Pohostinství zákazníkům stále častěji nabízejí místo balené vody pitnou vodu z kohoutku. Podle místních vodáren se do projektu, který kohoutkovou vodu zdarma propaguje, se jen ve středních Čechách zapojilo 52 restaurací. Zároveň roste zájem po vodě z kohoutku. Loni ji pilo 88 procent lidí, meziročně o devět procent více.
Podniky s nabídkou kohoutkové vody zdarma se rozpoznají podle samolepky, která na to zákazníky upozorňuje. „Všem přihlášeným restauracím provádíme navíc bezplatný rozbor vody. Host tak může kdykoli požádat obsluhu o předložení certifikátu, který dokládá, že zařízení nabízí vodu nezávadnou,“ sdělila ČTK mluvčí 1. Středočeské vodárny (1.SV) Kristina Blaszczyková. Dodala, že se do projektu na Příbramsku a v okolí Prahy zapojilo 20 restaurací.
Dalších 32 podniků dává vodu zadarmo na Mělnicku a Kladensku. Podle mluvčí společnosti Středočeské vodárny (SV) Lenky Kostkové tento projekt trvá třetím rokem. Průzkumy za loňský rok podle generálního ředitele firmy Anatola Pšeničky dokazují, že obliba kohoutkové vody loni vzrostla o 9,2 procenta na 88 procent zákazníků společnosti. „V porovnání s rokem 2006 to představuje nárůst o 34,5 procenta,“ uvedl Pšenička.
1.SV a SV jsou dceřiné společnosti skupiny Veolia Voda, která projekt v tuzemsku rozjela. Voda v restauracích zdarma se nabízí třeba v Praze, Plzni, Ústeckém kraji, východních Čechách i na Moravě. V zahraničí je podobná praxe běžná. Skupina Veolia Voda v Česku zásobuje čtyři miliony obyvatel a má kolem 5500 zaměstnanců. Celosvětově poskytuje služby 132 milionům obyvatel v 60 zemích.