Voňavé koření, které také léčí
Ilustrační foto z pixabay.com

Voňavé koření, které také léčí

16. 5. 2019

Toto koření má určitě každý doma, protože je důležitou ingrediencí při přípravě perníku, hruškového i jablkového kompotu, různých grogů a čajů. Ale věděli jste, že má i léčivé účinky?

Je to mimochodem moc krásný až 18 metrů vysoký neopadavý strom. Do Evropy se prvně dostal v 17.století, kdy jej dovezl anglický mořeplavec Thomas Cavendish. Proto jsem fotografii stromu i jeho květu přidala pod článek.  

Badyáník pravý - Ilicum verum. Též známý pod pojmenováním - Badyánek, Čínský anýz, Indiánský anýz.  

Léčivé účinky 
Posiluje organismus, pomáhá při svalových křečích, zmírňuje zácpu i nadýmání, koliky, bolesti v krku, revmatoidní artritidu. 

Čaj
Semeleme 1 hvězdičku badyánu najemno a zalijeme ji 250 ml vroucí vody. Necháme louhovat alespoň 6-7 minut. Takto připravený čaj je dobrý jako prevence i lék při bolestech kloubů, průjmu a chřipce. Čaj si můžeme osladit medem nebo špetkou skořice. 

Tinktura
1 polévkovou lžíci badyánu dáme do láhve a zalijeme 60% alkoholem. Necháme 2 týdny vyluhovat. Každý den lahví několikrát protřepeme, potom přecedíme a uzavřeme. Uchováváme na tmavém místě. Užíváme 3 x denně 15 kapek minimálně po dobu 10 dní. 

Vnitřně - při nachlazení, při zánětech v krku a onemocnění dýchacích cest. Zevně - je vynikající na potírání míst postižených revmatismem. 

Pro zajímavost - v Asii, odkud badyáník pravý pochází, se z jeho tmavě červeného dřeva vyrábí nábytek. 

Informace jsem čerpala ze svých zápisků. 

 

bylinky koření
Hodnocení:
(5.2 b. / 11 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Dagmar Bartušková