Jídlo v nouzi aneb Co pro jiné snadné je, pro mě náročné
Foto: autorka

Jídlo v nouzi aneb Co pro jiné snadné je, pro mě náročné

26. 3. 2020

Většina z vás při pohledu na doprovodnou fotku mého pokrmu usoudí, že je to obyčejné rizoto. Ano, mohlo by být, protože úkol zněl, uvařit něco z domácích zásob, a k této "lahůdce" jsem skutečně nic zvenčí nepotřebovala. Psát ale recept na rizoto, to byste se mi vysmáli, i když asi víte, že valná kuchařka nejsem.

Tohle však není jen tak obyčejné rizoto, nýbrž tradiční ájurvédský pokrm, zvaný KIČADI (pravopis může být odlišný).
Najdete ho v obměnách i na různých internetových stránkách. Mně ho však před mnoha lety doporučil jeden z našich nejpřednějších odborníků na ájurvédu, starou indickou medicínu a vlastně celý životní styl.

Kičadi je samozřejmě jídlo vegetariánské (i když jinak vegetariánka nejsem) a má tak blahodárné složení jednotlivých ingrediencí, že dobře pročišťuje organismus a energeticky ho posiluje. Jíst ho stále by se mi asi zprotivilo, ale čas od času si ho na jídelníček zařadím, jednorázově, po celý den, případně i dva dny za sebou. Cítím se pak (opravdu!) lehčí, nemám nafouklé břicho, lépe trávím a také klidněji spím.

Kičadi se dělá stejně jako polévka či německý Eintopf nebo rizoto v jednom kastrůlku. Já jsem zvyklá samozřejmě na menší množství, které sním jen já sama. Studené nebo znovu ohřívané už mi nechutná.

V kastrůlku rozehřeji na dně olivový olej nebo trochu másla (správné je tzv. ghí, což je rozškvařené máslo, z kterého se z povrchu sebere pěna a ta se vyhodí, ale to já nedělám), přidá se na to vždy špetka koření - římský kmín, kurkuma, koriandr a zázvor. Přisype se lžička hořčičného semínka, já dávám žluté. Počká se, až se vše začne trochu škvařit a začnou praskat hořčičná semínka. Pak se na to vysypou předem namočené fazole mungo, tak na 1 porci půl skleničky. Ale, jelikož já fazole moc nesnáším, mohu místo nich použít červenou loupanou, předem opranou čočku. Když se začne také trochu škvířit, vysype se na to vše ještě nejlépe basmati rýže, předem namočená, dvakrát tolik, kolik je čočky. A to je vlastně téměř vše. Směs se vaří, zprvu krátce prudce, pak se oheň zmírní a kastrol se už přikryje pokličkou. Až v závěrečné fázi se pokrm přisolí. Měl by vypadat spíš trochu kašovitě, nezůstat sypký. Celá příprava trvá tak 15 minut.

Tak co, asi jsem vás příliš nenalákala. Moje sestra by to rozhodně nejedla. Ale úkol je úkol a ten jsem tímto splnila. Těm, kteří to zkusí, přeji dobrou chuť.

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jan Zelenka
Zuzko, je to zajímavé, ale potřebné ingredience nemám. Ale zato se chystám péct indické kuře tandoori na garam masale, kurkumě a jogurtu. To je neobyčejně chutné. Až zmizí virus, tak to vaše zkusím.
ivana kosťunová
Je to podobné tomu, co vaří u nás v indické kuchyni.
Marie Doušová
Nevím, ale u mého muže bych určitě s tímto jídlem neuspěla, ale věřím , že když je dobře ochucené ,tak může být dobré.
Soňa Prachfeldová
Každé jídlo je dobré, když se hezky připraví. Moje vnučka pořád vytváří zdravé pokrmy, krásně nachystá a postavičku má jak lusk. Když ale občas ráda mlsám.
Květuše Pinkasová
Pochutnala jsem si, Zuzko. Polovina rodiny nejí maso a já si někdy zvykám a jsou to zajímavě lahodná a upravená jídla.
Hana Polednová
Tuto kombinaci jsem ještě nejedla, ale proč ne. Mám ráda luštěniny i rýži a také nemusím mít maso všude. Díky Zuzko
Alena Tollarová
Fazole se v naší špajzce nenacházejí, ale červená čočka ano. Že bych to zkusila?
Irena Drob
Podobná jídla si připravuji, včera jsem dostala od kamarádky podobné - pohanka, červená čočka, na cibulce, česnek, trochu mrkve, možno doplnit jakoukoliv zeleninou. Chutnalo mi.
Elena Valeriánová
Už se mi to stalo v krátké době podruhé, napsaný komentář někam zmizel. Nechápu. Jsem sice masožravec, ale hlavně v poslední době zařazuji do jídelníčku, co nejvíc bezmasých jídel. Fazolky mungo nemám, červenou čočku mám. Rýži taky, ale basmati to není. Tak to uvidím, co z toho nakonec vznikne.
Jitka Mošovská
Zdravé luštěniny, proč ne, jednou za čas si smlsnu jako doplněk stravy.

Zpět na homepage Zpět na článek