Komunikace s lékařem. Proč na ní trvat?
Ilustrační foto: pixabay.com

Komunikace s lékařem. Proč na ní trvat?

11. 8. 2018

Pan doktor mi to předepsal, tak to musím brát. Paní doktorka má vždycky pravdu. Nevím, neptal jsem se, pan doktor neměl čas. Pro některé lidi je lékař božstvem a řídí se všemi jeho pokyny. Jiní naopak běhají od jednoho k druhému, nevěří jim a jejich rady zpochybňují.

Vztah mezi lékařem a pacientem tedy bývá křehký a mnohdy komplikovaný. Často kvůli tomu, že v něm schází to nejdůležitější: komunikace.

Osmdesátiletý František zpravidla prosedí v čekárně u své obvodní lékařky půl dne, pak se na něj doktorka jen podívá, zeptá se ho, zda nemá další potíže, předepíše mu další léky a František zase jde domů. Po dvou měsících se opakuje totéž. Doma si přitom dceři stěžuje, že ho bolí to či ono.

„Přišla jsem na to, že on vlastně s doktorkou vůbec nemluví, přesněji ona nemluví s ním,“ říká jeho dcera. „Sama jsem pracovala léta ve zdravotnictví, tak vím, že lékaři mají na pacienty málo času a odbavují je jak na běžícím páse. Jenže táta je typ, se kterým je třeba si povídat, vytáhnout z něho informace, vyptávat se ho. Má pocit, že paní doktorku zdržuje, tak jen vždy uctivě přijde pro léky, ale vůbec jí třeba neřekl, že mu po nich v poslední době není dobře. Až když jsem tam šla já a řekla jí to, úplně mu změnila jejich kombinaci a je mu lépe,“ vypráví Františkova dcera.

František je jeden typ pacienta. Dalším typem jsou ti, kteří si myslí, že lékař má být něco jako zpovědník. Usednou a chtějí si vyprávět, stěžovat si, radit se. Pro mnohé lékaře jsou postrachem, protože za nimi obvykle čekají další pacienti a lékaři je pak nestíhají přijmout. Lékaři často říkají, že čas, který stráví povídáním si s pacientem, jim pojišťovna neproplatí, a proto se snaží každého z ordinace co nejrychleji vyexpedovat.

„Je to velký problém, že lékaři nyní nemají čas si s pacienty povídat, protože zejména u pacientů vyššího věku je to potřeba,“ uvedl geriatr Hugo Přibyl, autor knihy Lidské potřeby ve stáří, který má například následující zkušenost: „Měl jsem pacienta, který stále hubnul. Nakonec skončil v nemocnici, absolvoval veškerá možná vyšetření i kolonoskopii, ale hubnul dál. Když přišel za mnou, povídali jsme si a já se ho ptal, zda ho samotného nenapadá, čím to je, že pořád hubne. A on mi vyprávěl, že má nové zuby a ty mu dobře nesedí.“ Ten pán prostě málo jedl, ale protože se ho nikdo nezeptal, jak jí, případně proč jí málo, nikomu to neřekl a oddaně absolvoval všechna možná nepříjemná vyšetření.

Bohužel, současné zdravotnictví je nastaveno tak, že je pro lékaře výhodnější posílat pacienty na všemožné vyšetření, než si s nimi prostě povídat a snažit se co nejvíce zjistit obyčejnou lidskou komunikací.

„Starším lidem nyní obecně chybí možnost komunikace. Vymizela místa, kde se lidé běžně dávali do řeči. Dříve si takto povídali například při návštěvách hřbitovů nebo v klasických obchodech. Jenže dnes se asi těžko s někým dáte do řeči v obrovském supermarketu. Jenže lidé vyššího věku velmi často mají potřebu s někým mluvit, svěřit se a velmi často by to udělali třeba směrem k lékařům, jenže mnozí na ně nemají čas,“ uvedla i psychiatrička Tamara Tošnerová, autorka knihy Jak si vychutnat seniorská léta.

„Mnoho nemocí je způsobeno právě psychikou, jenže když si lékař s pacientem nepovídá, nedozví se to,“ upozorňuje geriatr Hugo Přibyl. Dokladuje to příběh jisté paní z Prahy, která začala po sedmdesátce velmi chřadnout. Přestěhovala se do jiné části Prahy, začala chodit k jiné lékařce. Ta z její zdravotní karty žádné předešlé nemoci a problémy nevyčetla, tak se divila, proč je paní najednou nemocná. Měla vysoký tlak, žaludeční vředy, výrazně zhubla.

„Ta mladá paní doktorka si mě jednou pozvala na konec své ordinační doby. Když jsem přišla, řekla, že nade mnou přemýšlela a že se chce zeptat, jestli jsem v poslední době neprožila něco nepříjemného. Že má čas, že už nečekají další pacienti, že si můžeme popovídat. Velmi mě tím překvapila. Vlastně mi tam ruply nervy, já se rozplakala a jí jediné jsem vyprávěla, co mě potkalo. Že mi zemřel manžel a že mě pak syn podvodem připravil o pěkný byt na Smíchově, takže jsem se musela odstěhovat do garsonky na sídlišti, za kterou jsem dala všechny úspory. Ta obvodní lékařka mi vlastně posloužila jako psycholog. Řekla, že se o mně chtěla dozvědět co nejvíc, než mě bude posílat na spoustu vyšetření k odborníkům. Nakonec se můj stav postupně zlepšil a nikdy té mladé lékařce nepřestanu být za její milý, lidský přístup vděčná,“ vypráví dotyčná dáma.

Psychologové tvrdí, že čím je člověk starší, tím větší význam pro něj má, pokud si může s někým povídat, pokud cítí, že má o něj někdo zájem. Mnozí lidé nikoho takového nemají ani mezi svými blízkými. Je jasné, že lékaři nejsou zpovědníci, že obvodní lékař nemůže sloužit pacientům zároveň jako terapeut či psycholog. Ale trocha lidskosti a komunikace dokáže divy.

Takže pokud senior natrefí na lékaře, který jej nebere jen jako další kus, který mu přinese body pro pojišťovnu, ale jako člověka s radostmi i starostmi, které ho zajímají, měl by to považovat za velké štěstí. Takoví jsou totiž čím dál větší vzácností.

 

Hana Charvátová, redakce

 

 

 

zdraví
Autor: Redakce
Hodnocení:
(4.3 b. / 7 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Patrik Poula
V dnešní době sehnat dobrého doktora, je docela umění. Já za ním jezdím 20 km. Není to sice daleko, ale když vám není dobře, tak je i 5 km dálka. Co se dá ale dělat. Lékařku jsem si našel přes https://www.moje-doktorka.cz/ a jsem nadmíru spokojený s jejím přístupem :-) .
Jana Šenbergerová
Asi mám štěstí na kardiology, i když za nimi musím jezdit. Vyměnit lékaře je snadné tam, kde jsou v dosahu. U nás jsme rádi, že vůbec nějací jsou.
Dana Puchalská
Ano i lékaři, jsou přeci jenom "lidé".
Libor Farský
Prostě "je to v lidech".
Věra Halátová
Lékaři, se kterými jsem se musela setkat já v jejich ordinaci, se mne, na rozdíl od těch uvedených případů, ptají, jestli chci zákrok tak, či onak, jestli souhlasím s tím či oním. A já odpovídám: Děkuji za zeptání, VY jste odborník, JÁ jsem LAIK. Já si nehodlám vymýšlet. Jistěže mne něco bolí, ale při té příležitosti se podívám do občanského průkazu na datum narození. Osobní trápení má každý člověk a já si vždy, když mám dojem, že všechno se obrátilo proti mně, řeknu, že jsou na tom lidé hůř a nikdo nečeká na to, aby mne mohl utěšovat. I lékař je člověk se svými starostmi a trápením. Možná, že ti lidé, kteří potřebují, aby se s nimi jejich bolístky při dlouhém pohovoru rozebíraly, potřebují více kněze, než lékaře. Nakonec: Víra tvá tě uzdravila.
ivana kosťunová
Zhruba před pěti lety jsem vyměnila obvodní lékařku za novou mladou lékařku, která si právě založila praxi. Byl to výborný nápad, mladá lékařka je svědomitá, pečlivá, a protože odhalila, jaký jsem na sebe lajdák, občas mi připomene, že mi nemůže psát léky bez toho, aby mne alespoň jednou za rok neviděla. Odhalila, že trpím syndromem bílého pláště, takže moje problémy s tlakem nejsou tak velké, jak by se mohlo zdát, a protož já nemám problémy se na cokoliv zeptat, velmi ochotně a zasvěceně mi mé otázky zodpoví. Změna lékařky bylo za posledních pět let mé nejlepší rozhodnutí.
Marie Doušová
Když nemusím , tak raději k lékařům nechodím . Nemám k nim důvěru ,neboť v mládí jsem zažila dost špatný přístup od lékařů a tak mi do dneška zůstala k nim velká nedůvěra.
Věra Ježková
Nepatřím k těm, kteří se bez problémů zeptají lékaře na všechno, co je zajímá. Proto vítám, když mi lékař dá informace sám od sebe, nebo mě k otázce vyzve. Mám skvělou internistku a zubaře. A kamarádku ORL. V roce 1996 vyšla kniha H. Haškovcové Práva pacientů.
Vladislava Dejmková
Mohu jen souhlasit a přitakávat. Sama se někdy v duchu povzbuzuji, abych se u lékaře dokázala zeptat na všechno, co potřebuji vědět vzhledem ke svému zdravotnímu stavu. Nedávno jsem byla velmi mile překvapena, když mě zubař podrobně seznámil s tím, co mi bude v ústech dělat, jaké použije materiály a jak to bude dlouho trvat. A i to, že mě to nebude bolet. A na závěr mě poučil, jaký vývoj mohu očekávat v dalších dnech. Takovou komunikaci bych uvítala všude.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.