Brtnické ledopády

Brtnické ledopády

10. 1. 2015

Dlouho jsem o tomto unikátním přírodním úkazu vůbec nevěděla. Až když jsem se vetřela mezi fotografy a viděla na netu fantastické snímky, bylo rozhodnuto, že to chci vidět na vlastní oči. 

Brtnické ledopády se v optimálním zimním čase nacházejí tady u nás na severu v CHKO České Švýcarsko - mezi Mikulášovicemi a Vlčí horou - výchozím bodem je většinou obec Brtníky (žst.).

Pod Vlčí horou pramení Vlčí potok, který se pak dále klikatí velice romantickým údolím, tvořeným z obou stran bizarními skalními útvary z pískovce zvláštního složení, které hraje spolu se specifickým (mrazovým) klimatem údolí hlavní roli při vzniku ledopádů.

Ledopády zde totiž nevznikají tradičně jako zmrzlé vodopády, nýbrž při optimální souhře mrazu a odtávání sněhové pokrývky ve vyšších partiích skal. Obyčejně se voda do pískovcových skal vsakuje, jako např. ve skalních městech Českého ráje nebo Adršpašsko-teplických skal. Zde ale voda z tajícího sněhu stéká po hraně skal, kde při opětovném zamrzání tvoří rampouchy a ledové kaskády až neskutečných velikosti - a také barev. Stékající voda splavuje zeminu, železité a křemičité písky i drobné částečky mechů, a tím ledopády nádherně zbarvuje od žluté přes oranžovou, zelenkavou do hnědé až černé barvy. V zimním období bez sněhu nemusí proto ledopády vůbec narůst, jindy vlivem velké oblevy může dojít ke zřícení celé té nádhery, někdy k jejímu opětovnému narůstání. V optimálních podmínkách mohou prý ledopády, mající i svoje jména, vydržet až do zač. května.

Z hlavní turistické trasy údolím Vlčího potoka vybíhají k jednotlivým ledopádům značené odbočky. Za nejkrásnější ledopád je považován Velký ledový sloup a největší je oranžový ledopád Velká opona s výškou až 8 m (k ní jsem po pádu u Vel. led. sloupu už neměla odvahu sestoupit). Nádherné ledové útvary spatříte i přímo na Vlčím potoce.