Škoda z lásky:  Trable s autem
Ilustrační foto: auta5p.cz

Škoda z lásky: Trable s autem

8. 11. 2018

Stejně na něj ale vzpomínám rád. Na které konkrétně? No, přece na moje bývalé auto, Škodu 105. Dnes už takové na silnicích skoro neuvidíme. Bylo by na posměch řidičům „milionářských“ aut. Ale plech jako plech, že ano?

S tou mojí škodovkou jsem najezdil, stejně jako jiní řidiči se stejnou značkou, desítky tisíc kilometrů. Většinou v pohodě, ať už to bylo ve městech, horách, doma, ale i v cizině. Občas se v ní něco pokazilo, ale opravil jsem si potřebné součásti sám, anebo prostřednictvím autoservisu. Údržba této škodovky nebyla až tak náročná, díly do ní se daly docela dobře sehnat.

Kromě příjemných zážitků s tímto vozem, které převažovaly, nebyla ovšem nouze i o dramatické události. Vzpomínám si, že jsme se kdysi s otcem vraceli ze seniorského tenisového turnaje na Slovensku. Byl  pozdní červencový večer, tma jako v pytli. Provoz na silnici byl daleko řidší jako dnes. Po přejetí hranice jsme vjeli do Starého Hrozenkova a auto čekalo známé prudké stoupání nad touto obcí. Ale po několika stech metrech jízdy se začaly vzadu v motoru ozývat podezřelé zvuky, připomínající vařící vodu. Zastavil jsem, a opravdu, voda z chladiče byla pryč. Vyvřela. Vůbec mě nenapadlo, proč tomu tak je. Asi tou dlouho trvající jízdou a strmým stoupáním, jak jinak, napadlo mě.

Bylo třeba vodu doplnit. Opatrně jsem proto nacouval asi 300 metrů do Starého Hrozenkova, v hostinci naproti Kulturáku vyprosil kýbl vody, doplnil jí chladič a znovu se vydal do kopce. Situace se bohužel ve zlém opět opakovala. Po dalším zacouvání zpátky jsem si uvědomil, že bude třeba přijít na kořen problému. Ale v motorovém prostoru se prostírala tma tmoucí. Začal jsem rezignovat, chtěl jsem vůz nechat v obci a do Uherského Brodu se vydat s otcem autobusem. Žádný ale podle informace z hostince už ten večer nejel. Znovu jsem začal ve tmě šmátrat v motorovém prostoru vozidla, a vida! Nahmatal jsem přetržený klínový řemen k větráku chladiče. Že mě to nenapadlo dříve? No jo, ale co teď? Záložní řemen jsem neměl.

Ano, vzpomněl jsem si na možnost použít v takové nouzi dámskou silonovou punčochu. Ale kde ji vzít v tuto dobu, že ano? Začal jsem, podobně jako otec, propadat depresi. Pak jsem ale dostal bláznivý nápad. Vždyť něco silonového v tašce mám. No přece tenisový výplet v raketě. Opatrně jsem ho z rámu vyřízl a vytvořil z něho náhražku klínového řemene. S obtížemi jsem silonovou strunu na hřídel větráku navlékl a se zvědavostí natočil motor. Zabroukal. Kopec jsem pomaloučku vyjel a držel si obrazně palce na obou nohou. Pak už to šlo hladce po rovině k motorestu Rasová s následným sjezdem do Uherského Brodu. Byli jsme zachráněni. Spát jsme mohli doma. Není nad vynalézavost. Ale po pravdě řečeno, na uvedenou závadu jsem mohl přijít dříve.      

K jinému, ještě staršímu tehdejšímu mému autu se váže jiný příběh. Kdysi v lednu, rovněž hodně večer, po lyžování na Lopeníku, jsem se snažil na parkovišti u chaty Lopaty na Mikulčině vrchu nahodit v silném mrazu motor auta. Znovu a znovu. Nešlo to. Holt, byla zcela vybitá baterie. Vytlačil jsem vůz k silnici a pomalu bez motoru sjížděl asi kilometr k motorestu Rasová. Ani cestou tam motor nenaběhl. Nechal jsem tedy auto napolo v zasněženém  příkopu a autobusem „Trenčanem“ sjel domů s tím, že se pro vůz s někým druhý den vrátím. S nějakým známým, kdo mě odtáhne.

Následující den jsem skutečně s jedním dobrým člověkem sjel k mému autu. Očistil jsem jeho skla od silné námrazy. Navázali jsme auto lanem k tažnému vozu, já sedl k volantu svého promrzlého, a obě spřažená auta se rozjela dolů k Bystřici pod Lopeníkem. Po několika stech metrech jízdy jsem se však zděsil. Přes rychle mým dechem zamrzající okno jsem neviděl nic, ale vůbec nic. Znamení k zastavení jsem tažnému vozu nemohl troubením dát, baterie byla přece vybitá. Stáhl jsem okýnko a zoufale začal mávat levou rukou, aby řidič tažného vozu zastavil. Ale ten vůbec moji snahu neregistroval. No hrůza. Moje auto trhavě lítalo asi v šedesáti kilometrové rychlosti ze strany na stranu. Abych do vozu přede mnou nenarazil, tak jsem občas šlápl na brzdu. Další chyba! Šel jsem do smyku. Sem tam někdo jel v protisměru. Šlo mně tedy o život! S hlavou ven z okna auta vystrčenou jsem vydržel celých asi 20 minut, i když to ráno bylo více jak – 20 stupňů Celsia.

S obrovským strachem jsem sledoval zledovatělou silnici, snaže se na ní udržet stůj co stůj. Nemohl jsem hlavu zastrčit zpátky do vozu, jinak bych rychle havaroval. No, jak jsem dojel v tom vleku do města, ani nevím. Vylezl jsem z vozu. „Tak co, v pořádku, ne?“ ozval se můj „zachránce“. Snažil jsem se usmát, nešlo to. Obličej jsem měl zcela ztuhlý. Asi podobně, jako nepřátelé tří „kosmonautů“ po použití ochromujícího spreje ve filmu „Zítra vstanu a opařím se čajem“. Byl to boj o život! Přesto na tu svoji starou Škodu 100 vzpomínám velice rád, těžko jsem se s ní loučil.

Můj příběh Soutěž: Škoda z lásky
Hodnocení:
(5 b. / 13 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Zdenka Jírová
Něco podobného se stalo nám, s manželem. Došel nám benzín a dobrosrdečný řidič nás vzal na lano k pumpě. Bylo to asi jen necelých 10 km, ale neumím vysvětlit proč, ale naše vlečené auto lítalo ze strany na stranu a my se jen modlili, abychom byli na místě.
Hana Rypáčková
Samé dobré příhody. Ano, taky jsem jednou s embéčkem dojela domů na silonku....Být vlečen je taky lahůdka...A dojet mnoho kilometrů na dvojku s utrženým lankem od plynu....Hlavně , aby to nechcíplo...
Lidmila Nejedlá
Vida, další pěkně napínavý příběh. Chlapům téma s hlavním hrdinou autem sedí.
František Matoušek
Připomnělo mě to podobný problém. S tín klínovým řemenem jsem měl kliku. Bylo to někdy v 80-tých letech a jeli jsme před vánocemi do Prahy k manželčiným rodičům. Manželka měla tehdy punčocháče, tak šly dolů.
Eva Mužíková
Jaromíre, to mi připomnělo jízdu Volhou 24 v mrazu a husté mlze do Hradce Král. k sestře. Manžel měl hlavu vystrčenou z okýnka, já jsem sledovala z druhé strany krajnici.. Oba jsme byli obaleni mrznoucí jinovatku. K štědrovečernímu stolu jsme dorazili okolo jedenácté večer.. horor.
Libuše Křapová
No hurá, další nový aktivní člen, další pěkný článek a co je nejlepší, první aktivní krajan :-) Jaromíre, asi vám budu v soutěži držet palce :-)
Zuzana Pivcová
Pamatuji si, že jsme jely se sestrou po dálnici z Prahy Trabantem, bylo velmi horké léto a podél cesty byly samé odstavené Škodovky, kterým se přehřál motor. A traboš to zvládnul! Pěkně jste si zavzpomínal, ale jak vidno, poradil jste si suverénně i v nouzi.
Blanka Macháčková
Myslím, že pár z nás si s vaším příběhem vybavila ty své. Jen je napsat. I když tehdy bylo asi krušno, dnes je to veselé vyprávění. Dík.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.