Šéf svazu obchodu Tomáš Prouza: Slevové akce v obchodech budou pokračovat
Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza

Šéf svazu obchodu Tomáš Prouza: Slevové akce v obchodech budou pokračovat

8. 5. 2020

Inzertní portály i cestovní agentury hlásí zvýšený zájem o tuzemskou dovolenou. V hledáčku jsou především horské chaty, menší penziony a apartmány.

"Situace se vyvíjí dobře, a navíc věřím epidemiologům. Doufám, že nejhorší máme za sebou a situace se už bude jen zlepšovat. Proto bych neváhal a dovolenou bych si začal už nyní zajišťovat," říká v rozhovoru prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Vláda postupně uvolňuje opatření zavedená kvůli koronavirové pandemii, začínají se otevírat jednotlivé obchody a služby. Jak jsou podle vás obchodníci připraveni na své zákazníky?
Byli, jsou a budou. Myslím, že to během posledních týdnů dokázali více než dobře. Vzpomeňme na nákupní paniku, která vznikala doslova z hodiny na hodinu, a obchodníci to zvládli a k žádným výrazným výpadkům nedošlo. Navíc dokázali zajistit maximální hygienickou ochranu pro sebe i zákazníky. V současnosti je počet nakažených prodavaček či pokladních minimální, a to si představte, jaké množství lidí během nejhorší fáze krize kolem nich prošlo.

Celý retailový trh dokázal, že je schopen neuvěřitelné aktivace v zájmu zásobení občanů potravinami a dalším základním zbožím. Pracovníci nejen velkých obchodních řetězců, ale i on-line obchodů, ti všichni dokázali zvládnout obrovský nápor zákazníků bez ohledu na náklady, které s tím souvisely. Události posledních několika týdnu ukázaly zásadní věc, a to že oblast zásobování potravinami je připravena na obrovské a nečekané změny a dokáže opravdu pružně reagovat. Neobjevily se žádné zásadní problémy v dodávce zboží. Dostatek potravin je dán i tím, že se přes různá omezení na hranicích podařilo udržet fungování jednotného trhu a nepřerušilo se zásobování potravinami ze zahraničí.

Jsem opravdu hrdý na to, jak celý sektor obchodu zvládá toto krizové období. Zásobování potravinami patří mezi páteřní oblasti fungování společnosti, přičemž v posledních několika týdnech byl obchod vystaven velké zkoušce odolnosti, schopnosti zajistit dostatek potravin pro všechny obyvatele Česka a neomezovat služby. Nikdy by se to nepodařilo bez našich kolegů na prodejnách a ve skladech, kteří neváhali udělat cokoli pro to, aby obchody zůstaly otevřené. A jsem velmi rád, že to vnímají i zákazníci.

Obchodníci i ekonomové naznačují, že ceny celé řady produktů budou stoupat. Jakých komodit se bude zdražení nejvíce týkat a proč?
Řada našich dodavatelů ceny vybraných produktů už opravdu zvedla. Projevuje se tak narušení mezinárodního obchodu s potravinami právě kvůli koronavirové pandemii. Například Itálie nebo Španělsko v současné době krátí dodávky některých druhů ovoce a zeleniny na vývoz, aby mohly více zásobovat vlastní spotřebitele. Do toho vstupuje sucho a oslabení kurzu koruny. Obchodní řetězce jsou si vědomy možných následků krize na příjem zákazníků. Jedním z příkladů je závazek udržet ceny vybraných základních potravin na co nejnižší možné úrovni, třeba i za cenu snížení jejich marže. Věřím, že to vše zvládneme.

Už nyní výrazně stouply ceny ovoce a zeleniny. Jak vidíte vývoj cen potravin v následujících měsících?
Dá se předpokládat, že ceny mohou kvůli mírné recesi ještě postupně růst, především u zeleniny z dovozu. Záležet bude i na tom, jaké letos bude sucho, které by se opět negativně podepsalo na cenách u většiny zemědělských produktů. Obchodníci se samozřejmě budou snažit tyto negativní důsledky co nejvíce tlumit.

Změní pandemie cenovou politiku obchodníků, ubude například slevových akcií, které lákaly zejména seniorské zákazníky?
Čas od času se ze strany ministerstva zemědělství či některých profesních organizací objevují ztřeštěné nápady slevové akce omezit. Nerozumím tomu. Je to cynismus snažit se umělou regulací zvýšit příjem vybrané skupiny výrobců potravin či zemědělců na úkor třeba právě seniorů. Pokud tedy stát nic podobného neudělá, slevové akce budou nadále pokračovat. Zákazníci je mají v oblibě a navíc je stále větší skupina obyvatel začíná životně potřebovat.

Váš svaz zastupuje i firmy a živnostníky podnikající v cestovním ruchu. Jak odhadujete situaci v tomto segmentu – nahradí výpadek zahraničních turistů u poskytovatelů ubytování Češi? Už nyní se hotelů a penziony evidují zvýšené rezervace na léto...
Hoteliéři bijí na poplach a já jim rozumím. Zatímco třeba zemědělci už téměř před měsícem dostali speciální dotaci ve výši 4,3 miliardy Kč jako následek koronavirové krize, nejvíce postižený sektor cestovního ruchu ani korunu. Zatím se o tom pouze mluví. Majitelé a provozovatelé hotelů a restaurací to už přestávají zvládat, začínají propouštět, nebo dokonce i zavírat. Čím déle bude tato situace trvat, o to horší následky přinese. Nevěřím tomu, že čeští turisté plně nahradí výpadek těch zahraničních. Ale věřím ve schopnost našich majitelů a provozovatelů zařízení cestovního ruchu připravit takovou nabídku, která přitáhne maximum domácích návštěvníků, kteří jim pomohou přežít. Vše bude záviset od toho, kdy dostanou povolení otevřít a také kdy konečně přijde ministryně pro místní rozvoj s účinnou pomocí pro ně.

Ubytovací kapacity by se podle plánů vlády měly otevřít koncem května. Přesto, není riskantní objednávat si na léto či podzim ubytování v českých hotelech a penzionech vzhledem k diskutované druhé vlně pandemie? Co byste doporučil našim seniorským čtenářům, kteří zvažují objednání ubytování?
Situace se vyvíjí dobře, a navíc věřím epidemiologům. Doufejme proto, že nejhorší máme za sebou a situace se už bude jen zlepšovat. Ale křišťálovou kouli samozřejmě nevlastním. Podle aktuálních údajů hlásí inzertní portály i cestovní agentury o tuzemskou dovolenou zvýšený zájem. V hledáčku jsou především horské chaty, menší penziony a apartmány. I proto bych neváhal a dovolenou bych si začal zajišťovat.

Českou ekonomiku čeká krizové období. Dá se očekávat vlna propouštění, očekává se snížení spotřeby. Mohou to být právě senioři se stabilními důchody, kteří se stanou pro obchodníky zajímavou cílovou skupinou? Marketéři na vyspělých evropských trzích již na seniory cílí, bude podle vás tato cílová skupina zajímat stále více i české obchodníky?
Jak už jsem říkal, obchodníci na seniory myslí průběžně, třeba právě nabízenými slevovými akcemi, které hodlají rozhodně zachovat. Samozřejmě se budou snažit i nadále nabízet zboží za co nejpříhodnější ceny a v co nejpestřejší nabídce. Zákazníci obecně jsou pro obchodníky jednoznačně na prvním místě.

Autor: Jan Raška
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Hana Rypáčková
Slevové akce se mi nelíbí a nesleduji je. Je to ponižující, jak se lidé perou o slevy..."Nechci slevu zadarmo",platí.
Jindra Hubačová
Včera jsem četla na Seznamu, letáky neprohlížim, kupuji co momentálně potřebuji .
Věra Ježková
Slevové letáky si ráda prohlížím. Radši v papírové podobě než na webu. Občas podle nich nakupuji; samozřejmě ne výhradně.

Zpět na homepage Zpět na článek