci něco jemného, univerzálního, květinového.

Výsledkem je, že žebříček nejprodávanějších vůní opanují parfémy, jejichž vůně jsou si podobné. Pěkné, jemné, nenápadné, neurazí, neohromí. Prostě tak trochu nuda, protože všechny ženy voní podobně.

Potíž je v tom, že mnohé starší dámy se obávají, že budou působit jako konzervativní babičky, když budou žádat starou značku a vyhýbat se takzvaným novinkám. Proto kupují to, co kupují ostatní, tedy to, na co je právě hodně reklamy. A tak takový fialová kulatá lahvička značky Lanvin o Vánocích putuje v nejedné rodině s patnáctileté vnučce i její sedmdesátileté babičce. A kupující říkají: Ta se babičce líbí, je taková nenápadná, nevýrazná.

Staré dobré značky, staré dobré vůně

Nedávno přišla do jedné luxusní parfumérie asi šedesátiletá žena s tím, že si chce vyzkoušet klasický starý parfém firmy Lancome, Trésor. Mladinká prodavačka jí začala vysvětlovat, že Lancome už má dalších pět druhů této vůně a že je tedy škoda, kupovat původní Trésor, když je nyní v módě řada jeho podobných klonů. Paní značně znejistěla. Pročichávala se těmi novými a nakonec prohlásila, že ten starý dobrý Trésor je prostě nejlepší. Když s ním odcházela, prodavačky na sebe koukly pohledem, který říkal: No jo, konzervativní stará paní. Jak se ty mladé prodavačky mýlily. Všichni, kdo parfémům skutečně rozumějí, vědí, že většina těch nových odnoží původních značek se nepovedla. Že jde jen o marketing, o snahu vyvolat v zákaznicích pocit, že na trhu je něco nového, něco co je třeba vyzkoušet. Ty zkušené však vědí, že původnímu Trésoru žádný novější Trésor nevyrovná, stejně tak jako kvality Chanelu 5 už žádný další Chanel nedosáhl.

Zkrátka, při výběru parfémů není ostuda žádat na vyzkoušení ty nejstarší značky. Ty vůně, které jsou na trhu dlouhou dobu, kterými jsme se třeba voněly kdysi dávno. Nenechejme se omámit všemi těmi novými reklamami a předvánoční masáží, která nám sděluje, že kdo tuto zimu nevoní tím či oním, je úplně nemožný.

V tomto směru je totiž vyšší věk výhodou. Dámám ve věku nad padesát prostě sluší vůně výrazné, zajímavé a netuctové. Nemusejí sahat po jemných toaletních vodách, které sice stojí nad tisícovku, ale výdrž mají mizivou. Znalkyně kupují parfémované vody, případně přímo parfémy. Je v tom totiž obrovský rozdíl, většina značek má jednu vůni v různých silách a kupovat tu nejslabší se nevyplácí. U vyšších koncentrací naopak vůně vydrží mnohem delší dobu.

Vyšší věk přináší svobodu v rozhodování a tak proč si to neužít třeba i při výběru vůně? Takže, příště vkročte do parfumérií jako sebevědomé dámy, které se přišly pokochat krásou klasických starých značek. Ne jako nejisté ani mladé ani staré bytosti podléhající reklamám. A hlavně nechte doma otázku: A prodává se teď ta vůně hodně?

Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Věra Ježková
Hlásím se do třetí skupiny k paní Šenbergerové. Na parfémy si nepotrpím zejména proto, že nemám zrovna nejlépe vyvinutý čich a bojím se, abych to s vůní případně nepřehnala. Nelákají mě, nedokážu je ocenit. Vystačím si s intim sprejem nebo deodorantem.
Olga Štolbová
Celý můj dospělý život miluju Chanel 5, teď už si ho nekupuji, kde bych na něj brala. A také už není žádný muž, který by mi ho koupil, škoda...
Hana Šorejsová
Parfém prozradí stav Vašeho srdíčka, parfém je intimní objekt. Voňavým tajemstvím je i kolik vůně použít , tzn. kolik je hodně a kolik málo. Ženu často zaujme či evokuje . Parfém toho o Vás prozradí víc než Vaše písmo.
Marie Magdalena Klosová
Na začátku 90.let jsem objevila Eternity Calvina Kleina a zůstává nadále tou nejoblíbenější.Vím,že patří do květinově - ovocné vůně a často do této skupiny sáhnu pro úplně novou vůni,a to dokonce jen podle popisu a sympatičnosti lahvičky.Nakupuji totiž na internetu.Ani obchod ani vybrané vůně mě většinou nezklamou.Sice experimentuji,ale s dobrým odhadem.Střídám podle nálady a příležitosti 3-4 parfémové vody,někdy sáhnu i po toaletní,ale její vůně nevydrží.
Jana Šenbergerová
Na parfémy si vůbec nepotrpím, asi patřím do třetí zde neuvedené skupiny. Pokud už ale nějaká kosmetika voní, pak se vyhýbám sladkým, dřevitým a orientálním vůním. Dokážou mě fyzicky totálně odrovnat. Stálicemi mezi vůněmi jsou pro mě jasmín, růže a citrusové plody. K novým objevům pak patří ylang-ylang a černé hrozny. Jako dítě jsem milovala vůni šeříku a fialek.
Hana Rypáčková
Mám ráda květinové vůně, kolínské mohu mít různé a preferuji kulaté skleničky parfému Cerruti .
Beata Neuwirtová
Já zkouším pořád nové vůně. Dostávám je hlavně od mých dcer. Nyní používám aktuálně Elizabeth Arden. Říkám si, dokud tu vůni cítím, ještě tu vydržím...
Zuzana Pivcová
Moje první vůně po dvacítce byla Diorella. Dnes voní jinak. Podobně Opium, Fidgi, je to vždy podivně neznámá vůně. Nejsou to odnože Light, Miss atd. Mají skutečně originální název, avšak ani zde se inovace (místo oleje většinou líh) nepovedla. Nezajímá mě, co se nosí. Jestliže v mládí jsem měla v oblibě vůně citrusové (říkala jsem jim "vysoké"), dnes mám ráda vůně dřevité. Které, to si nechám pro sebe.