Příčinou bolesti zad může být časté a také nesprávné sezení. Zvláště ve vyšším věku to může být vážný problém
Ilustrační foto: ingimage.com

Příčinou bolesti zad může být časté a také nesprávné sezení. Zvláště ve vyšším věku to může být vážný problém

22. 6. 2020

S bolestmi zad se někdy v životě setká osmdesát procent lidí. Jsou častou příčinou pracovní neschopnosti či výpadku z mnoha aktivit. Zkrátka, dovedou ze života udělat pořádné trápení.  

Většina lidí je řeší polykáním prášků proti bolesti a návštěvami lékařů, kde podstoupí řadu vyšetření na nejmodernějších přístrojích. V očekávání, že jim lékaři oznámí jednoznačnou diagnózu a předají jim recept na ještě silnější léky. Jenže v mnoha případech ani supermoderní technika skutečnou příčinu neodhalí. Přesněji neodhalí jednoznačnou příčinu ani neukáže jednoznačnou cestu, jak postupovat při léčení. Mnohdy ani polykání prášků ani operace nepřinese očekávanou úlevu.

Ale statistiky ukazují velmi zajímavou věc. Skutečnými zdravotními obtížemi je způsobena asi jen čtvrtina ze všech případů, kdy si pacienti stěžují na bolesti zad. Zbytek, tedy tři čtvrtiny jsou zaviněny špatnými životními návyky. A jedním z nich je způsob, jakým lidé sedí. Sezení totiž vyplňuje velkou část našeho života, ať už pracujeme v kanceláři nebo jsme v penzi a sedíme u televizí, u počítačů, v kavárnách, při povídání s přáteli na zahradách.

„Nejhorší se sedět dlouhodobě v jedné pozici,“ říká lékařka Michaela Tomanová z Rehabilitačního ústavu v Brandýse nad Orlicí, která je specialistka na tento problém. „Velmi důležitá je častá změna pozice, aby nedošlo k přetěžování svalových skupin. Proto je vhodné sezení prokládat úlevovými polohami, ve kterých je sed uvolněný bez většího zatížení svalstva. Pokud sedíte vzpřímeně, je důležité, aby záda měla pevnou oporu,“ vysvětluje.

Bolesti zad způsobené častým sezením jsou běžnější, než si myslíme. Jenže si často nechceme přiznat, že si za ně můžeme sami. „Otec má čím dál větší potíže se zády, ale když ho upozorním, že tráví denně doma až šest hodin u televize nebo u počítače, rozzlobí se,“ vypráví Alena. Jejímu otci je přes šedesát a stále pracuje jako účetní. Takže sedí v kanceláři. Když přijde domů, věnuje se svému koníčku, filatelii. Takže sedí u počítače a vyhledává zajímavé známky, píše si s dalšími filatelisty. A pak si zapne televizi. „Sedí u ní zhroucený na sedačce a pak na ní usne. Máma ho pravidelně nachází ve dvě, ve tři ráno schouleného, spícího na sedačce u hrající televize. A on si nedá říct, že má bolesti zad z toho. Nechce to slyšet, raději chodí po různých lékařích, zobe prášky a stěžuje si, že zdravotnictví nestojí za nic, protože mu nikdo nedokáže pomoct,“ zlobí se Alena.

Podobné případy jsou časté. Kdo z těch, kteří většinu dne stráví sezením, každou hodinu vstane a zacvičí si? Kdo vědomě mění způsob sezení? Kdo je ochoten investovat do opravdu kvalitní židle? „Ideální je využít každý reklamní spot v televizi jako přestávku k protáhnutí se, cvičení nebo jen procházce po bytě či domě. Vhodné jsou také krátké cviky s pohyby a tlakem proti stolu nebo židli,“ doporučuje doktorka Tomanová, jak si s bolestmi zad mají poradit televizní maniaci. A její další doporučení: Výplň sedačky nemá být příliš měkká.

„Mysleli jsme si s manželem, že už s vybavením bytu vystačíme do konce života. Rozhodně jsme neměli v úmyslu kupovat nový nábytek, ale bolesti zad nás k tomu donutily,“ vypráví sedmdesátiletá Věra. „Měli jsme starou koženou sedačku, která pořád vypadala dobře, ale byla už tak prosezená, že jsme z ní pomalu nebyli schopni vstát. Vždycky jsme do ní zapadli při večerních zprávách a zvedli se někdy kolem jedenácté. Pak mi došlo, že naše bolesti zad souvisí právě s tím, že trávíme hodiny každý večer rozvalení, pokroucení, zhroucení. Nechali jsme si poradit, koupili vyšší a tvrdší sedačku a bolesti zad jsou mnohem menší. Také jsem začala cvičit jednoduché cviky na protahování. Došlo mi, že jsem do sebe zbytečně cpala prášky proti bolesti,“ vysvětluje.

Takže počítejme s tím, že bolesti zad potkají někdy v životě téměř každého. Počítejme však i s tím, že ne vždy se jedná o vážný problém končící na operačním stole. Protože mnohdy je právě na nás, zda ho dokážeme zarazit už v počátku. Třeba právě tím, že nebudeme líní vstát od televize a během reklamy se trochu protáhnout nebo udělat pár dřepů.

zdraví
Hodnocení:
(5.1 b. / 12 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
judita lišková
Moc dobře vím, o čem se tu píše. Roky trpím na silné bolesti krční páteře...celoživotně skloněná hlava a sezení. Minimálně jednou za rok mám takové bolesti ...s bolestmi hlavy...trvající i déle než měsíc, že je to opravdu utrpení. Prášky neberu, to jsem zkoušela zpočátku, ještě v době zaměstnání, Za prvé nezabírají a léčí nebo tzv. léčí jen následek, který je už i částečně vlivem opotřebovanosti a degenerace a s tím už se dá leda mírně cvičit.Když se začne přidružovat i bolest v bedrech, v kyčlích a ta nejhorší - v nártech a chodidlech, je vymalováno. Přitom tak ráda chodím, se psem jsme denně nachodili spousty kilometrů svižnou chůzí...ještě předloni. Dnes se snažím taky chodit, ale právě ta bolavá ztuhlá chodidla se dost natrápí. Moje terapeutka mě vždy obdivuhodně dokáže hodit do jakžtakžformy..říká, že je jedno, kde se objeví problém, trpí vždy celé tělo. Udržet si pružnost dá práci. Nejhorší je myslet si, že pohyb v domácnosti a venku je zdravý, pokud děláme u toho spoustu chyb. Přetáhneme se...a že záda dostávají největší zátěž... a pak sedíme opravdu zkrouceni v měkkém u televize, čteme v posteli, máme hodně či málo pod hlavou i během noci. Ráno jsme rozlámanější než večer předtím.
Lubomíra Žaldová
Jsem 12 let v důchodu a od té doby cvičím ráno 5T, tj. Pět Tibeťanů a nedám na ně dopustit, moc vřele doporučuju každé ráno je cvičit, je to balzám na tělo i duši, návykový... taky s manželem hodně chodíme, někdy s NW holemi, někdy bez nich, ale chodit, chodit a zase chodit je opravdu taky dobré na bolesti zad a kloubů, jen se přinutit. Teď zrovna mám bolesti v kolenou, ale hned pokud to bude lepší, zase budu víc chodit, cvičím ale pořád. Opravdu věřím na pohyb i ve vyšším věku a doporučuji všem!
Jana Šenbergerová
Pavlovi K. se omlouvám. Už se zase neodhlásil, a já ji toho zase nevšimla. Není na tom se zády o moc lépe než já, a to chodil podstatně méně než já. :-) Teď budu doufat, že sem nezabrousí.
Pavel Kopřiva
Zrovna teď pro mě velmi aktuální článek. S páteří mám problémy od puberty. A je mi zcela jasné, že za každý problém, který se v mém životě objeví, si mohu sama. Dokonce ani úrazy se nám nedějí, ale přivodíme si je. Cvičení mě nikdy nebavilo, ale vždycky jsem hodně chodila. Teď ovšem hodně málo, a už měsíc mě to pořádně týrá. Komu není rady, tomu není pomoci. :-)
Martina Růžičková
Bolesti bederní a krční páteře mě již také dlouho trápí. Zrovna včera jsem byla na rehabilitaci, při které mi fyzioterapeutka, ke které docházím již několik let, řekla, jak se mi stav páteře zlepšil od doby, kdy jsem v důchodu. Takže se projevilo, že již hodiny nesedím u počítače, ale mám více pohybu. Snažím se hodně chodit a donutit se cvičit. Mám vlastní sestavu, které říkám "Sebrané cviky" - jsou to ty, které jsem si zvládla zapamatovat z různých rehabilitací, které jsem během života absolvovala :-).
Věra Ježková
Bolesti zad na různých místech mě v nepravidelných intervalech trápí nejméně od 40 let. Chodila jsem na rehabilitace. Cvičím, jen když se záda ozvou, jinak mě to nebaví. Při sezení a ležení si je podle potřeby podkládám. Absolvovala jsem tříměsíční kurz NW Stromovkou. Chůze s holemi mě brzy začala unavovat.
Antonín Nebuželský
A proto ležím. Nebo běžím...
Dana Hošková
Bez pohybu a cvičení to nejde. Skvěle rovná tělo i správně praktikovaná chůze s hůlkami nordic waling.
ivana kosťunová
Vhodné je cvičit a posilovat zádové a břišní svalstvo. Pak se páteř nehroutí :))
Karel Hyndrák
Začněte kouřit! Každou hodinu vás abstinenční příznaky vyženou na balkon, či na zahradu. K počítači kolečkové křeslo alespoň za 5 000 Kč s bederní opěrkou a pod něj plastovou desku 1,5 x 1,5 m (furt je nějaký pohyb). Mám taky takový náramek (Health Sports Bracelet ) spojený s mobilem aplikací GetFit2.0, který má hodiny a krokoměr a pokud sedím, tak každou půlhodinu zavrní:"Pohni kostrou slone"! Vhodný je taky pes, či nějaký aktivní životní partner, udržující člověka v poklusu.

Zpět na homepage Zpět na článek